Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Kimmy-
    tjena dax för mig att fråga experterna!!
    Jag kmr ha ett kar snart på 140*40*40 runt 200L och skulle vilja fyllas med troffar.

Fråga 1. Är karet för litet? Vill ha en grupp om 20iaf om man tar dom som "yngel" och sen flyttar till större kar när dom vuxit till sig lite?
    2. Vilken art skulle passa bäst?
    3. Går det bra att blanda så man har 2-3 grupper i samma balja?
    4. hur mkt växer dom per månad ungefär vid regelbundna vattenbyten och matning?
    1. Med lite vilja kan det funka, helst större men inget måste. Som yngel absolut lagom.
    2. Svårt att säga på förhand kanske, men dubbar eller moorii tror jag att jag skulle välja.
    3. Jag föredrar 1 sort, i en större tank kan det funka med 2 sorter. Med 3 sorter i samma då blir det vad jag vill kalla fisksoppa.
    4. Lite eller inte så mycket. (svårt att säga något exakt)
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kimmy-
      Användare
      • June 2010
      • 458

Ursprungligen postat av tege
      1. Med lite vilja kan det funka, helst större men inget måste. Som yngel absolut lagom.
      2. Svårt att säga på förhand kanske, men dubbar eller moorii tror jag att jag skulle välja.
      3. Jag föredrar 1 sort, i en större tank kan det funka med 2 sorter. Med 3 sorter i samma då blir det vad jag vill kalla fisksoppa.
      4. Lite eller inte så mycket. (svårt att säga något exakt)
      Tack så mkt för ett mkt bra svar då är det bestämt kollat lite på artbeskrivningen på zoopet o föll för Tropheus sp. 'mpimbwe', Msalaba låter det som en bra firre?
      Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Ja

Ursprungligen postat av Kimmy-
        Tack så mkt för ett mkt bra svar då är det bestämt kollat lite på artbeskrivningen på zoopet o föll för Tropheus sp. 'mpimbwe', Msalaba låter det som en bra firre?
        Red Cheek är en rätt hård troffe har jag läst. Men sedan finns det dom som har vuxna sådana i typ 200L akvarium och får dem att överleva. Den är en snygg troffe

I ett 200L skulle jag nog köra dubbar, eller som Tege säger Moorii, ev en röd grupp. Black och Brichardi är mer fartiga/aggro.

Föredrar minst 375L och då bara en grupp/art per akvarium, Men problemet med troffar är väll att det finns så många vackra varianter och att man har alldeles för få akvarium/plats att hålla dem alla Mata försiktigt i början och sköt vattenbyten(alltid) och gärna stor filtervolym. Första månaden är det lätt att få problem med dem om man matar för mycket, vilket är mycket lätt. Jag brukar tänka att av det jag "vill" ge dem dvs det jag tror är lite mat, tar jag ca 1/2 eller 1/3 del, annars ger jag för mycket. Första veckorna brukar jag mata dem lite 1 gång varannan dag, för att sedan ge dem lite 1 gång/dag några veckor till, för att sedan sakta öka matningen tills dess att dom får lagom mycket(kika på deras kroppsform) Dom gånger jag har fått problem har det oftast varit att jag varit otålig med matning då det känns så fel att ge dem så lite mat i början. Det finns massor av bra info om troffar på detta otroliga forum. Många med mycket kunskap. Göran Åstebro har skrivit mycket bra om att starta upp troffar och om matning och en del om problem som kan uppstå. Bra att vara påläst och att du sedan tittar på deras beteende vid matning dvs om alla äter och ser pigga ut.

I ett så pass litet akvarium bör du nog skaffa en grupp yngel/ungfisk som inte är könsmogen från start o låta dem växa upp tillsammans. Här är en länk till en engelsk sida med info om att blanda olika troffar. Den är lättläst och intressant!

Senast redigerad av doohan; 07 August 2010, 01:13.

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

tack så jätte mkt doohan för bra tips och speciellt länken Blev många Jaha ja det va så det menades
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• h0llowman
            Användare
            • April 2010
            • 106

tjena!!!
            gör ett inlägg/fråga för en polares skullle!!!!
            det är så här att han har ett 540 liter med ett 40tal Tropheus Pemba vattenvärderna är bra ph runt 8 och ett kh på 10-12 dom leker i akvariet och han har fått yngel i akvariet
            och det är bra fart i fisken och äter bra men problemet är !!
            att dom inte vill färga ut med det fina strecket i mitten på fisken fisken ä'r mellan 3-7 cm inköpta i mars i år ...
            hur lång tid tar det innan dom blir helt utfärgade ????

mvh peter och polarn

Kommentar

• fredrik-tern
              Användare
              • July 2007
              • 75

någon som vet hur mycket kirizorna brukar ligga på??

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av fredrik-tern
                någon som vet hur mycket kirizorna brukar ligga på??
                Allt mellan 50 och 200kr beroende på storlek och kvalite och säljare.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• fredrik-tern
                  Användare
                  • July 2007
                  • 75

tackar

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av h0llowman
                    tjena!!!
                    gör ett inlägg/fråga för en polares skullle!!!!
                    det är så här att han har ett 540 liter med ett 40tal Tropheus Pemba vattenvärderna är bra ph runt 8 och ett kh på 10-12 dom leker i akvariet och han har fått yngel i akvariet
                    och det är bra fart i fisken och äter bra men problemet är !!
                    att dom inte vill färga ut med det fina strecket i mitten på fisken fisken ä'r mellan 3-7 cm inköpta i mars i år ...
                    hur lång tid tar det innan dom blir helt utfärgade ????

mvh peter och polarn
                    Vid ca 6-8 månaders ålder så framträder bandet på Pemba, innan brukar det vara flera streck, även färgen ändras från gult till orange.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• h0llowman
                      Användare
                      • April 2010
                      • 106

okej då får polarn ha lite tåla mod så kommer nog färgen riktigt när dom blir lite äldre då !!!

(dom är inte helt färglösa ska jag säg men dom har inte det där riktiga bandet på sidan)

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av h0llowman
                        okej då får polarn ha lite tåla mod så kommer nog färgen riktigt när dom blir lite äldre då !!!

(dom är inte helt färglösa ska jag säg men dom har inte det där riktiga bandet på sidan)
                        På sidan 24 i nedanstående länk så återfinns mina pembor.

/Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• h0llowman
                          Användare
                          • April 2010
                          • 106

Ursprungligen postat av Johan F
                          På sidan 24 i nedanstående länk så återfinns mina pembor.

/Johan
                          grymt fina var dom polarns fiskar har lite kvar till den utfärgningen men några är på g.. så om några månader så kanske det börjar hända lite mer med dom också..

Kommentar

• roni
                            Användare
                            • May 2003
                            • 183

Hej tänkte höra om nån har nåt tips på vad man ska göra om man ska tillföra fler troffar till en grupp? saken är den att jag köpt ett akvarium med 9 kiriza och skulle vilja ha fler.
                            Mvh/Fredrik

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av roni
                              Hej tänkte höra om nån har nåt tips på vad man ska göra om man ska tillföra fler troffar till en grupp? saken är den att jag köpt ett akvarium med 9 kiriza och skulle vilja ha fler.
                              Det bästa är om du kan låta dina nya som du ska skaffa gå i ett separat akvarium i ca:4-6 veckor innan du stoppar dom i samma burk som dom du redan har. Då bör det inte vara något problem.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

"hur lång tid tar det innan dom blir helt utfärgade"
                                Varierar, men ett band blir det tillslut. Troffar blir bara finare med åren.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...