Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin66
    Användare
    • July 2010
    • 23

Ursprungligen postat av StefanL
    Byt vatten lika ofta. Om du inte byter med enbart kallt vatten så kan det var en idé att göra någon gång...

Sluta mata fiskarna i några dagar...då får de annat att pyssla med än att koncentrera sig på att äta.

Hur stora är dom?
    4-6 cm är dom. en av honorna spottade sin rom när jag köpte dom. ska man mata lite mindre men 2 ggr om dan ?

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Vanligtvis kan ett avbrott av levnadsmönster trigga fiskarna till lek, antingen inredning, vattenkvalitet eller tillgång av foder. Dina är på gränsen till att börja leka i den storleken så för dig handlar det nog mer om tålamod.

Hade fiskarna varit större så hade mitt råd vägt mer...men nu tror jag att rådet att ha tålamod och ge det tid ger dig mer.

Om du ser indikation av lek hos några av de större individerna så kan du göra som jag skrivit här...annars känns det bättre att vänta in dom.

Kommentar

• Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

Martin66: Troffar är alltid hungriga, så det behöver inte betyda att de får för lite mat. Kolla hur de ser ut i kroppsformen och jämför med bilder här på forumet. Om du tycker att de ser magra ut så kan du öka på maten LITE. Det är inte fel att mata 2 gånger per dag men eftersom att du säger att det är din första grupp så ha is i magen. Det är lätt att mata för mycket i början och då kan det snabbt gå utför och de blir sjuka.

Som StefanL säger så är det bästa alternativet att vänta. När de är så pass små är det bättre att honorna får äta och växa på sig än att de ska gå och tugga i flera veckor och hamna efter hanarna i storlek. Sedan när de växt på sig ordentligt så kan du testa hans tips, om det inte kommer av sig själv.

Kommentar

• Jerry_ciklid
          Användare
          • January 2009
          • 111

PROBLEM
          Har dom senaste veckorna tappat runt 6 st körsbär.
          Dom äter bra och är livliga.
          Helt plötsligt kan dom börja simma på rygg och sen bara dö...
          Det är bara småttingarna på ca 4 cm som dör...
          Ska göra ett stort vattenbyte och salta ordentligt nu.
          Några tips på vad felet kan vara?
          Har fått för mig att det kan ha med värmen att göra... Har ibland varit uppe på 30 grader i karet...

Kommentar

• Jerry_ciklid
            Användare
            • January 2009
            • 111

Inga tips?

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Vattnet? Oskarhamn lär ju ha en av Sveriges sämsta vattentäkter...Sommartemp kan utlösa/katalysera metallutfällningar m m. Bara ett uppslag såklart.

Kommentar

• Jerry_ciklid
                Användare
                • January 2009
                • 111

Första gången jag hör det. Har aldrig haft problem med vattnet här på dom ca 15 år jag har sysslat med akvarium... Men visst kan sommarvärmen försämra det....

Kommentar

• nicson
                  Användare
                  • January 2010
                  • 639

Jag har en kollega i Oskarshamn (ornitolog) som nämnde det dåliga vattnet för mig då han hörde jag hade akvarier.

Saxat från kommunens hemsida: ...Staden måste därför ta sitt vatten från sjön Djupeträsk, en långt ifrån idealisk vattentäkt. Från skogs- och jordbruksmarker tillförs näringsämnen, passagen genom kärr- och myrmarker ger ett tillskott av bl a humusämnen, järn och mangan.

Jag vet förstås inte hur bra vattnet är efter vattenverket, men "shit in - shit out" är ju inte ovanligt.

Kommentar

• Jerry_ciklid
                    Användare
                    • January 2009
                    • 111

Visst, den sjön är inte så smarrig. Tror dom tar från en annan sjö, Eckern, åxå.
                    Men som sagt, jag har aldrig haft problem med vattnet, och inte hört någon annan som haft problem heller.
                    Jag kommer givetvis bli mer försiktig nu när jag läst detta.
                    Vet iaf att vi har hårt vatten här, och det är bra för mina fiskar

Kommentar

• Tjoffen
                      NCS Medlem
                      • November 2006
                      • 46

Hårt vatten?

Och jag som trodde att vi hade mjukt vatten här i oskarshamn...

Kommentar

• Jerry_ciklid
                        Användare
                        • January 2009
                        • 111

Inte i KBG iaf

Kommentar

• Pelon
                          Användare
                          • June 2008
                          • 8

Jag får väl ta och göra ett litet inlägg här oxå då

Var i Nol häromdan och köpte mina två första Troffegrupper någonsin.

Har precis startat upp mitt första "seriösa" akvarie, och Troffarna är ju bara hur underbara som helst

Än så länge är det bara 35 fiskar i karet, men får nog utöka om ett tag...

För tillfället innebos karet alltså av:

20st Tropheus duboisi och,
                          15st Tropheus sp. "orange-Moori"

Har jag fattat namnen fel får ni mer än gärna rätta mig...

Här är ett par bilder.

Orange-Moori

T duboisi

Och så en bild på hela karet. 720L

Mvh Pelle
                          Senast redigerad av Pelon; 30 July 2010, 13:13.

Kommentar

• Pelon
                            Användare
                            • June 2008
                            • 8

Men oj. Hur gör jag för att infoga bilderna i inlägget då???

Mvh Pelle

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av Pelon

Mvh Pelle
                              Du måste vara medlem för att kunna lägga in bilder direkt till forumet. Är du inte medlem så får du länka som du gjort nu.

Grattis till fiskarna och välkommen in i troffevärlden!

Framförallt..Välkommen till forumet!

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Ursprungligen postat av Pelon

Mvh Pelle
                                Ursprungligen postat av StefanL
                                Du måste vara medlem för att kunna lägga in bilder direkt till forumet. Är du inte medlem så får du länka som du gjort nu.

Grattis till fiskarna och välkommen in i troffevärlden!

Framförallt..Välkommen till forumet!

Fånigt va?
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...