Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
    Nackdelen med bara ett fåtal hannar är väl att aggresionerna inte sprids ut. Har man många hannar får dom flesta bara lite spö. Jag har testat med Regnbågar (Kapere) med 2 hannar och 10 honor. Ganska direkt var det bara en hanne kvar...
    Sen dess har jag kört på jämn, eller så jämn jag kan komma, fördelning vilket har funkat klockrent.
    Det kan du ha rätt i. håller just nu en grupp med 7 hanar och nästan 30 honor det funkar helt ypperligt, Inga slagpåsar.

En annan grupp där jag har mest hannar bara några få honor ser man en hel massa strykpåsar som aldrig får visa vad dom kan.

Kanske överdrev jag tidigare när jag sa 2 hanar men säg högst 20-25% hanar är idealet.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

Ursprungligen postat av doohan
      Det intressanta var att bossen bara lekte med 5-6 honor, o det var samma honor hela tiden. Alltså spelade inte fördelningen den roll han hade hoppats på, dvs många tuggande honor. I det fallet kan man ju fundera varför det var så?
      Jag har observerat att en hona bestammer sig for en hane och gar till honom aven fast det ar fyra/fem hanar som leker i burken. Men om hon gar till honom varenda gång året om ar jag osaker på. Det finns en article skriven som var baserad pa genetic som bevisade att Tropheus honor ar monogama. Att dom alltsa inte simmar runt i sjön och letar nya hanar. Den var skriven pa enelska och publicerad i en journal. Ett tag sedan ska se om jag kan hitta den igen.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

ett inlägg här för en tid sedan, tror det var Oden(osäker) som skrev om att han hade haft en grupp troffar med stor övervikt på honor. Tror det var typ 2-3 hannar och 20-25 honor. Det intressanta var att bossen bara lekte med 5-6 honor, o det var samma honor hela tiden. Alltså spelade inte fördelningen den roll han hade hoppats på, dvs många tuggande honor. I det fallet kan man ju fundera varför det var så?
        Spännande, undra vad dom andra hanarna gjorde? Det borde ha räckt med en hanne då?

Kommentar

• maltandis
          Användare
          • October 2003
          • 1567

ett inlägg här för en tid sedan, tror det var Oden(osäker) som skrev om att han hade haft en grupp troffar med stor övervikt på honor. Tror det var typ 2-3 hannar och 20-25 honor. Det intressanta var att bossen bara lekte med 5-6 honor, o det var samma honor hela tiden. Alltså spelade inte fördelningen den roll han hade hoppats på, dvs många tuggande honor. I det fallet kan man ju fundera varför det var så?
          Vi har ju 8-9 grupper troffar, de flesta börjar bli könsmogna nu. Jag tycker oftast att hanen är snyggare än honan, så för mig känns det rätt okay med flera snygga fiskar. Har en polare som har 2 + 28 Ilangi och de sprutar ju inte ut yngel direkt. Det är ju så att de hanar han har bara leker av de snyggaste (de andra är bara utfyllnadsfisk).
          Vi har ju inte fiskarna enbart för att odla fram en massa, vi gillar ju att studera dom oxå.
          Vad gör man av alla överbliva hanar? Spolar ner dom, eller ger dom till någon som vill ha extra hanar.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

Skär huvet av dem eller frys in dem - bara kiss, bajs o toalettpapper i avloppet!

Kommentar

• Jerry_ciklid
              Användare
              • January 2009
              • 111

Ursprungligen postat av Johan F
              Fungerar det för dig med "bara" 12 stycken i en grupp
              Jag köpte gruppen så. Visserligen fanns det några avkommor på ca 5 cm...
              Det funkade men hannen som vann fighten om karet verkade inte särskilt fertil så några yngel vart det aldrig...
              Det funkade, inga dödsfall efter att det bara fanns en hanne kvar.
              Men sen dess kör jag minst 30 st i varje grupp med någorlunda jämn fördelning.
              Sen säger många att det varierar från art till art, men jag vill säga att det varierar från grupp till grupp, sen spelar arten ingen roll. Men det är ju min åsikt...

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ursprungligen postat av maltandis
                Vi har ju 8-9 grupper troffar, de flesta börjar bli könsmogna nu. Jag tycker oftast att hanen är snyggare än honan, så för mig känns det rätt okay med flera snygga fiskar. Har en polare som har 2 + 28 Ilangi och de sprutar ju inte ut yngel direkt. Det är ju så att de hanar han har bara leker av de snyggaste (de andra är bara utfyllnadsfisk).
                Vi har ju inte fiskarna enbart för att odla fram en massa, vi gillar ju att studera dom oxå.
                Vad gör man av alla överbliva hanar? Spolar ner dom, eller ger dom till någon som vill ha extra hanar.
                Under uppväxtperioden håller jag helt med om att det kan vara snyggt med en massa hanar som spänner sig för allt som rör på sig. Men när gruppen börjar bli vuxen och alla har intagit sin plats det är då det blir en massa kolsäckar av för många hanar. Sen varierar det förstås mellan grupper och hur man sköter dom mm. mm. mm. mm.

Kommentar

• delfin61
                  Användare
                  • June 2010
                  • 106

Intressanta inlägg! Tack alla! Ja Johan, jag har fått lönen idag; hundra menar du? Ja kanske, har själv varit inställd på 40-50. Då måste jag pruta om jag tar alla
                  Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Här är den. Ta på er en vit rock och tjocka glasögon..
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Kimmy-
                      Användare
                      • June 2010
                      • 458

Förlåt för frågan som för vissa kan upplevas lite korkad men är lite ny, så undrar vad troffe står för? är det en specifik fisk lr en typ av art?

Mvh jimmy
                      Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Carl
                        NCS Medlem
                        • May 2002
                        • 374

http://rspb.royalsocietypublishing.o.../1797.full.pdf

Tack, den där var väldans intressant! det trodde man inte. Jag har aldrig gillat burkan med anstaka hannar och massor honor så här får ju jag lite stöd. hälften av varje.
                        Tjohej och glad midsommar
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

Ursprungligen postat av Kimmy-
                          Förlåt för frågan som för vissa kan upplevas lite korkad men är lite ny, så undrar vad troffe står för? är det en specifik fisk lr en typ av art?

Mvh jimmy
                          Tropheus är ett släkte av ciklider bestående av fem-sex arter tror ja
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

I mina burkar spelar det ingen roll om det är 2-3 eller 20 hanar med ett gäng honor. Det har aldrig varit mer än 2 eller kanske 3 på sin höjd som lekte av alla honor. Hanar som inte får leka ser jag som ren utfyllnad till gruppen och inget annat och dessa behövs om antalet i gruppen tenderar till att vara för få.
                            Senast redigerad av Johan F; 24 June 2010, 17:49.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Ursprungligen postat av Norrland
                              Ikola, Pemba hanar ar minst lika snygga som honorna om inte battre aven fast dom inte ar kungar i burken. Nu talar jag storre akvarium och endast en variant per akvarium.

Min erfarenhet, andra troffar vet jag ej.
                              Det håller jag verkligen med om och det finns många färgvarianter av troffar som honorna är över lag snyggare...börjar fundera om det bara jag som har haft turen eller är det de grupper som jag har
                              Senast redigerad av Johan F; 25 June 2010, 08:13.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1295

En av mina Sp red Ndole hannar som har börjat växa till sig.

Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...