Nej, storst kan vara honor. Aven utfarging kan vara battre pa honor i ungdjur. Koper du 50 st behover du inte oroa dig sa mycket over kons fordelning. Dessutom blir daliga hanar kanon snygga da dom tar over. Kolla djurens linier istallet. Dessa gar knapt att fixa ifall dom ar daliga.
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Så här
usel fotograf är jag Lite kontrast till alla grymma bilder som Stiffe & Johan osv lägger upp. Men motiven är dock lovande dvs mina Nkonde F1 yngel
Skall köpa SLR + blixt + slavblixt osv o lära mig fota! Men bättre blir det inte idag trots att jag tar 50-100 bilder åt gången
Tyvärr gör inte mina bilder fiskarna rättvisa på långa vägar. Dom är grymt vackra!Senast redigerad av doohan; 22 June 2010, 21:43.Kommentar
-
Tack Norrland! Värdefullt för mig att veta!Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Jag ska köpa bottensand till 2 av mina 540. Var får jag tag i korallsand? Jag har Julas blästersand i 2 375l. Har läst i tråden att det kanske är bättre med den sanden när honor ruvar!Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jo, jag har läst och för varje gång blivit mer och mer sugen på fler grupper. Jag känner mig som när jag fick mitt första akvarium 1968 i en zoobutik i Kristianstad.
Mina Chipimbi artar sig väl. Är noga med rengöring o vattenbyten. Jag har beställt Pemba. Tänkte mig 50 st även där. De är ca 2-3 cm. Vad ska jag tänka på när jag väljer dessa från en grupp på 100 st? Jag har sett gruppen och några har fått breda fina band, dessa få försvarar små revir, kanske hanar.
Om jag ur denna grupp väljer de som kommit längst i utfärgning; är risken då stor att de flesta är hanar? Ska jag välja några få av de mest utfärgade och sedan reste av de mera beskedligt eller inte alls utfärgade? Dessa Pembor är F:1. Det är väl svårt att avgöra kön utifrån utseendet på genitalia i den här fiskstorleken?Senast redigerad av Johan F; 22 June 2010, 22:52.3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Vad är optimal könsfördelning för er som håller på med troffar? Jag tycker att häften av varje funkar bra, vet ju att det finns folk som gallrar ut hanar och helst skulle se att det gick 3+27 i en 30-grupp.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Tack för tipset om dogman!
Hej Johan! Jag skulle vilja ha en grupp Pembor på cirka 30-35 djur med mycket fina band. Jag vill odla och många honor vore en fördel. Jag vet inte vad optimal könsfördelning skulle vara, en hane på 3-4 honor kanske. Vad tycker du? Kanske redan diskuterat tidigare i tråden. Jag har en del Malawiciklider och tänkte efter hand växla ut dessa mot Troffar. Mitt källarrum innehåller 4 st 540, 4st 375 och inom några veckor 12-14 50 liters uppdrivningskar. Ska försöka klämma in mina 2 äldre 112 liters. Jag tror rummet är 18 kvadratmeter. Ett av 375 står klart för att på fredag ta hem Pemborna.Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.DarwinKommentar
-
Tack för tipset om dogman!
Hej Johan! Jag skulle vilja ha en grupp Pembor på cirka 30-35 djur med mycket fina band. Jag vill odla och många honor vore en fördel. Jag vet inte vad optimal könsfördelning skulle vara, en hane på 3-4 honor kanske. Vad tycker du? Kanske redan diskuterat tidigare i tråden. Jag har en del Malawiciklider och tänkte efter hand växla ut dessa mot Troffar. Mitt källarrum innehåller 4 st 540, 4st 375 och inom några veckor 12-14 50 liters uppdrivningskar. Ska försöka klämma in mina 2 äldre 112 liters. Jag tror rummet är 18 kvadratmeter. Ett av 375 står klart för att på fredag ta hem Pemborna.
Sedan vill du ha en grupp med mycket fina band. Banden är oftas bättre om du tar yngel från någon äldre generation än VF, förutsatt att det är från just någon grupp som är framavlad just med endamålet breda band.
För att svara på din tidiigare fråga hur du skall kunna se vilka som har breda band och kön på 2-3 cm pemba yngel skulle jag säga är näst intill omöjligt.
Med tanke på att du skall odla och få fram en grupp med mycket breda fina band skulle jag rekommendera dig att köpa alla 100 yngel för att sedan behålla en handplockad grupp av dessa när de är könsmogna ca 12 månader och 6-7 cm,
/JohanSenast redigerad av Johan F; 23 June 2010, 07:15.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Du ska spendera tid med vattnet istallet och inte kladda med deras mat menu. Ja simpelt är det skrivet, men Troffar ger dig mer hobby an du ens vill veta!Senast redigerad av Norrland; 23 June 2010, 09:21.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Men visst funkar det med fler hanar, man kan nog ha bara ha hanar också, då slipper man ta reda på en massa yngel hela tiden. Ja visst kan det vara fler än två hanar som är riktigt snygga i en burk med 50-50 men oftast blir det ett gäng hanar som mest liknar kolsäckar och aldrig får komma till.Kommentar
-
Ikola, Pemba hanar ar minst lika snygga som honorna om inte battre aven fast dom inte ar kungar i burken. Nu talar jag storre akvarium och endast en variant per akvarium.
Min erfarenhet, andra troffar vet jag ej.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Läste
ett inlägg här för en tid sedan, tror det var Oden(osäker) som skrev om att han hade haft en grupp troffar med stor övervikt på honor. Tror det var typ 2-3 hannar och 20-25 honor. Det intressanta var att bossen bara lekte med 5-6 honor, o det var samma honor hela tiden. Alltså spelade inte fördelningen den roll han hade hoppats på, dvs många tuggande honor. I det fallet kan man ju fundera varför det var så?Kommentar
-
Nackdelen med bara ett fåtal hannar är väl att aggresionerna inte sprids ut. Har man många hannar får dom flesta bara lite spö. Jag har testat med Regnbågar (Kapere) med 2 hannar och 10 honor. Ganska direkt var det bara en hanne kvar...
Sen dess har jag kört på jämn, eller så jämn jag kan komma, fördelning vilket har funkat klockrent.Kommentar
-
Nackdelen med bara ett fåtal hannar är väl att aggresionerna inte sprids ut. Har man många hannar får dom flesta bara lite spö. Jag har testat med Regnbågar (Kapere) med 2 hannar och 10 honor. Ganska direkt var det bara en hanne kvar...
Sen dess har jag kört på jämn, eller så jämn jag kan komma, fördelning vilket har funkat klockrent.Senast redigerad av Johan F; 23 June 2010, 18:48.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Kommentar