Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

Intressant iaktagelse idag.

Har fått min första kull av orangemoori. Honan har släppt i akvariet som är fyllt av lavasten.

Man är lite orolig att ynglen ska få en "svältstart" på sitt liv, men då upptäcker jag efter att ynglen varit spottade i bara ett dygn, har det ena en regäl bajkabel ca 5 gånger så lång som kroppen (ej sytråd alltså)

Måste vara algbetande eller att dom fått i sig en del i honans mun.
    Frontosamarkus

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av Barracudan
      Intressant iaktagelse idag.

Har fått min första kull av orangemoori. Honan har släppt i akvariet som är fyllt av lavasten.

Man är lite orolig att ynglen ska få en "svältstart" på sitt liv, men då upptäcker jag efter att ynglen varit spottade i bara ett dygn, har det ena en regäl bajkabel ca 5 gånger så lång som kroppen (ej sytråd alltså)

Måste vara algbetande eller att dom fått i sig en del i honans mun.
      Enligt min erfarenhet så får ynglena i sig tillräckligt med mat när de går kvar i huvudkaret. Jag brukar försöka smula/krossa sönder fodret lite så de små även får i sig ordentligt. Om man har en del sten så brukar det hamna mat på ställen som bara ynglena kommer åt.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Barracudan
        Användare
        • April 2005
        • 453

Ja, efter att ha sett den kabeln känner jag mig trygg

Slänger in en annan fundering.

Hade för något år sedan ett gäng maswadubbar som tyvärr fick soten. Ett yngel klarade sig, men jag ser nu att bandet inte är vad jag hoppats på, trotts att föräldrarna var mycket fina.

Om nu fina föräldradjur ger, låt oss säga ger 50% fin avkomma,(vi pratar här band) borde ju även föräldrar med dåliga band ge avkomma med fina band?

Om bara fina föräldrar kan ge fina OCH "fula" band, och fula föräldrar bara kan ge fula band, borde det snart inte finnas några med fina band kvar.

Frågan är alltså: När det gäller dubbar, spelar det någon roll om föräldradjuren har bra eller dåliga band, när det gäller antalet ungel som får bra/dåliga band.

Vore mycket kul om någon hade tid och lust att utforska detta.
        Frontosamarkus

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Bra avelsdjur behöver kanske inte alltid betyda att dom är snyggast, utan dom ger jädrans bra avkommor.
          Men vill man renodla på någon dragning åt något håll typ fina band bör man bara avla på individer med bra band ända tills man kommer till den nivån att nästan hela kullarna ger avkommor med bra band.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Barracudan
            Användare
            • April 2005
            • 453

Men i princip skulle även två föräldrar med dåliga band kunna ge en del yngel med jättefina band, eller? Annars skulle det ju till slut i naturen bara finnas dubbar med dåliga band.
            Frontosamarkus

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av Barracudan
              Men i princip skulle även två föräldrar med dåliga band kunna ge en del yngel med jättefina band, eller? Annars skulle det ju till slut i naturen bara finnas dubbar med dåliga band.
              Visst är det så, men vill du höja%antalet/kull med fina band måste du urvalsodla.
              Det är sånt vi människor är så bra på, finare band på bekostnad av något annat.

Kommentar

• Anna Österman
                Användare
                • March 2006
                • 282

Ursprungligen postat av tege
                Visst är det så, men vill du höja%antalet/kull med fina band måste du urvalsodla.
                Det är sånt vi människor är så bra på, finare band på bekostnad av något annat.
                Jag har ingen erfarenhet av just troffar men rent generellt tror jag det är farligt att stirra sig blind på en enda egenskap hos en fisk, eller något djur överhuvudtaget för den delen. Husdjursvärlden är full av trassel som uppkommit pga detta.

Vore intressant att höra hur ni som urvalsodlar resonerar när ni väljer ut avelsdjur-vad tittar ni på förutom bandet?
                Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Också jag tror att ynglen kan äta redan i honans mun.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Också jag tror att ynglen kan äta redan i honans mun.
                    Det har diskuterats i många år, jag är ingen expert

men ibland tror man att honan går o plockar mat (detta sker även innan ungarna är färdiga och då kan dom inte äta alls ???)

men jag är negativ tror att det är svårt att äta samtidigt som vilda barn vill rymma, hur ska dom ha tid att äta.
                    Tänk att vara tre veckor i en avstängd hiss med ett helt dagis.
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av Anna Österman
                      Jag har ingen erfarenhet av just troffar men rent generellt tror jag det är farligt att stirra sig blind på en enda egenskap hos en fisk, eller något djur överhuvudtaget för den delen. Husdjursvärlden är full av trassel som uppkommit pga detta.

Vore intressant att höra hur ni som urvalsodlar resonerar när ni väljer ut avelsdjur-vad tittar ni på förutom bandet?
                      Fråga MalawiJanne vet ja! han är "experten". Vart nu han håller hus nuförtiden?

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Det vinnande konceptet är skitmycket färg i fodret inget annat
                        Senast redigerad av Ove Planstedt; 22 June 2010, 19:51. Anledning: avstängd användare avses
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Det var ju enkelt
                          Senast redigerad av Ove Planstedt; 22 June 2010, 19:52. Anledning: svar på redigerat inlägg
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

Men menar du att banden blir bredare på tex. pemba med enbart rätt foder, så vill jag gärna köpa det fodret av dig.
                            Senast redigerad av Ove Planstedt; 22 June 2010, 19:53. Anledning: svar på redigerat inlägg

Kommentar

• Barracudan
                              Användare
                              • April 2005
                              • 453

Onödigt med två i princip identiska sidor, med identiska trådar...
                              Frontosamarkus

Kommentar

• delfin61
                                Användare
                                • June 2010
                                • 106

Tack Göran!

Ursprungligen postat av Göran Å
                                Hej och välkommen till troffevärlden

Har du några frågor som ny så får du svar på dina frågor i detta forum. Även om du verkar vara påläst genom att ha studerat dessa trådar.

Mvh Göran
                                Jo, jag har läst och för varje gång blivit mer och mer sugen på fler grupper. Jag känner mig som när jag fick mitt första akvarium 1968 i en zoobutik i Kristianstad.
                                Mina Chipimbi artar sig väl. Är noga med rengöring o vattenbyten. Jag har beställt Pemba. Tänkte mig 50 st även där. De är ca 2-3 cm. Vad ska jag tänka på när jag väljer dessa från en grupp på 100 st? Jag har sett gruppen och några har fått breda fina band, dessa få försvarar små revir, kanske hanar.
                                Om jag ur denna grupp väljer de som kommit längst i utfärgning; är risken då stor att de flesta är hanar? Ska jag välja några få av de mest utfärgade och sedan reste av de mera beskedligt eller inte alls utfärgade? Dessa Pembor är F:1. Det är väl svårt att avgöra kön utifrån utseendet på genitalia i den här fiskstorleken?
                                Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

Kommentar

Arbetssätt...