Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • March 2004
    • 664

Tegelsten med hål i har jag testat och det fungerar OK. Jag bor vid havet och har hyfsad tillgång till sjöslipade tegelstenar, snyggare än nya du köper i bygghandeln. Fördelen mot en hög med småsten är att det är mycket lättare att fånga ynglen. Bara att fiska upp hela tegelstenen med två stora håvar. Nackdelen är naturligtvis det rent estetiska och naturtrogna.

En fråga angående att låta honorna spotta i huvudkaret; Har provat detta med T. duboisi Maswa och T. sp. Black Pemba med väldigt olika resultat. Funkade helt OK med Pemba, massor av yngel i varierande storlek efter några månader medans inga yngel överlevde i Maswa-karet. Dubbarna käkade inte upp sina yngel, snarare tuggade lite på dem för att sedan spotta ut igen. Trist att se döda yngel lite varstans dagen efter en hona spottat. Någon som har liknande erfarenheter? Vilka har arter/varianter har fungerat och vilka har det inte?
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av 56ovwal
      Tegelsten med hål i har jag testat och det fungerar OK. Jag bor vid havet och har hyfsad tillgång till sjöslipade tegelstenar, snyggare än nya du köper i bygghandeln. Fördelen mot en hög med småsten är att det är mycket lättare att fånga ynglen. Bara att fiska upp hela tegelstenen med två stora håvar. Nackdelen är naturligtvis det rent estetiska och naturtrogna.

En fråga angående att låta honorna spotta i huvudkaret; Har provat detta med T. duboisi Maswa och T. sp. Black Pemba med väldigt olika resultat. Funkade helt OK med Pemba, massor av yngel i varierande storlek efter några månader medans inga yngel överlevde i Maswa-karet. Dubbarna käkade inte upp sina yngel, snarare tuggade lite på dem för att sedan spotta ut igen. Trist att se döda yngel lite varstans dagen efter en hona spottat. Någon som har liknande erfarenheter? Vilka har arter/varianter har fungerat och vilka har det inte?
      Nu vet jag inte hur det är i ditt fall med dubbarna, men kan det ha med att göra med avel eller generation? jag inbillar mig att mycket är en vana och att dom bör bli "lärda" från början. Låter man dom spotta i karet från början så kommer det att fungera till slut. Ett knep kan ju vara att ta hand om ett gäng yngel i början och släppa tillbaka när de är ca 2 cm.

De grupper som jag fungerar hos mig är; Pemba, Dubbar, Ikola och Körsbär. De som jag har provat några gånger är Ndole men det gick inte dom tog alla. Men dem är inga förgångslekare direkt och har alltid blivit tömda så jag vet inte om det har med det att göra.

Det jag har hört av andra är att black-varianterna är mycket bättre yngelvårdare än ex. red- och moorie- varienterna.

Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

Ursprungligen postat av Johan F
        Nu vet jag inte hur det är i ditt fall med dubbarna, men kan det ha med att göra med avel eller generation? jag inbillar mig att mycket är en vana och att dom bör bli "lärda" från början. Låter man dom spotta i karet från början så kommer det att fungera till slut. Ett knep kan ju vara att ta hand om ett gäng yngel i början och släppa tillbaka när de är ca 2 cm.

De grupper som jag fungerar hos mig är; Pemba, Dubbar, Ikola och Körsbär. De som jag har provat några gånger är Ndole men det gick inte dom tog alla. Men dem är inga förgångslekare direkt och har alltid blivit tömda så jag vet inte om det har med det att göra.

Det jag har hört av andra är att black-varianterna är mycket bättre yngelvårdare än ex. red- och moorie- varienterna.

Johan
        I fallet med Pemborna pågick visserligen experimentet längre än med dubbarna (slutade ganska omgående efter några kullar eftersom jag tycker det är trevligare att ta hand om ynglen än att de blir ihjältuggade), men med Pemborna fungerade det direkt.
        I fråga om generation tror jag dubbarna var närmre vildfångat än Pemborna, typ F4 kontra F10 och jag är tämligen säker på att de var "skakade" de flesta av dessa generationer.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• algskraparn
          Användare
          • September 2006
          • 159

Jag har hålsten, inte jättemycket dock c:a 20 kg i ett 375 liters, massor med mazwa honor som tuggat och tuggar, men inte ett endaste litet yngel har jag sett.. Jag tror att mina käkar upp ynglen, skall stoppa i lite mer sten så snart jag orkar för att se om det hjälper.

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

I fallet med Pemborna pågick visserligen experimentet längre än med dubbarna (slutade ganska omgående efter några kullar eftersom jag tycker det är trevligare att ta hand om ynglen än att de blir ihjältuggade), men med Pemborna fungerade det direkt.
            I fråga om generation tror jag dubbarna var närmre vildfångat än Pemborna, typ F4 kontra F10 och jag är tämligen säker på att de var "skakade" de flesta av dessa generationer.
            Det är ett lite mysterium som vi kanske aldrig får vetskap om Mina dubbar är F1 och pemba är F2 och med dem fungerar det bra, blir väldigt mycket yngel i huvudkaren.

Johan
            3000 liter med Tropheus
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av algskraparn
              Jag har hålsten, inte jättemycket dock c:a 20 kg i ett 375 liters, massor med mazwa honor som tuggat och tuggar, men inte ett endaste litet yngel har jag sett.. Jag tror att mina käkar upp ynglen, skall stoppa i lite mer sten så snart jag orkar för att se om det hjälper.
              Har man hålsten och inte ser något lite yngel så tror jag att honorna inte spottar ut ynglena utan väljer själva att äta upp dem direkt i mun

Johan
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• algskraparn
                Användare
                • September 2006
                • 159

Har man hålsten och inte ser något lite yngel så tror jag att honorna inte spottar ut ynglena utan väljer själva att äta upp dem direkt i mun

Johan
                Ajdå! Jag har inget som talar emot det.. Kan ju tycka att jag borde ha sett skymten av ett yngel om inte det är som du skriver..

Men vad gör man (jag) åt det, gissar jag fel om jag gissar att det är relaterat med att de inte känner sig "safe" nog för att våga släppa?
                Räcker det med mer sten och växter? (har jagat cryptocoryne aponogetifolia i ett halvår nu utan att hitta nära nog..)

Edit: Mina dubbar är F1 & F2 i mix
                Senast redigerad av algskraparn; 17 June 2010, 21:42. Anledning: Tilläggsinfo

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ajdå! Jag har inget som talar emot det.. Kan ju tycka att jag borde ha sett skymten av ett yngel om inte det är som du skriver..

Men vad gör man (jag) åt det, gissar jag fel om jag gissar att det är relaterat med att de inte känner sig "safe" nog för att våga släppa?
                  Räcker det med mer sten och växter? (har jagat cryptocoryne aponogetifolia i ett halvår nu utan att hitta nära nog..)

Edit: Mina dubbar är F1 & F2 i mix
                  Om dom inte känner sig trygga ja då är det mer grottor som gäller och visst det kanske hjälper.

En variant är också att du tömmer några honor och drar upp ynglena separat till så där 2 cm och släpper tillbaka dom i karet så att de vuxna blir lite vana med yngel runt omkring sig så kanske det börjar och lösa sig

Hur gamla är dom?
                  Senast redigerad av Johan F; 17 June 2010, 23:19.
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• algskraparn
                    Användare
                    • September 2006
                    • 159

En variant är också att du tömmer några honor och drar upp ynglena separat till så där 2 cm och släpper tillbaka dom i karet så att de vuxna blir lite vana med yngel runt omkring sig så kanske det börjar och lösa sig

Hur gamla är dom?
                    Det jobbiga är att jag inte har så mkt plats över för sådant, mina guppyprojekt tar alla småburkar i anspråk...

Åldern är jag inte säker på, köpte dem vuxna (från akvarieleasing i mars i år), ingen är mindre än 8-9-cm klassen, tippar att de är mellan och cirkus 1-1½-2 år?

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Det jobbiga är att jag inte har så mkt plats över för sådant, mina guppyprojekt tar alla småburkar i anspråk...

Åldern är jag inte säker på, köpte dem vuxna (från akvarieleasing i mars i år), ingen är mindre än 8-9-cm klassen, tippar att de är mellan och cirkus 1-1½-2 år?
                      Med tanke på åldern, om det är väldigt unga och har bara lekt någon gång så brukar det inte vara allt för ovanligt att det inte blir några yngel. Men det tror jag inte det beror på hos dig. Utan du får prova och skapa mer gömställen.
                      Ett ganska bra sätt och skapa en grotta med möjlighet för endast yngel och komma in i är att införskaffa sig en förvaringskorg av hårdplast med öppningar på knappt någon cm stora. Det finns ex. en från Claes Olsson som jag brukar använda mig av för 12:- http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147210107 . Ställa den upp och ner, täck över den med lämplig sten, gärna sten på ca 4-8 cm. Stenröset brukar också honorna gilla och släppa ynglena vid.

Hälsningar

Johan
                      Senast redigerad av Johan F; 18 June 2010, 13:00.
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Jerry_ciklid
                        Användare
                        • January 2009
                        • 111

Har man tid och tålamod så kan man låta honorna spotta i huvudkaret några ggr, min uppfattning är att fiskarna vänjer sig till slut att det simmar omkring yngel hos dom och låter dom vara. Dom äter ju trots allt inte fisk i naturen. Men som det skrivs lite uppåt så brukar dom bita ihjäl yngel....

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1607

Jag

Med tanke på åldern, om det är väldigt unga och har bara lekt någon gång så brukar det inte vara allt för ovanligt att det inte blir några yngel. Men det tror jag inte det beror på hos dig. Utan du får prova och skapa mer gömställen.
                          Ett ganska bra sätt och skapa en grotta med möjlighet för endast yngel och komma in i är att införskaffa sig en förvaringskorg av hårdplast med öppningar på knappt någon cm stora. Det finns ex. en från Claes Olsson som jag brukar använda mig av för 12:- http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147210107 . Ställa den upp och ner, täck över den med lämplig sten, gärna sten på ca 4-8 cm. Stenröset brukar också honorna gilla och släppa ynglena vid.

Hälsningar

Johan
                          ska köpa några sådana plastboxar från classe nästa gång jag är i närheten, Antar att dom finns på typ Dollarstore eller liknande också. En smart & enkel lösning då det är rätt knivigt att få till grottor av sten som ger max utrymme för yngel, och inte rasar ihop när man suger upp skräp ur akvariet
                          Senast redigerad av doohan; 18 June 2010, 19:17.

Kommentar

• Walak
                            Användare
                            • May 2010
                            • 40

I tisdag så hade en hona rom i munnen och hade den så kallade pelikan hakan och hon åt igen heller men idag så var hakan borta och hon åt igen varför vart det så??

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1607

Det

Ursprungligen postat av Walak
                              I tisdag så hade en hona rom i munnen och hade den så kallade pelikan hakan och hon åt igen heller men idag så var hakan borta och hon åt igen varför vart det så??
                              är något som kan hända de första gångerna. Antar att deras instinkt för att äta till en början är starkare än deras modersinstinkt. Hade en stor ikolahona som svalde de 3 första gångerna. Slutade att mata med nls den första veckan hon tuggade o då höll hon tugget. Håller dom mer än 3-4 dagar så brukar dom hålla tiden ut.

Men de flesta andra honor höll tugget från första början!

Kommentar

• Walak
                                Användare
                                • May 2010
                                • 40

ok då vet jag

Kommentar

Arbetssätt...