Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Vad

Ursprungligen postat av cichlids4fun
    Fick tokrycket ikväll och slet tag i kameran och drog några bilder, kvaliten e ju inge vidare med dåligt ljus dålig skärpa och skitiga rutor, men det är ju iaf bilder
    är det för yngel på 2a o 3e bilden?

Snygga bilder!

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Ursprungligen postat av doohan
      är det för yngel på 2a o 3e bilden?

Snygga bilder!
      kabimba och lufubo fast i omvänd ordning
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av roger.j
        Kul med lite bilder Peter måste väl själv ner med kameran
        Alla burkar fyllda och har inte sett e läcka än
        MVH
        Roger
        det var värst, men förhoppningsvis ska de väl inte behöva göra det heller
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Walak
          Användare
          • May 2010
          • 40

Snart ska jag köpa min grupp på 20st men jag undrar en sak det står ju att man ska köpa hela gruppen på samma gång och det är jag med på men vad gör man om tex 3st dom av någon anledning kan man inte då köpa 3st nya för dom kanske är någon mindre är den stora gruppen så hur ska man göra?

Kommentar

• Jerry_ciklid
            Användare
            • January 2009
            • 111

Ursprungligen postat av Walak
            Snart ska jag köpa min grupp på 20st men jag undrar en sak det står ju att man ska köpa hela gruppen på samma gång och det är jag med på men vad gör man om tex 3st dom av någon anledning kan man inte då köpa 3st nya för dom kanske är någon mindre är den stora gruppen så hur ska man göra?
            Risken finns att dom 3 nya inte kommer in i gruppen utan blir utstötta och ihjälslagna...

Kommentar

• Walak
              Användare
              • May 2010
              • 40

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
              Risken finns att dom 3 nya inte kommer in i gruppen utan blir utstötta och ihjälslagna...
              ok och vad ska man göra då om några dör ska man inte köpa några nya då eller?

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1607

Vilken

storlek är det på akvariet dom skall gå i? Tror det är bättre att köpa 25-30st ifall någon faller ifrån, så slipper du tillföra nya om gruppen blir för liten.

vad jag har förstått är det lättare att tillsätta fisk innan dom är könsmogna. Och det bör vara enklare att tillsätta nya som är mindre än dom som redan går i akvariet. På så vis stör man inte rangordningen nämnvärt. Har fått många goda råd på detta, det bästa forumet. Ett av de bättre råden är att man skall täcka akvariet helt ett par dagar när man stoppar i Tropheus, så att dom i lugn o ro får vänja sig med det nya akvariet, vattnet och sina fisk kompisar innan dom utsätts för yttre stress.

Kommentar

• Walak
                  Användare
                  • May 2010
                  • 40

storlek är det på akvariet dom skall gå i? Tror det är bättre att köpa 25-30st ifall någon faller ifrån, så slipper du tillföra nya om gruppen blir för liten.

vad jag har förstått är det lättare att tillsätta fisk innan dom är könsmogna. Och det bör vara enklare att tillsätta nya som är mindre än dom som redan går i akvariet. På så vis stör man inte rangordningen nämnvärt. Har fått många goda råd på detta, det bästa forumet. Ett av de bättre råden är att man skall täcka akvariet helt ett par dagar när man stoppar i Tropheus, så att dom i lugn o ro får vänja sig med det nya akvariet, vattnet och sina fisk kompisar innan dom utsätts för yttre stress.

Det är ett 240L och när jag pratade med akvarium Stockholm så fick jag rådet att en grupp på 20 blir bra till den storleken

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Ok!

Det är ett 240L och när jag pratade med akvarium Stockholm så fick jag rådet att en grupp på 20 blir bra till den storleken
                    Har själv troffar i ett 240L, men dom är mellan 3-6cm, och ska flyttas till ett större akvarium så snart som möjligt!

Det kan ju gå att ha 20st vuxna troffar i ett 240L, men det ställer krav på vatten kvalliten och stor filtervolym. Troligen vattenbyte 2-3 gånger i veckan.

Kommentar

• Walak
                      Användare
                      • May 2010
                      • 40

Har själv troffar i ett 240L, men dom är mellan 3-6cm, och ska flyttas till ett större akvarium så snart som möjligt!

Det kan ju gå att ha 20st vuxna troffar i ett 240L, men det ställer krav på vatten kvalliten och stor filtervolym. Troligen vattenbyte 2-3 gånger i veckan.
                      Vad svårt det blir när flera säger olika saker jag har denna fråga på flera ställen och vissa säger att dom har haft ett 240L med 20st troffar och dom behövde bara byta vatten 1 gång i veckan vissa varannan vecka så svaret värkar bli olika beroende vilka man svarar.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Vad svårt det blir när flera säger olika saker jag har denna fråga på flera ställen och vissa säger att dom har haft ett 240L med 20st troffar och dom behövde bara byta vatten 1 gång i veckan vissa varannan vecka så svaret värkar bli olika beroende vilka man svarar.
                        Det hela hänger nog mycket på vad akvariet har för vattenkvalitet..avhängt på vilket foder och hur mycket foder de ges. Därav skillnader i skötsel...(min gissning).

Kommentar

• plåtis
                          Användare
                          • June 2002
                          • 212

Nu har jag suttit här och kollat in alla bilder på Troffar. Man blir så sugen på ett troffe kar.
                          Jag har haft sydamerika i över 20 år. Testat Troffar 2 gånger men tycker bara att det blir skitigt i karen så fort. Men 25 troffar i ett 300l är det för litet. Nu har jag ett 500 L med. vad skall man i såfal ha för grus och vilken sorts filter är bäst. Nu har jag bottenfilter.
                          Lasse.H

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1607

Ja

om du matar minimalt kanske du klarar dig med 1 vattenbyte i veckan. Men ju större akvarium, ju fler liter vatten per fisk. Ett större akvarium klarar en större mängd matrester o skit innan vattnet blir sämre=stressade troffar=problem. Men som sagt prova du med 1 byte i veckan och se hur det utvecklar sig. Är det yngel kan det fungera rätt länge.

Själv vill jag flytta mina troffar till ett större så fort jag kan. Funderar på att byta akvarium med mina dubbar då dom bara är 16st, o stoppa dem i mitt 240L istället

Tycker man inte om att byta vatten 1 gång i veckan bör man kanske köra malawi då dom generellt sett är mycket tåligare

Kommentar

• algskraparn
                              Användare
                              • September 2006
                              • 159

Jag har 31 könsmogna dubbar i 375 liter.
                              Det blir samma antal fisk / liter som 20 st i ett 240 lit.

Filtreras av ett st Eheim innerfilter 1200 lit/h + en skumpatron på 30 * 10 cm med 300 lit/h-pump.

Det funkar faktiskt rätt bra, men då gör jag ett rejält vattenbyte varje vecka (60%) och slamsuger gruset c:a 1 gg / mån och rengör filter hyfsat ofta, ett i taget och aldrig samtidigt med slamsugning.
                              Men det märks att firrarna är lite tröttare när det är dax för vattenbyte, de blir märkbart upplivade efter bytet!!

De matas med NLS, det skräpar minimalt och kan rekommenderas starkt.

Funkar det med 20 i ett 240?
                              Sammantaget skulle jag tro det, OM du lovar att aldrig fuska med vattenbyten (2 ggr / v) och inte matar för mycket.

Dessutom vill jag tillägga att det kan se rätt trångt ut med 20 st i ett 240(?), Min troffeerfarenhet är heller inte så omfattande att jag vill påstå att jag är en auktoritet på området.

Kommentar

• Walak
                                Användare
                                • May 2010
                                • 40

Ursprungligen postat av algskraparn
                                Jag har 31 könsmogna dubbar i 375 liter.
                                Det blir samma antal fisk / liter som 20 st i ett 240 lit.

Filtreras av ett st Eheim innerfilter 1200 lit/h + en skumpatron på 30 * 10 cm med 300 lit/h-pump.

Det funkar faktiskt rätt bra, men då gör jag ett rejält vattenbyte varje vecka (60%) och slamsuger gruset c:a 1 gg / mån och rengör filter hyfsat ofta, ett i taget och aldrig samtidigt med slamsugning.
                                Men det märks att firrarna är lite tröttare när det är dax för vattenbyte, de blir märkbart upplivade efter bytet!!

De matas med NLS, det skräpar minimalt och kan rekommenderas starkt.

Funkar det med 20 i ett 240?
                                Sammantaget skulle jag tro det, OM du lovar att aldrig fuska med vattenbyten (2 ggr / v) och inte matar för mycket.

Dessutom vill jag tillägga att det kan se rätt trångt ut med 20 st i ett 240(?), Min troffeerfarenhet är heller inte så omfattande att jag vill påstå att jag är en auktoritet på området.

ok dom troffar som jag kommer köpa är ca 6cm hur lång tid tar det för dom att bli vuxna

Kommentar

Arbetssätt...