Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Snart ska jag köpa min grupp på 20st men jag undrar en sak det står ju att man ska köpa hela gruppen på samma gång och det är jag med på men vad gör man om tex 3st dom av någon anledning kan man inte då köpa 3st nya för dom kanske är någon mindre är den stora gruppen så hur ska man göra?Kommentar
-
Snart ska jag köpa min grupp på 20st men jag undrar en sak det står ju att man ska köpa hela gruppen på samma gång och det är jag med på men vad gör man om tex 3st dom av någon anledning kan man inte då köpa 3st nya för dom kanske är någon mindre är den stora gruppen så hur ska man göra?Kommentar
-
Kommentar
-
Vilken
storlek är det på akvariet dom skall gå i? Tror det är bättre att köpa 25-30st ifall någon faller ifrån, så slipper du tillföra nya om gruppen blir för liten.
vad jag har förstått är det lättare att tillsätta fisk innan dom är könsmogna. Och det bör vara enklare att tillsätta nya som är mindre än dom som redan går i akvariet. På så vis stör man inte rangordningen nämnvärt. Har fått många goda råd på detta, det bästa forumet. Ett av de bättre råden är att man skall täcka akvariet helt ett par dagar när man stoppar i Tropheus, så att dom i lugn o ro får vänja sig med det nya akvariet, vattnet och sina fisk kompisar innan dom utsätts för yttre stress.Kommentar
-
storlek är det på akvariet dom skall gå i? Tror det är bättre att köpa 25-30st ifall någon faller ifrån, så slipper du tillföra nya om gruppen blir för liten.
vad jag har förstått är det lättare att tillsätta fisk innan dom är könsmogna. Och det bör vara enklare att tillsätta nya som är mindre än dom som redan går i akvariet. På så vis stör man inte rangordningen nämnvärt. Har fått många goda råd på detta, det bästa forumet. Ett av de bättre råden är att man skall täcka akvariet helt ett par dagar när man stoppar i Tropheus, så att dom i lugn o ro får vänja sig med det nya akvariet, vattnet och sina fisk kompisar innan dom utsätts för yttre stress.
Det är ett 240L och när jag pratade med akvarium Stockholm så fick jag rådet att en grupp på 20 blir bra till den storlekenKommentar
-
Ok!
Det kan ju gå att ha 20st vuxna troffar i ett 240L, men det ställer krav på vatten kvalliten och stor filtervolym. Troligen vattenbyte 2-3 gånger i veckan.Kommentar
-
Har själv troffar i ett 240L, men dom är mellan 3-6cm, och ska flyttas till ett större akvarium så snart som möjligt!
Det kan ju gå att ha 20st vuxna troffar i ett 240L, men det ställer krav på vatten kvalliten och stor filtervolym. Troligen vattenbyte 2-3 gånger i veckan.Kommentar
-
Det hela hänger nog mycket på vad akvariet har för vattenkvalitet..avhängt på vilket foder och hur mycket foder de ges. Därav skillnader i skötsel...(min gissning).Kommentar
-
Nu har jag suttit här och kollat in alla bilder på Troffar. Man blir så sugen på ett troffe kar.
Jag har haft sydamerika i över 20 år. Testat Troffar 2 gånger men tycker bara att det blir skitigt i karen så fort. Men 25 troffar i ett 300l är det för litet. Nu har jag ett 500 L med. vad skall man i såfal ha för grus och vilken sorts filter är bäst. Nu har jag bottenfilter.Lasse.HKommentar
-
Ja
Själv vill jag flytta mina troffar till ett större så fort jag kan. Funderar på att byta akvarium med mina dubbar då dom bara är 16st, o stoppa dem i mitt 240L istället
Tycker man inte om att byta vatten 1 gång i veckan bör man kanske köra malawi då dom generellt sett är mycket tåligareKommentar
-
Jag har 31 könsmogna dubbar i 375 liter.
Det blir samma antal fisk / liter som 20 st i ett 240 lit.
Filtreras av ett st Eheim innerfilter 1200 lit/h + en skumpatron på 30 * 10 cm med 300 lit/h-pump.
Det funkar faktiskt rätt bra, men då gör jag ett rejält vattenbyte varje vecka (60%) och slamsuger gruset c:a 1 gg / mån och rengör filter hyfsat ofta, ett i taget och aldrig samtidigt med slamsugning.
Men det märks att firrarna är lite tröttare när det är dax för vattenbyte, de blir märkbart upplivade efter bytet!!
De matas med NLS, det skräpar minimalt och kan rekommenderas starkt.
Funkar det med 20 i ett 240?
Sammantaget skulle jag tro det, OM du lovar att aldrig fuska med vattenbyten (2 ggr / v) och inte matar för mycket.
Dessutom vill jag tillägga att det kan se rätt trångt ut med 20 st i ett 240(?), Min troffeerfarenhet är heller inte så omfattande att jag vill påstå att jag är en auktoritet på området.Kommentar
-
Jag har 31 könsmogna dubbar i 375 liter.
Det blir samma antal fisk / liter som 20 st i ett 240 lit.
Filtreras av ett st Eheim innerfilter 1200 lit/h + en skumpatron på 30 * 10 cm med 300 lit/h-pump.
Det funkar faktiskt rätt bra, men då gör jag ett rejält vattenbyte varje vecka (60%) och slamsuger gruset c:a 1 gg / mån och rengör filter hyfsat ofta, ett i taget och aldrig samtidigt med slamsugning.
Men det märks att firrarna är lite tröttare när det är dax för vattenbyte, de blir märkbart upplivade efter bytet!!
De matas med NLS, det skräpar minimalt och kan rekommenderas starkt.
Funkar det med 20 i ett 240?
Sammantaget skulle jag tro det, OM du lovar att aldrig fuska med vattenbyten (2 ggr / v) och inte matar för mycket.
Dessutom vill jag tillägga att det kan se rätt trångt ut med 20 st i ett 240(?), Min troffeerfarenhet är heller inte så omfattande att jag vill påstå att jag är en auktoritet på området.
ok dom troffar som jag kommer köpa är ca 6cm hur lång tid tar det för dom att bli vuxnaKommentar
Kommentar