Hej Göran
kollade in länken http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62248 och det var mycket bra läsning men det var något vi inte fattade av det hur man skulle göra med vattnet /vattenbyten m.m
citat: Sänkte vattenvolymen till 1/3. Lade i en extra cirkulationspump.
ska man köra så underdoseringen??
sen skriver du att: Byt först så mycket vatten som dina fiskar tål. bytar man vatten först sen tar man ner det till !/3 volym???
sen : Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mycket vatten dina fiskar tål.
blir inte mycket vatten kvar då i akvariet =)...
mvh peter
kollade in länken http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62248 och det var mycket bra läsning men det var något vi inte fattade av det hur man skulle göra med vattnet /vattenbyten m.m
citat: Sänkte vattenvolymen till 1/3. Lade i en extra cirkulationspump.
ska man köra så underdoseringen??
sen skriver du att: Byt först så mycket vatten som dina fiskar tål. bytar man vatten först sen tar man ner det till !/3 volym???
sen : Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mycket vatten dina fiskar tål.
blir inte mycket vatten kvar då i akvariet =)...
mvh peter
Detta för att det inte ska gå åt så mycket medicin. Dosera medicinen enl vattenmängden 1/3 från botten, enl instruktioner i länken.
Efter 3 dagar bytte jag 50% av totala vatten nivån 1/3, från botten, osv.
Så som du beskrev sjukdomsförloppet på din kompis fiskar så uppfattar jag läget som akut. Risken är stor att alla dör om ni inte lyckas häva sjukdomsförloppet.
Att fiskarna blev sjuka kan mycket väl bero på att de utsatts för stress isamband med flytten. När man skaffar nya fiskar så är de första månaderna de mest känsliga innan de blir vana vid sin nya miljö.
Hoppas att det ordnar sig efter medicineringen.
Mata sedan försiktigt med NLS pellets, ev börjar du med 0,5 mm storlek för att sedan övergå till 1mm. Så har jag gjort vid mitt senaste sjukdomsfall.
När det har blivit ordning på karet igen så tycker jag att ni ska skaffa lite mera troffar till gruppen så att de blir på ca 30st. Då kommer de att trivas bättre
Mvh Göran
Kommentar