Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • December 2005
    • 1295

Hej Göran
    kollade in länken http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62248 och det var mycket bra läsning men det var något vi inte fattade av det hur man skulle göra med vattnet /vattenbyten m.m

citat: Sänkte vattenvolymen till 1/3. Lade i en extra cirkulationspump.
    ska man köra så underdoseringen??

sen skriver du att: Byt först så mycket vatten som dina fiskar tål. bytar man vatten först sen tar man ner det till !/3 volym???

sen : Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mycket vatten dina fiskar tål.
    blir inte mycket vatten kvar då i akvariet =)...

mvh peter
    I mitt exempel sänkte jag vattennivån till ca 1/4 och fyllde sedan upp till ca 1/3 från botten. Detta gäller när man doserar stora kar.

Detta för att det inte ska gå åt så mycket medicin. Dosera medicinen enl vattenmängden 1/3 från botten, enl instruktioner i länken.
    Efter 3 dagar bytte jag 50% av totala vatten nivån 1/3, från botten, osv.

Så som du beskrev sjukdomsförloppet på din kompis fiskar så uppfattar jag läget som akut. Risken är stor att alla dör om ni inte lyckas häva sjukdomsförloppet.

Att fiskarna blev sjuka kan mycket väl bero på att de utsatts för stress isamband med flytten. När man skaffar nya fiskar så är de första månaderna de mest känsliga innan de blir vana vid sin nya miljö.

Hoppas att det ordnar sig efter medicineringen.

Mata sedan försiktigt med NLS pellets, ev börjar du med 0,5 mm storlek för att sedan övergå till 1mm. Så har jag gjort vid mitt senaste sjukdomsfall.

När det har blivit ordning på karet igen så tycker jag att ni ska skaffa lite mera troffar till gruppen så att de blir på ca 30st. Då kommer de att trivas bättre

Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• h0llowman
      Användare
      • April 2010
      • 106

Ursprungligen postat av Göran Å
      I mitt exempel sänkte jag vattennivån till ca 1/4 och fyllde sedan upp till ca 1/3 från botten. Detta gäller när man doserar stora kar.

Detta för att det inte ska gå åt så mycket medicin. Dosera medicinen enl vattenmängden 1/3 från botten, enl instruktioner i länken.
      Efter 3 dagar bytte jag 50% av totala vatten nivån 1/3, från botten, osv.

Så som du beskrev sjukdomsförloppet på din kompis fiskar så uppfattar jag läget som akut. Risken är stor att alla dör om ni inte lyckas häva sjukdomsförloppet.

Att fiskarna blev sjuka kan mycket väl bero på att de utsatts för stress isamband med flytten. När man skaffar nya fiskar så är de första månaderna de mest känsliga innan de blir vana vid sin nya miljö.

Hoppas att det ordnar sig efter medicineringen.

Mata sedan försiktigt med NLS pellets, ev börjar du med 0,5 mm storlek för att sedan övergå till 1mm. Så har jag gjort vid mitt senaste sjukdomsfall.

När det har blivit ordning på karet igen så tycker jag att ni ska skaffa lite mera troffar till gruppen så att de blir på ca 30st. Då kommer de att trivas bättre

Mvh Göran

tack för förklaringen göran ! nu ska nog polarn fixa det ..
      och fler troffar är planerat att införskaffa bara han får ordning på fisken som han har nu ..

Kommentar

• Jerry_ciklid
        Användare
        • January 2009
        • 111

Ursprungligen postat av h0llowman
        tack för förklaringen göran ! nu ska nog polarn fixa det ..
        och fler troffar är planerat att införskaffa bara han får ordning på fisken som han har nu ..
        Säg till honom att kolla mina annons om han ska skaffa fler Troffar

Kommentar

• msb
          Användare
          • September 2009
          • 314

Behöver man använda bikarbonat till troffarna? och isåfall hur mycket ska man ha? vad jag vet så har vi ett hyggligt ph
          Tropheus

Kommentar

• roger.j
            Användare
            • June 2008
            • 91

Ursprungligen postat av msb
            Behöver man använda bikarbonat till troffarna? och isåfall hur mycket ska man ha? vad jag vet så har vi ett hyggligt ph
            Du kan använda bikarbonat Mika för då ökar du kh och får ett stabilare ph & vad jag vet så kan man inte överdosera det så ta ett par matskedar vid nästa vattenbyte men tänk på att alltid göra vattenbyten innan du tillsätter bikarbonat annars kan du få nitrit i vattnet.
            Mvh
            Roger

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

Jag

kör drygt en matsked per 100L vatten. Näe rde lär inte gå att överdosera då ph bara kan stiga till en viss nivå oavsett mängd bikarbonat. Jag får ett PH på drygt 8 och KH 12-15 med 1-1,5 msk per 100L vatten!

OBS! tillsätt inte bikarbonat innan du gjort ett vattenbyte= Alltid vattenbyte först sedan bikarbonat!

Kommentar

• msb
                Användare
                • September 2009
                • 314

Tack Roger och Doohan Först vatten bytte sen bikarbonat
                Tropheus

Kommentar

• Tjoffen
                  NCS Medlem
                  • November 2006
                  • 46

Ursprungligen postat av roger.j
                  Du kan använda bikarbonat Mika för då ökar du kh och får ett stabilare ph & vad jag vet så kan man inte överdosera det så ta ett par matskedar vid nästa vattenbyte men tänk på att alltid göra vattenbyten innan du tillsätter bikarbonat annars kan du få nitrit i vattnet.
                  Mvh
                  Roger
                  En liten rättelse: Anledningen till att man ska göra vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat är inte att man kan få nitrit annars, utan att ammoniumet som finns i vattnet omvandlas till ammoniak när PH-halten höjs. Nytt vatten inehåller inget ammonium, så man spär ut halten och därmed minskar risken för ammoniakförgiftning.

Kommentar

• msb
                    Användare
                    • September 2009
                    • 314

Ursprungligen postat av Tjoffen
                    En liten rättelse: Anledningen till att man ska göra vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat är inte att man kan få nitrit annars, utan att ammoniumet som finns i vattnet omvandlas till ammoniak när PH-halten höjs. Nytt vatten inehåller inget ammonium, så man spär ut halten och därmed minskar risken för ammoniakförgiftning.
                    OK! Där lärde man sig nåt bra Tackar
                    Tropheus

Kommentar

• dalinad
                      Användare
                      • October 2008
                      • 63

Nu börjar det närma sig att skaffa troffar, karet är omlimmat o på plats inom snar framtid.
                      Vad jag förstått är det väldigt bra med nls foder till dessa, speciellt i början.
                      Finns det någon internet butik som har det ni matar med? Vilket nls foder är det man ska ha?
                      4451 l

Kommentar

• Göran Å
                        Användare
                        • December 2005
                        • 1295

Ursprungligen postat av dalinad
                        Nu börjar det närma sig att skaffa troffar, karet är omlimmat o på plats inom snar framtid.
                        Vad jag förstått är det väldigt bra med nls foder till dessa, speciellt i början.
                        Finns det någon internet butik som har det ni matar med? Vilket nls foder är det man ska ha?
                        Låter skojigt att du snart är på gång att vattenfylla karet och införskaffa dina fiskar. Vilken sort blir det ?

Ang NLS pellets så brukas det matas mest med 1mm storlek av sorterna: Spectrum Cichlid Formula och Spectrum Thera A Formula.
                        Även NLS Wafers H2O, algtabletter går bra.

Till yngel brukas användas NLS Grow alt Thera A Formula 0,5mm pellets.

Du handlar lämpligtvis hos OJZOO.se där du som NCS medlem har rabatt.
                        se länken: http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se.sf

Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• RobbanG
                          Användare
                          • January 2004
                          • 563

Ilangi

Igår köpte en mindre grupp Ilangi av Ozric som skall komplettera min nuvarande grupp. Så om någon vecka börjar det spännande arbetet med att föra grupperna samman och efter ytterligare några veckor placering i det stora karet.

Det skall bli kul och se hur det hela tar sig - det gäller bara att hålla förväntningarna i styr så man inte gör något jag kommer ångra senare.
                          //Robert

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Ursprungligen postat av RobbanG
                            Igår köpte en mindre grupp Ilangi av Ozric som skall komplettera min nuvarande grupp. Så om någon vecka börjar det spännande arbetet med att föra grupperna samman och efter ytterligare några veckor placering i det stora karet.

Det skall bli kul och se hur det hela tar sig - det gäller bara att hålla förväntningarna i styr så man inte gör något jag kommer ångra senare.
                            Skynda långsamt så lär det gå bra, du får fota lite sen så man kan se dom =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• roger.j
                              Användare
                              • June 2008
                              • 91

En liten bild på mina ungdjur av Tropheus sp black Bulu Point med ob inslag
                              MVH
                              Roger

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ursprungligen postat av roger.j
                                En liten bild på mina ungdjur av Tropheus sp black Bulu Point med ob inslag
                                MVH
                                Roger
                                OB inslag ? Jag ser inga fläckar alls, eller e jag ett blindstyre nu?
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...