Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • February 2007
    • 111

När man (ev) skall ha Tropheus i ett akvarium, behöver jag/kan jag ha algätare också?

- Behöver jag ha algätare eller är troffarna effektiva på att rensa upp bland algerna pga sina vegetabiliska matvanor?

- Kan jag ha algätare eller är troffarna aggresiva mot dessa och jagar ihjäl dem?

Kommentar

• Jerry_ciklid
      Användare
      • January 2009
      • 111

Ursprungligen postat av popetoteror
      När man (ev) skall ha Tropheus i ett akvarium, behöver jag/kan jag ha algätare också?

- Behöver jag ha algätare eller är troffarna effektiva på att rensa upp bland algerna pga sina vegetabiliska matvanor?

- Kan jag ha algätare eller är troffarna aggresiva mot dessa och jagar ihjäl dem?
      Jag har Ancistrus utan några som helst problem. Är dom för små när du släpper i dom kan troffarna bli nyfikna och bita ihjäl dom, men med lite storlek är det inga problem alls.
      Jag tycker det blir lite för igenväxt i några av mina kar, därför har jag dessa "städare".

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av popetoteror

Det kanske är en smaksak beroende på hur "algfritt" kar man vill ha men jag använder mig av ancistrus. Dock så händer det att ancistrusen och troffarna inte kommer överens, dessa strider är ganska roliga och se men tyvär så har det hänt att någon ancistrus har dött pga dessa strider.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

Ursprungligen postat av Johan F
          Det kanske är en smaksak beroende på hur "algfritt" kar man vill ha men jag använder mig av ancistrus. Dock så händer det att ancistrusen och troffarna inte kommer överens, dessa strider är ganska roliga och se men tyvär så har det hänt att någon ancistrus har dött pga dessa strider.
          Men det kan inte vara vanligt... tycker troffar är relativt harmlösa mot anda fiskar även om de kan nafsa lite på fenor ibland.
          //Robert

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av RobbanG
            Men det kan inte vara vanligt... tycker troffar är relativt harmlösa mot anda fiskar även om de kan nafsa lite på fenor ibland.
            Nej men det händer dock. Senast i helgen fick jag se en ancistrus komma in i "körsbärsreviret" och det blev riktigt slagsmål.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

Ursprungligen postat av Johan F
              Nej men det händer dock. Senast i helgen fick jag se en ancistrus komma in i "körsbärsreviret" och det blev riktigt slagsmål.
              Hmmm är det så att du har kaxiga ancistrus ;-) Mina har alltid flytt så fort troffarna börjar bita i fenorna...

Sedan har jag några Lamprolog Caudopunctatus och dom j-vlarna attackerar troffarnas gällock om troffarna kaxar till sig. Det har än så länge slutat med att troffarna flytt. Ser lite komiskt ut när liten 5 cm fisk jagar en 10 cm troffe....
              //Robert

Kommentar

• EricH
                Användare
                • July 2009
                • 110

Nu har jag trillat dit, har utöver mina jordätare köpt ett 600 med ett 30-tal medföljande troffar (duboisi, moorii). Har haft dubbar när jag var liten men varit sugen på det ett tag nu igen. Jag har läst så mkt jag kan men skulle ändå vilja höra om ni som hållt dom ett tag kan ha lite tips och trix?

/Eric

Kommentar

• cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

Ursprungligen postat av RobbanG
                  Hmmm är det så att du har kaxiga ancistrus ;-) Mina har alltid flytt så fort troffarna börjar bita i fenorna...

Sedan har jag några Lamprolog Caudopunctatus och dom j-vlarna attackerar troffarnas gällock om troffarna kaxar till sig. Det har än så länge slutat med att troffarna flytt. Ser lite komiskt ut när liten 5 cm fisk jagar en 10 cm troffe....
                  vistt är snäckisar coola mina favvosar...... spöar upp mina macrops hela tiden
                  Mvh
                  Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Jerry_ciklid
                    Användare
                    • January 2009
                    • 111

Ursprungligen postat av EricH
                    Nu har jag trillat dit, har utöver mina jordätare köpt ett 600 med ett 30-tal medföljande troffar (duboisi, moorii). Har haft dubbar när jag var liten men varit sugen på det ett tag nu igen. Jag har läst så mkt jag kan men skulle ändå vilja höra om ni som hållt dom ett tag kan ha lite tips och trix?

/Eric
                    Det är väl som med troffar i allmänhet, byt vatten ofta, var noga med foder o.s.v. Du hittar allt tidigare i tråden eller kolla troffetråden 2009.
                    Annars tycker jag personligen Duboisi är den lättare av troffar att hålla, bra "nybörjar-troffe".

Kommentar

• msb
                      Användare
                      • September 2009
                      • 314

Mer bilder av er som kan detta med foto...tack
                      Tropheus

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

Tänkte slå på den gamla hästen lite till...

Vild-fångade från Afrika? Hm...
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Barracudan
                          Användare
                          • April 2005
                          • 453

Kolla in storleken på moliron som dom håller i handen!!!
                          Frontosamarkus

Kommentar

• herjer
                            Användare
                            • January 2004
                            • 19

Hej, tänkte kolla om det är nån som har järnkoll när det gäller Tropheus duboisi i dagsläget. Får dom vildfångas eller är det bara en "skröna" för att hausa upp priset.Var på genom resa i en stad i dag och var inne på ett Magasin där dom har djur och dom hade VF T.duboisi (ingen fångstplats) som var ca 4 cm, inga band utan bara en plupp på ryggen.
                            I karet gick även VF Red rainbow Kasanga i 4 cm klassen.
                            Kan man lita på detta tror ni?

Mvh Johan

Kommentar

• roger.j
                              Användare
                              • June 2008
                              • 91

Tänkte höra med er här på forumet kör nu med NLS till mina troffar men pga att det är svårt att få tag på det så får man ju börja tänka på räkmix och alla har ju olika recept så kan ni inte nämna era recept så kan man ju hitta ett som kanske passar en annan,
                              MVH
                              Roger

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ursprungligen postat av herjer
                                Hej, tänkte kolla om det är nån som har järnkoll när det gäller Tropheus duboisi i dagsläget. Får dom vildfångas eller är det bara en "skröna" för att hausa upp priset.Var på genom resa i en stad i dag och var inne på ett Magasin där dom har djur och dom hade VF T.duboisi (ingen fångstplats) som var ca 4 cm, inga band utan bara en plupp på ryggen.
                                I karet gick även VF Red rainbow Kasanga i 4 cm klassen.
                                Kan man lita på detta tror ni?

Mvh Johan
                                VF troffar på 4cm har jag ALDRIG sett eller hört att någon fått... Dom är nog SO, jag har väldigt svårt att tro dom är VF.

Det är ju bara fråga vart dom kommer ifrån, dvs vart dom köpt dom som VF.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...