Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av qristina
    Det var det sämsta jag har läst, tror du verkligen att det kommer att komma en ny troffeart bara för att man odlar troffar i dammar.
    Nej det tror jag inte... var har du fått det ifrån att jag skulle tro det?
    Så fungerar det inte. Blandar man däremot 2 arter i en damm så kommer det sannolikt att uppstå kornsingar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Enda sättet att vara säker på vad man har är nog att åka ner och fånga själv, dammodlat kan vara uppblandat med fel sort som av misstag hamnat i fel bassäng och fångstställen blandas lätt ihop beroende på noggrannheten hos personalen som fångar för tillfället. Så länge det är människor som hanterar fisken så är det upplagt för misstag.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Jerry_ciklid
        Användare
        • January 2009
        • 111

VF eller inte, här kommer några bilder till
        Tyvärr är jag inte ägare till Ikolan och Regnbågen längre, hoppas inte nya ägarna tar illa upp

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

Ikola hanar.

Bebisar

Burken
          Senast redigerad av Norrland; 28 March 2010, 09:25.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Jerry_ciklid
            Användare
            • January 2009
            • 111

Det var skillnad på dom och den på bilden jag la ut... Vilka dinosurier

Kommentar

• Bosse.J
              Användare
              • August 2003
              • 205

Ursprungligen postat av Mikael W
              På natten, med hjälp av en ficklampa, går det ganska bra. Beror ju förstås på var honan står och sover.
              Funka inte..
              gick inte att hitta henne, så det får väl bli som vanligt. Det överlever kanske ett eller två yngel som dyker upp flera veckor senare..
              Bosse.J

Kommentar

• akva99
                Användare
                • September 2005
                • 527

Ursprungligen postat av deelay
                hua... inte lätt. Att säga som jag sagt nu är ju egentligen lite farligt eftersom en fisk på foto kan se ut som en helt annan fisk beroende på förutsättningarna under fotograferandet.
                Har man fotat med blixframifrån eller uppifrån eller bara med lysrör... är fisken rädd, trivs den, är den i sin bästa form och färgar maximalt, variablerna är oändliga.

Jag kan inte på rak arm heller påstå att det med säkerhet är ju någon annan specifik fångstvariant av red heller då jag inte haft så många av dom, förutom moliro och red lupota.

Kolla dessa bilder, skillnaden mellan utfärgade och mellan lite rädda chipimbis.
                http://www.google.se/imgres?imgurl=h...ed=0CBEQ9QEwAw
                tycker detta är dåligt, det är moliro. säg som det är i stället att jag inte skulle lagt ut så dåliga bilder på nätet.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Snyggt Jerryciklid

Ja gillade framför allt Ikolan
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                    Det var skillnad på dom och den på bilden jag la ut... Vilka dinosurier
                    Min variant har har lite gröngult i banden. Och så ar dom enormt activa och elaka. Skulle vara kul ifall jag kunde posta en video pa dom nar jag gar fram till burken. Plask och pang i tack-glaset he! he!
                    Senast redigerad av Norrland; 28 March 2010, 15:03.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av akva99
                      tycker detta är dåligt, det är moliro. säg som det är i stället att jag inte skulle lagt ut så dåliga bilder på nätet.
                      haha... ok, säger du det så är det väl så =) Förlåt för att jag sa nått.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ursprungligen postat av Bosse.J
                        Funka inte..
                        gick inte att hitta henne, så det får väl bli som vanligt. Det överlever kanske ett eller två yngel som dyker upp flera veckor senare..
                        Inte går det på kvällen, när ljuset just har släckts. Du får vänta tills de sover, alt stiga upp på morgonen ett par timmar innan det blir ljust (perverst, ja, jag vet...). Fångade härom natten upp två ruvande dubbehonor efter varandra.

Och en grej till. Lyckas det inte en natt får man försöka igen, förr eller senare sover hon på ett lite lättåtkomligare ställe.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Jerry_ciklid
                          Användare
                          • January 2009
                          • 111

Ursprungligen postat av LN
                          Snyggt Jerryciklid

Ja gillade framför allt Ikolan
                          Tackar. Ångrar att jag gjorde mig av med dom, vet faktiskt inte varför jag gjorde det nu när jag tänker efter:s
                          Dom går numera (så vitt jag vet) i Kävlinge.

Kommentar

• Bosse.J
                            Användare
                            • August 2003
                            • 205

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Inte går det på kvällen, när ljuset just har släckts. Du får vänta tills de sover, alt stiga upp på morgonen ett par timmar innan det blir ljust (perverst, ja, jag vet...). Fångade härom natten upp två ruvande dubbehonor efter varandra.

Och en grej till. Lyckas det inte en natt får man försöka igen, förr eller senare sover hon på ett lite lättåtkomligare ställe.
                            Försökte i morse.. eftersom man tycker man vaknar mitt i natten nu är "sommartiden" är är.
                            Alla ligger i en stor klump nere i ena hörnet, i och ibland ett stenröse. Snett framför har jag en stor rot som limksom står ivägen. JAg försökte lokalisera honan, men efter ett tag så började dom vakna. Sen var det lix kört. JAg får göra som du säger och försöka igen
                            Bosse.J

Kommentar

• Jerry_ciklid
                              Användare
                              • January 2009
                              • 111

Ursprungligen postat av Bosse.J
                              Försökte i morse.. eftersom man tycker man vaknar mitt i natten nu är "sommartiden" är är.
                              Alla ligger i en stor klump nere i ena hörnet, i och ibland ett stenröse. Snett framför har jag en stor rot som limksom står ivägen. JAg försökte lokalisera honan, men efter ett tag så började dom vakna. Sen var det lix kört. JAg får göra som du säger och försöka igen
                              Har du stort kar eller väldigt mycket inr? Jag tar alltid mina honor när lyset är tänt och det brukar inte vara några större problem, men visst, man får vara snabb med håven och försöka att inte stressa för mycket...

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1607

Jag

fångar också mina honor med ljuset på. Lite inredning och inga btn moduler, och två skapligt stora håvar. Inga problem!

Kommentar

Arbetssätt...