Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Jag tycker dom ser väldigt konstiga ut... skumt färgade, ser inte alls ut som VF.
    Så här brukar välmående moliro se ut när dom färgar, iaf enligt mina erfarenheter.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Nisse F
      Användare
      • February 2009
      • 26

Sådär!
      Inga mer dödsfall dock. Var och införskaffade mig nitravec och easylife igår. Nitritet är fortfarande skyhögt, men nu kan jag bara vänta och hoppas att bakterierna gör sitt jobb, och det snabbt. Tack för att du frågar.

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av deelay
        Jag tycker dom ser väldigt konstiga ut... skumt färgade, ser inte alls ut som VF.
        Så här brukar välmående moliro se ut när dom färgar, iaf enligt mina erfarenheter.
        http://tanganyika-cichlids.com/Troph..._Moliro_06.jpg
        Instammer. Kör vhite-ballance pa cameran kan vara den som spökar.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• akva99
          Användare
          • September 2005
          • 527

Ursprungligen postat av deelay
          http://tanganyika-cichlids.com/Troph..._Moliro_06.jpg
          jag är inte säker på hur du menar

om det är fiskarna så brukar inte molirona vara lika varje sändning ibland är lika chipimbi och ibland mer helröda jag vet flera som har kompleterat vf och tycker de fått en helt annan fisk.jag har haft 4 st olika molirogrupper och ingen har varit helt lika. hade en vf grupp som hade en helt otrolig lyster i kroppen och riktigt sammetsfärgad ryggfena, vilket de här fiskarna inte har.de här är mycket ljusare i färgen och jag behöver inte ha belysningen på för att se att de är röda, ej heller jobba hårt med vattnet för att de skall färga.
          ( vilket jag ser som en fördel ) jag vet inte viken generation det är och om de tappar i leden.
          om det är min fotografering är det bara att beklaga jag kan inte bättre.
          peter

Kommentar

• Norrland
            Användare
            • December 2009
            • 557

Ursprungligen postat av akva99

om det är fiskarna så brukar inte molirona vara lika varje sändning ibland är lika chipimbi och ibland mer helröda jag vet flera som har kompleterat vf och tycker de fått en helt annan fisk.jag har haft 4 st olika molirogrupper och ingen har varit helt lika. hade en vf grupp som hade en helt otrolig lyster i kroppen och riktigt sammetsfärgad ryggfena, vilket de här fiskarna inte har.de här är mycket ljusare i färgen och jag behöver inte ha belysningen på för att se att de är röda, ej heller jobba hårt med vattnet för att de skall färga.
            ( vilket jag ser som en fördel ) jag vet inte viken generation det är och om de tappar i leden.
            peter
            Intressant svar. Jag drar tillbaka min komentar.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Jerry_ciklid
              Användare
              • January 2009
              • 111

Nu tror jag att jag lyckats fixa mina bilder i ett bildhanteringsprogram (att det ska vara så svårt... ) Provar med några Bärnsten och Livua.

Kommentar

• Jerry_ciklid
                Användare
                • January 2009
                • 111

Ursäkta kvalite´n, är ganska färsk

Kommentar

• Bosse.J
                  Användare
                  • August 2003
                  • 205

En liten fråga från en förtvivlad fiskjagare.. hur tusan får ni tag i tuggande honor?
                  Bosse.J

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

På natten, med hjälp av en ficklampa, går det ganska bra. Beror ju förstås på var honan står och sover.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Bosse.J
                      Användare
                      • August 2003
                      • 205

Jo min 11åriga dotter kom med den idén förut. Man jag sa ju att så kan man säkert inte göra.
                      Men vi får testa ikväll då när det ändå ska släckas tidigt..
                      Bosse.J

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Ursprungligen postat av akva99

peter
                        Då har nog fångstbåten varit ute och irrat lite väl långt från området där dom ska fånga just moliro. Tyvärr måste man vara väldigt observant när man köper fisk och kolla så dom verkligen ser ut som dom ska. Har dom en beställning på 500st moliro men kanske bara hittar 300st just vid moliro så är det lätt hänt att båten tar en liten utflykt för att komma upp i rätt antal.
                        Jag har hört en del mardröms historier nerifrån sjöarna kan jag lova vilket har fått mig att bli väldigt observant.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Eftersom du nu misstänker att det inte är Tropheus Moliro...vad skulle du vilja säga att det är för art som Akva99 har?

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Ursprungligen postat av StefanL
                            Eftersom du nu misstänker att det inte är Tropheus Moliro...vad skulle du vilja säga att det är för art som Akva99 har?
                            hua... inte lätt. Att säga som jag sagt nu är ju egentligen lite farligt eftersom en fisk på foto kan se ut som en helt annan fisk beroende på förutsättningarna under fotograferandet.
                            Har man fotat med blixframifrån eller uppifrån eller bara med lysrör... är fisken rädd, trivs den, är den i sin bästa form och färgar maximalt, variablerna är oändliga.

Jag kan inte på rak arm heller påstå att det med säkerhet är ju någon annan specifik fångstvariant av red heller då jag inte haft så många av dom, förutom moliro och red lupota.

Kolla dessa bilder, skillnaden mellan utfärgade och mellan lite rädda chipimbis.

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Deelay: "Då har nog fångstbåten varit ute och irrat lite väl långt från området där dom ska fånga just moliro."

Da har du enormt fortroende for hur det gar till i Afrika. Om fiskarna fran Afrika inte ar basäng odlade....ja da vet jag inte vad jag ska tro. Troffar leker valdigt latt om man kor ratt. Varfror betala en skock dykare, bat forare, diesel, sysrgas tuber, etc. for att sedan komma hem tomhänt var och varannan dag?

Nagot stammer inte med Afrika och vildfångade Troffar.

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ursprungligen postat av Norrland
                                Om fiskarna fran Afrika inte ar basäng odlade....ja da vet jag inte vad jag ska tro
                                Där har vi ju en annan farlig sak. Det finns ju fisktjuvar som e försöker sno fisk ur dammar på nätterna, inte helt vanligt men det händer.
                                Säg att dom fångat någon fisk i en damm och sedan går vidare, någon kommer på dom så dom släpper ut fisken i första bästa damm... så har vi en ny art 5 år senare =)

Jag har inget förtroende alls för fångstlagen, Klart det finns superseriösa killar som är med på båten vid fångst eller fångar själva, då är det ju inte några problem men när dom skickar iväg en båt med lite lokal personal, ja då kan vad som helst hända.

Kan tillägga att det kostar inte så mycket att hyra personal i den delen av världen, dom dyker bra utan tuber med.
                                Att odla i dammar kan bli kostsamt o man har otur, sjukdomar och foder och underhåll osv.

Kommentar

Arbetssätt...