Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Precis så vill ja att en ikola ska vara. Breda gula band.
    Tess eller var det Tezz som hade en riktigt fin grupp Ikola.
    Härstammar dom från den gruppen????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Nisse F
      Användare
      • February 2009
      • 26

Nitrivec

Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av nitrivec?
      Har ett nystartat kar som jag har har en grupp troffe yngel i. Fiskarna har varit i ca tre veckor och jag har haft väldiga bekymmer med nitrit från första stund. Hade även soten, men lyckades efter medicinering bli av med denna. Hitills har det gått åt tre stycken.
      Jag har fått många goda råd av duktiga och snälla akvarister här på forumet. Jag har gjort mängder av vattenbyten, saltat, kört med vattenberedningsmedel och lagt i sten och sand från ett annat kar för att få i lite bakterier. Dom stackars troffarna har knappt fått någon mat dom senaste två veckorna pga nitriten.
      Nu till frågan: Är det någon som har någon erfarenhet av nitrivec på troffar? Får man ner nitritet och är det skadligt för troffarna?

Väldigt tacksam för svar

Nisse F

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av LN
        Precis så vill ja att en ikola ska vara. Breda gula band.
        Tess eller var det Tezz som hade en riktigt fin grupp Ikola.
        Härstammar dom från den gruppen????
        Nope, dom här är importerade fran Thailand. Jag ska försoka ta några dåiga kort till pa hanarnas skallar sa ska ni få se nått rejalt. Dom kommer dessutom att farga ut mer i nya burken.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

Ursprungligen postat av Nisse F
          Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av nitrivec?
          Har ett nystartat kar som jag har har en grupp troffe yngel i. Fiskarna har varit i ca tre veckor och jag har haft väldiga bekymmer med nitrit från första stund. Hade även soten, men lyckades efter medicinering bli av med denna. Hitills har det gått åt tre stycken.
          Jag har fått många goda råd av duktiga och snälla akvarister här på forumet. Jag har gjort mängder av vattenbyten, saltat, kört med vattenberedningsmedel och lagt i sten och sand från ett annat kar för att få i lite bakterier. Dom stackars troffarna har knappt fått någon mat dom senaste två veckorna pga nitriten.
          Nu till frågan: Är det någon som har någon erfarenhet av nitrivec på troffar? Får man ner nitritet och är det skadligt för troffarna?

Väldigt tacksam för svar

Nisse F
          Du kan andvanda Stress Zyme eller andra bacterie producer. Men enklast ar luftdriven matta som du i mellan kullarna stoppar i sora akvariet (eller pump) sa den hela tiden ar redo att gora sitt jobb. Stula inte sa mycket med salt, sten och dyligt. Enklast mojliga gor susen for Troffar.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Nisse F
            Användare
            • February 2009
            • 26

Ursprungligen postat av Norrland
            Du kan andvanda Stress Zyme eller andra bacterie producer. Men enklast ar luftdriven matta som du i mellan kullarna stoppar i sora akvariet (eller pump) sa den hela tiden ar redo att gora sitt jobb. Stula inte sa mycket med salt, sten och dyligt. Enklast mojliga gor susen for Troffar.
            Tack för svaret Norrland

En fråga bara. Vågar jag flytta en pump fram och tillbaka från ett annat kar med tanke på att jag har haft sot i det nya. Jag vet inte hur det fungerar, men är rädd för att man ska lyckas föra över något skit till dom andra.

Kommentar

• Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

Tack för svaret Norrland

En fråga bara. Vågar jag flytta en pump fram och tillbaka från ett annat kar med tanke på att jag har haft sot i det nya. Jag vet inte hur det fungerar, men är rädd för att man ska lyckas föra över något skit till dom andra.
              Hm, det far du avgora sjalv. Jag brukar flytta fran stora till lilla men inte tvartom. Jag uplever inte att buksoten hoppar fran fisk till fisk utan att den redan finns i tarmsystemet och bryter ut om fisken blir stressad, dalig mat, ich, vatten kvalite etc.

Troffar ar som att cykla enhjuling. Med lite traning blir det enklare. Men, Troffar ar alltid redo att ge dig nagra "?" spelar ingen roll om du pysslat med fiskar i decenium. Sa vad vet jag igentligen?
              Senast redigerad av Norrland; 24 March 2010, 11:39.

Kommentar

• Nisse F
                Användare
                • February 2009
                • 26

Kanon Norrland

Vi kör så det ryker så får vi se var det hela slutar!

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

Kanon Norrland

Oj Oj Oj hoppas jag inte försagt mig nu.

Kommentar

• Nisse F
                    Användare
                    • February 2009
                    • 26

Nä du kan va lugn. jag testar mig fram.

Kommentar

• RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

Ursprungligen postat av Norrland
                      Troffar ar som att cykla enhjuling. Med lite traning blir det enklare. Men, Troffar ar alltid redo att ge dig nagra "?" spelar ingen roll om du pysslat med fiskar i decenium. Sa vad vet jag igentligen?
                      Bra sagt - känner igen mig.
                      //Robert

Kommentar

• akva99
                        Användare
                        • September 2005
                        • 527

har tagit några kort på min molirogrupp,innan den skall flytta.
                        peter

Kommentar

• msb
                          Användare
                          • September 2009
                          • 314

Kul med lite bilder
                          Tropheus

Kommentar

• RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

Ursprungligen postat av akva99
                            peter
                            De var härligt röda.
                            //Robert

Kommentar

• maltandis
                              Användare
                              • October 2003
                              • 1567

Ursprungligen postat av akva99
                              peter

Röda och fina, har ju nåra yngel från dom som ska blandas ihop med mina yngel.
                              Den nye ägaren kommer nog att bli väldigt nöjd.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Kanon Norrland

Hur går det för dig ??
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...