Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Markus_A
    Resultat efter dagens syremätningar (medelvärden för 4 mätningar):
    15 grader, 9,2 mg O2/L (91,9 % mättnad)
    23 grader, 8,4 mg O2/L (99,4 % mättnad)
    26 grader, 8,2 mg O2/L, (100 % mättnad)
    Med den syremättnadsredovisningen så skulle det innebära att ett 26 gradigt vatten innehåller mer syre än ett vatten med temperatur 15? Är det rätt uppfattat?

Hur är det mätt? Är det kranvatten eller stillastående vatten?

Kommentar

• Markus_A
      Användare
      • December 2005
      • 418

Ursprungligen postat av StefanL
      Med den syremättnadsredovisningen så skulle det innebära att ett 26 gradigt vatten innehåller mer syre än ett vatten med temperatur 15? Är det rätt uppfattat?

Hur är det mätt? Är det kranvatten eller stillastående vatten?
      Nja, det kalla vattnet innehåller något högre mängd syre (mg/L), medans det varma vattnet innehåller större andel syre. Varmare vatten har sämre förmåga att lösa syre, vilket gör att det snabbare blir mättat.

Jag hällde upp vatten från kranen i ett mätglas och mätte sedan med en sådan här: http://www.elektrokemi.hach-lange.se...W1sNI/M/fxFbUA

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Spelar Ph-värdet så stor roll på om det fälls ut Cu? Är du säker på det? Hemma gjordes det stamrenovering för 10 år sedan och där har jag problem med koppar, trots att vi i Uppsala har hårt och relativt basiskt vatten.
        Jupp säker, en av anledningarna till att vattenverken vill hålla ett tappkranvatten över ph8.
        Det tråkiga är att när man ändå ph justerar så gör man inte vattnet stabilt. Vilket leder till att ph lätt kan svänga neråt.
        Rätt vanligt med ett ph på 8,3 och 30 i alkalinitet. Det vattnet hade vi i Växjö så sent som för ett år sedan. Ja tror att ja har en rad vattenprov på jobbet, kan ju kolla dom o återkomma

Det finns fler anledningar till att koppar fäller ut, galvaniska strömmar och kanske klorider(har ingen aning om klorider påverkar men det går nog att ta reda på). Ja vet inte hur det är med lut men det kan säkert oxå inverka. Men har man något som förbrukar bufferten så kan man snabbt få låga ph.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Nja, det kalla vattnet innehåller något högre mängd syre (mg/L), medans det varma vattnet innehåller större andel syre. Varmare vatten har sämre förmåga att lösa syre, vilket gör att det snabbare blir mättat.

Jag hällde upp vatten från kranen i ett mätglas och mätte sedan med en sådan här: http://www.elektrokemi.hach-lange.se...W1sNI/M/fxFbUA
          Vad händer när syret blir övermättat?

Om varmt vatten innehåller mer syre än kallt vatten så ställs en massa forskning på kant. Den mesta information jag kan finna över nätet ger indikation på att kallt vatten är mer syreberikat än varmare vatten.

Enligt den lilla forskning jag gjort på nätet bland annat så frodas bakterier betydligt mer i ljummet vatten än i någon annan temperatur. Bakterier klarar inte kallt vatten eller hett vatten. Det menas att tillförsel av kallt vatten vid vattenbyten minimerar att ansätta akvariet med oönskade bakterier om man ska hårddra det.
          Senast redigerad av StefanL; 12 March 2010, 21:03.

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Sen vet ja inte hur vattnet är i Uppsala, men är det inte så att ni får vatten från mer än en källa??.

Vart o lyssnade till http://www.mark-vatten.se/ för ett par årsedan och han sa att det är vanligt att större städer har mer en källa, t.e.x för mig att stockholm har fyra källor.

Kommentar

• Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

Vad händer när syret blir övermättat?

Om varmt vatten innehåller mer syre än kallt vatten så ställs en massa forskning på kant. Den mesta information jag kan finna över nätet ger indikation på att kallt vatten är mer syreberikat än varmare vatten.

Enligt den lilla forskning jag gjort på nätet bland annat så frodas bakterier betydligt mer i ljummet vatten än i någon annan temperatur. Bakterier klarar inte kallt vatten eller hett vatten. Det menas att tillförsel av kallt vatten vid vattenbyten minimerar att ansätta akvariet med oönskade bakterier om man ska hårddra det.
              Jag studerar fisknutrition och är ingen expert på vattenkemi, så var kritiska till det jag säger.

Jag förstår inte vad du menar med att syret blir övermättat?

Du missförstår mig tror jag; jag säger att det kalla vattnet innehåller mer syre än det varma! Men man kan alltid jämföra olika parametrar och därför tog jag även med mättnadsgraden. Hade det kalla vattnet som jag mätte på varit mättat hade det innehållit ännu mer O2 (temp, tryck och salthalt spelar in, kanske även fler faktorer).

Jag orkar inte lägga mig i bakterie diskussionen nu, men en fundering; är det många som får problem med bakterier från kranvattnet vid vattenbyten?

Kommentar

• Markus_A
                Användare
                • December 2005
                • 418

Ursprungligen postat av LN
                Sen vet ja inte hur vattnet är i Uppsala, men är det inte så att ni får vatten från mer än en källa??.

Vart o lyssnade till http://www.mark-vatten.se/ för ett par årsedan och han sa att det är vanligt att större städer har mer en källa, t.e.x för mig att stockholm har fyra källor.
                Jag hängde inte riktigt med i svängarna här, vad svarar du på egentligen?

Uppsala har säkert olika vattenkällor, jag hittade lite generella siffror här:http://www.uppsalavatten.se/Document...vatten2008.pdf

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Jag studerar fisknutrition och är ingen expert på vattenkemi, så var kritiska till det jag säger.

Jag förstår inte vad du menar med att syret blir övermättat?

Du missförstår mig tror jag; jag säger att det kalla vattnet innehåller mer syre än det varma! Men man kan alltid jämföra olika parametrar och därför tog jag även med mättnadsgraden. Hade det kalla vattnet som jag mätte på varit mättat hade det innehållit ännu mer O2 (temp, tryck och salthalt spelar in, kanske även fler faktorer).

Jag orkar inte lägga mig i bakterie diskussionen nu, men en fundering; är det många som får problem med bakterier från kranvattnet vid vattenbyten?
                  Jag förstod vad du menade med det du skrev.

Bakteriediskussionen är väl inte jätteaktuell, men jag ville bara utröna skillnader i stort mellan att ge kallt vatten kontra ljummet vatten.

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ja jo ja är lite flummig ibland

Det ja menade var är att om kopparrören var kass o ph pekade åt motsatt håll så kan det ju vara så att pht varit annorlunda tidigare tillfälligt eller inte.
                    Ja tror att M&Hälsa och Socialstyrelsen struntar fulständigt i ph.t i dricksvattnet, men att vattenverken har några slags riktlinjer hur man vill att vattnet ska se ut.

Måste precis som du gjorde,, återkoppla till troffarna.
                    Hade min första lek på mina Chaitika nu ikväll ska bli spännande om det blir något smått redan vid första försöket

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Om man har mer bakterier efter ett vattenbyte så ska man bra j***a rent vatten innan.
                      Jag använder bla vattenbyten för att reducera bakteriekoncentrationer i burkarna.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

Bakteriediskussionen är väl inte jätteaktuell, men jag ville bara utröna skillnader i stort mellan att ge kallt vatten kontra ljummet vatten.
                        Då förstod jag inte riktigt vad du menade i ditt tidigare inlägg.

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Det finns inga märkbara skillnader förutom att man riskerar att ge fisken en chock om man råkar byta för stor mängd vatten med kallvattenbyte. Vid en temperatursänkning så påverkar man fisken ganska mycket. Man vill ju inte att fisken ska bli kall i påsen när man köper dom så varför vill man kyla ner dom senare med ett vattenbyte? Byter man väldigt lite vatten och ofta och har total kontroll på bytena så funkar det men för mig som byter mycket vatten och ofta i ca 200 akvarium i veckan så måste man ha en säkerhet och eftersom inte kvalitén på vattenbytena blir bättre med kallt vatten så kör jag ett par grader under bara. 25 grader i burk ca 23 grader i bytesvattnet.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Markus_A
                            Användare
                            • December 2005
                            • 418

Ursprungligen postat av deelay
                            Om man har mer bakterier efter ett vattenbyte så ska man bra j***a rent vatten innan.
                            Jag använder bla vattenbyten för att reducera bakteriekoncentrationer i burkarna.
                            Samma här, därför köper jag inte riktigt resonemanget om att använda kallt vatten för att det innehåller färre bakterier...

Kommentar

• Markus_A
                              Användare
                              • December 2005
                              • 418

Ursprungligen postat av LN
                              Ja jo ja är lite flummig ibland

Det ja menade var är att om kopparrören var kass o ph pekade åt motsatt håll så kan det ju vara så att pht varit annorlunda tidigare tillfälligt eller inte.
                              Ja tror att M&Hälsa och Socialstyrelsen struntar fulständigt i ph.t i dricksvattnet, men att vattenverken har några slags riktlinjer hur man vill att vattnet ska se ut.

Måste precis som du gjorde,, återkoppla till troffarna.
                              Hade min första lek på mina Chaitika nu ikväll ska bli spännande om det blir något smått redan vid första försöket
                              Då är jag med i matchen! Grattis till leken, är de den gruppen som du nyligen lade i 540 liters burken?

Har du någon uppfattning om skillnader mellan chaitika och lufubu

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Samma här, därför köper jag inte riktigt resonemanget om att använda kallt vatten för att det innehåller färre bakterier...
                                Som sagt...jag byter med kallt vatten för att det är mer syrerikt och för att mina fiskar gett bra respons på det. Jag chockar inga fiskar utan är noga med temperaturen. Jag använder kallt vatten för att det minimerar risken av tillförande av fel sorts bakterier till mitt akvarium.

Ni behöver inte tro på det jag gör..det räckte och räcker för mig att se fina friska fiskar för att det ska övertyga mig. Väljer ni annan väg att nå framgång och ni gör det så är jag lika glad för det...och med största sannolikhet även fiskarna.

Kommentar

Arbetssätt...