Jag ska testa syrenivån i kallt resp. varmt vatten i morgon på jobbet, så får vi se! För övrigt håller jag med Niclas; självklart kan det finnas anledning att byta mer än 30 % vatten/vecka (eller mindre), beror ju helt på vilken belastning man har i akvariet! Men jag håller också med er andra om att fiskarna "går igång" vid vattenbyte, kanske är det en kombination av ngt. ändrad vattentemp och lägre nivåer av avfallsämnen (kväve-haltiga ämnen)
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag förstår om man har hårt belastade akvarium att man kan behöva göra större vattenbyten per vecka. Det ser man ju själv vad som krävs, men jag menade mer vattenbyte man gör per gång. Om jag skulle gjort större vattenbyten än 30% så skulle jag inte kunnat göra det på enbart kallvatten för att tempen skulle dyka för mycket och kunna bli skada för fiskarna i förlängningen.
Ska bli kul att se din analys på skillnad mellan syremättnad i kallt eller varmt vatten, Markus.Kommentar
-
Jag ska testa syrenivån i kallt resp. varmt vatten i morgon på jobbet, så får vi se! För övrigt håller jag med Niclas; självklart kan det finnas anledning att byta mer än 30 % vatten/vecka (eller mindre), beror ju helt på vilken belastning man har i akvariet! Men jag håller också med er andra om att fiskarna "går igång" vid vattenbyte, kanske är det en kombination av ngt. ändrad vattentemp och lägre nivåer av avfallsämnen (kväve-haltiga ämnen)
Men jag vill helst inte gå in så djupt.
Min åsikt just nu är att byta vatten kanske 2-3 ggr i veckan, men inte kallt, kanske bara sänka med 2 grader.
Om fiskarna hamnar i chock, som idag, kan det ju inte vara bra, det är ju sunt förnuft.Kommentar
-
Om man byter med tempererat vatten så blandar man 10 gradigt kallvatten med 70 gradigt hetvatten i kranen till säg 24-25 gradigt blandvatten. Mängden hetvatten blir inte nämnvärt stor.
Varför då plåga stresskänsliga troffar med rent kallvatten, vattnet skiktar sig och det kalla hamnar på botten i burken liksom troffarna också gör, dom liknar mest sjunkbomber.
Byter man med tempererat vatten kan man i princip byta rubbet 7 dar i veckan.Kommentar
-
Vart kommer ditt ljumna vatten ifrån? du blandar kallt och hett i kranen, sen färdas det i ett par sekunder i din vattenbytarslang, är det där i slangen din bakterieuppbygnad sker?Kommentar
-
Håller på att byta vatten just nu och mätte min kallvatten temperatur, den ligger just nu på 5 grader.
Lekte lite med att räkna på om jag byter en tredjedel vatten i en burk som är 25 grader i så fall skulle jag sänka tempen till ca:18,3 grader.
Tror inte det är så hälsosamt, får vara hur syrerikt det vill...Kommentar
-
När man gör ett 30% vattenbyte så blir vattnet i stort sätt mättat på syre av den tubulensen det skapar oavsett om vattnet är 10 grader eller 20 grader du byter med.
Jag ser också en stor skillnad vid vattenbyten, vattnet förändras och det händer något i burken vilket triggar fisken, tempen på vattnet är nog inte själv lyckan för dom.
jag säger inte att det inte funkar med kallvattenbyten utan jag tycker det är märkligt varför man gör det... har aldrig förstått poängen med det men men, man kan inte förstå allt.
Sen är det en skillnad i hur det varma vattnet tillverkas. Tege du har rätt i att mängden 70 gradigt vatten är liten men om den kommer ifrån en varmvattenberedare/panna av något slag så är det troligt att det vattnet ibland är väldigt gammalt. Med gammalt menar jag att vattnet stått i ett varmt kärl av metall. Kärlet är dessutom ofta stort.
O det vattnet är inte fikon för våra fiskar. Helt syrefritt, med stora möjligheter till metallutfällningar dessutom ofta helt utan ph buffert.
O surt metallrikt syrekäkande vatten är en källa till problem i de flesta akvarium.
Men o andra sidan om man har det som jag har det, där min anläggning värms med fjärrvärme i en plattvärmeväxlare av rostfritt där den väntande vattenvolymen byts ut till 100% efter 2 sekunder där är det noll problem att köra med tempererat vatten.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Håller på att byta vatten just nu och mätte min kallvatten temperatur, den ligger just nu på 5 grader.
Lekte lite med att räkna på om jag byter en tredjedel vatten i en burk som är 25 grader i så fall skulle jag sänka tempen till ca:18,3 grader.
Tror inte det är så hälsosamt, får vara hur syrerikt det vill...Kommentar
-
Ja trodde i min enfald att det var just syremängden som gjorde att man byter med kallvatten. Förändring triggar till lek det är nog alla överens om men har ni testat med lite varmare vatten vid vattenbyte, det triggar oxå till lek.
Sen är det en skillnad i hur det varma vattnet tillverkas. Tege du har rätt i att mängden 70 gradigt vatten är liten men om den kommer ifrån en varmvattenberedare/panna av något slag så är det troligt att det vattnet ibland är väldigt gammalt. Med gammalt menar jag att vattnet stått i ett varmt kärl av metall. Kärlet är dessutom ofta stort.
O det vattnet är inte fikon för våra fiskar. Helt syrefritt, med stora möjligheter till metallutfällningar dessutom ofta helt utan ph buffert.
O surt metallrikt syrekäkande vatten är en källa till problem i de flesta akvarium.
Men o andra sidan om man har det som jag har det, där min anläggning värms med fjärrvärme i en plattvärmeväxlare av rostfritt där den väntande vattenvolymen byts ut till 100% efter 2 sekunder där är det noll problem att köra med tempererat vatten.
Men visst ska man vara försiktig med varmvatten beroende på den vattenkvaliteten man har, men för dom flesta är det ingen fara alls att byta med tempererat vatten.
Jorå jag har triggat troffar till lek genom att låta en massa hetvatten gå i burken vid vattenbyten, dom blir som tokiga och simmar in i det grådisiga varmvattnet. Det är alltså inte enbart syrenivån som sätter fart på aktiviteten när man byter vatten.Kommentar
-
Det här var inget personligt svar till dig. Det var ett litet förtydligande om hur kallt mitt vatten är här hemma och vad det innebär om jag skulle byta en tredjedel vatten.
Men du får gärna förklara var du hittar dina ljummetvattenbakterier någonstans när du byter vatten?Kommentar
-
Resultat efter dagens syremätningar (medelvärden för 4 mätningar):
15 grader, 9,2 mg O2/L (91,9 % mättnad)
23 grader, 8,4 mg O2/L (99,4 % mättnad)
26 grader, 8,2 mg O2/L, (100 % mättnad)
Passade även på att mäta mängden löst syre i akvariet som står på mitt kontor med musanga, innan och efter vattenbyte:
25,6 grader, 6,7 mg O2/L (85 % mättnad)
25,8 grader, 7,1 mg O2/L (88 % mättnad)
Vi mätte även kopparhalten i varmt resp. kallt kravnattnet på vårt fisklab. för ett tag sedan:
Kallt vatten: 0,070 mg/L
Varmt vatten: 0,073 mg/L
Det är visserligen PVC-rör inne i rummet, men "vanliga" kopparrör utanför.
Det här är ju troffe-tråden så jag får bifoga en bild på en musanga så att jag fortfarande håller mig inom ämnet (dålig bild, tagen med Iphone)Kommentar
-
-
Vi mätte även kopparhalten i varmt resp. kallt kravnattnet på vårt fisklab. för ett tag sedan:
Kallt vatten: 0,070 mg/L
Varmt vatten: 0,073 mg/L
Det är visserligen PVC-rör inne i rummet, men "vanliga" kopparrör utanför.
Det här är ju troffe-tråden så jag får bifoga en bild på en musanga så att jag fortfarande håller mig inom ämnet (dålig bild, tagen med Iphone)
Enligt dina mätningar så skiljer det 3 tusendels gram per liter vatten... nu skulle det vara intressant att veta hur stor mängd koppar troffar mår prima i och klarar innan de uppvisar några tecken ogillande eller beteende förändringar.//RobertKommentar
-
Jo det stämmer säkert. Med ett ph över 7,5-8 så är det inga probs me koppar.
Det hade varit kul om du Markus hade möjlighet att mäta kopparmängden i ett vatten med ph under 7 o en liten bit koppar i som ligger ett par dar.
Ja hade ett surt egenbrunnsvatten i vårt förra hus där det vart hål på vattenrören och man kunde bryta av mässingskranarna med fingertopparna efter 2-3 års drift.
Det hade varit kul att se om det har någon inverkan på ett mätresultat.
Ja tog mitt kranvatten för ett par årsedan till vattenverket o testade b.l.a aluminium. Minimalt med alu i kranvattnet vart det, men så sänkte vi ph:t till 6,5 o kokade vattnet i en gammal aluminiumgryta i fem minuter. O då innehöll vattnet plötsligt mycke mycke mera alu.
Har du ingen möjlighet att köra fler test Markus så kan ja höra me ett par labb på våra gymnasieskolor här i Växjö om dom kan göra lite tester.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Koppar har vi ingen bra metod att mäta, och jag hinner ej sätta upp en m.h.a. spektrofotometer även om det är fullt möjligt. Vi lämnade våra prov till vattenlaboratoriet här i Uppsala för analys. Vi var endast ute efter att se om vårt vatten innehöll koppar som stör våra försök.
Varför jag redovisade värdena var för att det brukar pratas om kopparutfällning vid varmt resp. kallt vatten. Våra prover tyder ju på att det inte är någon skillnad, men det är egentligen en dålig parameter på det då vi som sagt har PVC-rör i hela rummet (just föra att undvika koppar), och de rör som kommer ansluter till våra PVC-rör antar jag inte ger ifrån sig några större mängder Cu då de suttit sedan 70-taler (gissar jag).
Spelar Ph-värdet så stor roll på om det fälls ut Cu? Är du säker på det? Hemma gjordes det stamrenovering för 10 år sedan och där har jag problem med koppar, trots att vi i Uppsala har hårt och relativt basiskt vatten.Kommentar
Kommentar