Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    Användare
    • January 2009
    • 111

Tackar Albin för att du letade upp bilderna, så slapp jag
    Mina kommer från just den gruppen.
    Tyvärr var någon annan, du vet vem du är, snabbare än mig och hade tingat den vuxna gruppen. Såg dom live igår kväll och måste säga att det är den tuffaste Tropheus jag sett än så länge!!

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Så, äntligen är Körsbären in da house
      Det blev 35 st f1´or varav ca 15 st ska vara från OB. Dom är nu 4-7 cm ca.
      Kommer bli spännande att följa dessa och se vad det kan bli av dom.
      Kul Jerry! Om de är så små kan man redan tyda att nästan hälften kommer att bli OB? Eller är det att de kommer från OB-föräldrar?

Jag har nu haft SO körsbär ett par månader. Skulle gissa på att de är något år då det nu har börjat leka som galningar. Men det jag vill komma till är med min ringa erfarenhet av just körsbär så verkar de utvecklas färgmässigt nåt enormt just från könsmogen ålder, åtminstone gör mina det

/Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• roger.j
        Användare
        • June 2008
        • 91

Hej köpte också en sådan grupp av körsbär i helgen men dom hette Tropheus sp black Bulu Point (körsbär) F1 enligt säljaren
        Man kan se att vissa av dom redan får en annan täckning fast dom är rätt små.
        MVH
        Roger

Kommentar

• Jerry_ciklid
          Användare
          • January 2009
          • 111

Ursprungligen postat av Johan F
          Kul Jerry! Om de är så små kan man redan tyda att nästan hälften kommer att bli OB? Eller är det att de kommer från OB-föräldrar?

Jag har nu haft SO körsbär ett par månader. Skulle gissa på att de är något år då det nu har börjat leka som galningar. Men det jag vill komma till är med min ringa erfarenhet av just körsbär så verkar de utvecklas färgmässigt nåt enormt just från könsmogen ålder, åtminstone gör mina det

/Johan
          Dom kommer från OB som gått tillsammans med vanliga Körsbär.
          Det är min första grupp körsbär, har letat länge men inte hittat några som jag vill ha, tills nu. Därför har jag ingen vidare erfarenhet av dom. Men jag hoppas kunna ändra på det nu

Kommentar

• Jerry_ciklid
            Användare
            • January 2009
            • 111

Det diskuterades tidigare här om vilken temp på vattnet det ska vara vid vattenbyte. Dom flesta förespråkar kallt vatten.
            Märkte idag att mina Bärnsten och mina Livua reagerade hårt på kallt vatten och la sig på botten och tappade färgen, medans mina Pemba och mina Kabimba inte reagerade alls...
            Kan man vänja dom genom att succesivt sänka tempen vid byte? Eller ska jag köra tempererat till dom som reagerar negativt?

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Det diskuterades tidigare här om vilken temp på vattnet det ska vara vid vattenbyte. Dom flesta förespråkar kallt vatten.
              Märkte idag att mina Bärnsten och mina Livua reagerade hårt på kallt vatten och la sig på botten och tappade färgen, medans mina Pemba och mina Kabimba inte reagerade alls...
              Kan man vänja dom genom att succesivt sänka tempen vid byte? Eller ska jag köra tempererat till dom som reagerar negativt?
              Första frågan som kommer till tanke är hur mycket du bytte? När de går ned till botten så får de en chock och därför går de ned och lägger sig på botten.

Jag själv anser att kallt vatten är att föredra då det innehåller minst bakterier och andra eventuella föroreningar. Man ska dock inte byta mer vatten än ca 30% av akvariets vattenvolym för om man byter mer så blir temperaturskillnaderna för stora och det kan stressa fiskarna. Tropheus är som bekant inte speciellt stresståliga från yttre faktorer så man ska nog vara extra försiktig med just denna grupp fiskar vid vattenbyten.

En ytterliggare fördel med vattenbyte med endast kallt vatten är den höga syrehalt som fiskarna känner av och som ofta genererar reaktion i form av lek. Fiskarna blir mycket mer aktiva och det är absolut ett bra sätt att trigga till lek.

Kommentar

• Pierre_N
                Användare
                • March 2004
                • 772

På sommaren kör jag med enbart kallt vatten när jag byter, det man kan göra om man byter i fler akvarium samtidigt vilket jag antar att du gör jerry eftersom att du nämner flera olika varianter så kan du fylla på lite i taget. Så du byter slangen mellan akvariumen så att de hinner vänja sig lite. På så vis kan du komma undan med att byta mer. Gör de likadant ändå så får du helt enkelt byta lite mindre eller ha lite varmare vatten. Jag har märkt att vissa grupper verkar tåla kallvatten sämre än andra. Vad det kan bero på har jag ingen aning om, någon mer som märkt detta?

Båda grupperna går i akvarium högt upp, min tanke är att det kanske är något varmare där och att skillnaden på temperatur därför blir större. Det känns dock inte så troligt eftersom att det är fläktar som går hela tiden så temperatur borde knappt skilja på dem och de som står närmast golvet.
                Senast redigerad av Pierre_N; 11 March 2010, 20:15.

Kommentar

• Göran Å
                  Användare
                  • December 2005
                  • 1295

När jag byter vatten i mina olika troffekar (3st) brukar jag normalt anv endast kallvatten. Under den kalla vinter perioden kan jag ibland blanda i lite ljummet vatten vid behov.

Jag har en digital tempmätare i de olika karen så jag kan hålla koll på tempen vid vattenbytet så att jag inte sänker tempen lägre än till ca 23 grader från ca 26 grader.
                  Har med denna rutin aldrig fått några chockade troffar pga för mycket kallvtten.

Stefan L:s ord är mycket viktiga att tänka på.
                  Tropheus är som bekant inte speciellt stresståliga från yttre faktorer så man ska nog vara extra försiktig med just denna grupp fiskar vid vattenbyten.

Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av Göran Å
                    När jag byter vatten i mina olika troffekar (3st) brukar jag normalt anv endast kallvatten. Under den kalla vinter perioden kan jag ibland blanda i lite ljummet vatten vid behov.

Jag har en digital tempmätare i de olika karen så jag kan hålla koll på tempen vid vattenbytet så att jag inte sänker tempen lägre än till ca 23 grader från ca 26 grader.
                    Har med denna rutin aldrig fått några chockade troffar pga för mycket kallvtten.

Stefan L:s ord är mycket viktiga att tänka på.
                    Tropheus är som bekant inte speciellt stresståliga från yttre faktorer så man ska nog vara extra försiktig med just denna grupp fiskar vid vattenbyten.

Mvh Göran
                    Kan bara hålla med Göran. Själv så har jag alltid byt med kallvatten när det gäller 30% vattenbyte på troffekaren (, om det är mer vatten som skall bytas så tar jag även lite varmvatten. Har aldrig märkt något negativt.

Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Jag har alltid använt fingrarna och sunt förnuft, jag skulle nog aldrig komma på iden att bara köra i kallvatten... jag ser till att vattnet jag byter till är något svalare än vattnet i akvariet.
                      Att behöva stå och vakta så inte tempen sjunker för mycket känns som ett onödigt moment tycker jag.

Att fisken skulle må bättre eller att det kalla vattnet skulle vara mindre skadligt för fisken är nog inte helt sant, jag har aldrig sett något bevis på det utan det är npg bara ett modernt forums "tips".

Det absolut bästa för fisken är nog att det inte blir någon temp skillnad skulle jag tro, temp skillnad utsätter fisken för stress vilket kan leda till något om man har otur.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Det är ingen skröna att det är mer syre i kallt vatten än vad det är i ljummet eller varmt vatten. Fiskar reagerar bra på mer syretillförsel och jag ser en stor skillnad på aktivitet efter vattenbytet mot vad det var före.

Det är heller ingen skröna att ljummet vatten innehåller mer bakterier än kallt vatten. Bakterier klarar inte kallt vatten och inte heller hett vatten.

Finns ingen anledning att byta mer vatten än 30% av vattenvolymen/vecka och jag får normalt sett ca 3-4 graders sänka på temperaturen. Har man väl anpassat mängden man byter med hur mycket eller lite man vill påverka temperaturen i karet så behöver man inte stå och vakta i onödan.

Kommentar

• akva99
                          Användare
                          • September 2005
                          • 527

personligen tycker jag inte du skall göra så häftiga kallvattenbyten.
                          själv använder jag ca samma temp som i akvariet och stoppar inte ner slangen i vattnet utan låter vattenstrålen slå mot vattenytan.
                          om jag ändrar temp så gör jag det med doppvärmaren ex från 26 till 24 grader under en period.
                          peter

Kommentar

• Jerry_ciklid
                            Användare
                            • January 2009
                            • 111

Jag byter 30% en gång i veckan. Lägger slangen i filterfacket så pumpen sprider vattnet.
                            Tempen sjunker från 25-22. Men visst märker jag att fiskarna får en chock, och vill helst undvika detta. Så jag lär förmodligen köra något tempererat vatten till dom arter som reagerar negativt... Vill ju inte att fiskarna ska dö för att "någon säger att man ska göra så" (ta inte illa upp ni som är för kallt vatten)

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Man ska självklart hålla sina fiskar som man själv vill efter att man satt fiskarna i första rummet och tillgodosett deras krav på miljö. Vi har alla olika vägar till framgång...

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ursprungligen postat av StefanL
                                Det är ingen skröna att det är mer syre i kallt vatten än vad det är i ljummet eller varmt vatten. Fiskar reagerar bra på mer syretillförsel och jag ser en stor skillnad på aktivitet efter vattenbytet mot vad det var före.

Det är heller ingen skröna att ljummet vatten innehåller mer bakterier än kallt vatten. Bakterier klarar inte kallt vatten och inte heller hett vatten.

Finns ingen anledning att byta mer vatten än 30% av vattenvolymen/vecka och jag får normalt sett ca 3-4 graders sänka på temperaturen. Har man väl anpassat mängden man byter med hur mycket eller lite man vill påverka temperaturen i karet så behöver man inte stå och vakta i onödan.

När man gör ett 30% vattenbyte så blir vattnet i stort sätt mättat på syre av den tubulensen det skapar oavsett om vattnet är 10 grader eller 20 grader du byter med.

har du gjort ett labbtest med vatten på 10grader ur kran och gämfört mot 20gradigt vatten?
                                Iom att inget i princip lever i (ingen fisk garanterat) vattenledningarna så blir det inte mycket bakterier att tala om, inget som påverkar fisken iaf, gör tester så får du se.

Det finns ofta en stor anledning att byta bra mycket mer än 30% i veckan... det handlar om hur mycket fisk man har och hur mycket man matar dom med. Vissar burkar kräver nästan 3-4 byten i veckan för att inte pajja.

Jag ser också en stor skillnad vid vattenbyten, vattnet förändras och det händer något i burken vilket triggar fisken, tempen på vattnet är nog inte själv lyckan för dom.

jag säger inte att det inte funkar med kallvattenbyten utan jag tycker det är märkligt varför man gör det... har aldrig förstått poängen med det men men, man kan inte förstå allt.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...