Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
    Jag tar alltid upp mina honor till spottkar, men har funderat på att låta dom spotta i stora karet. Vad är egentligen skillnaden??
    Som jag ser det.....
    • mindre jobb
    • mindre stress för honan
    • ynglena blir bättre i formen
    • ynglena blir bättre i färgen
    • beteende fortlever
    • inga behov av yngel/spott kar
    • etc.

Hälsningar

Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Jerry_ciklid
      Användare
      • January 2009
      • 111

Ursprungligen postat av Johan F
      Som jag ser det.....
      • mindre jobb
      • beteende fortlever
      • etc.

Hälsningar

Johan
      Jag håller med i alla punkter. Men jag som försöker odla lite föredrar ändå att plocka honan och så länge jag (och honorna) orkar så lär jag nog fortsätta som jag gör.
      Detta är antagligen som med allt annat att det finns många åsikter

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

jag

Har låtit 4-5 ikola med tugg går kvar i huvudakvariet. Det borde röra sig om minst 30st yngel, och jag har gjort ett stenröse på 40-50cm och ett till mindre med sten o skiffer. Än har jag inte sett ett enda yngel i det akvariet Med så många potentionella yngel så borde jag ha sett ett i allafall som noppar mat när det flyter in över stenröset. Jag kanske måste stoppa i mycket mer sten då kanske?

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

En nackdel med karspott är när honorna går långt över tiden.(Haft honor som vid varje lek gått över 7 veckor). Honan magrar av utav bara fan och ynglen får en värdelös start i livet. När honan sen äter upp sig verkar energin bara gå åt till nya ägg och inte till nytt hull. Eft 3-4 lekar är den honan ingen skön syn... Kanske inte så vanligt dock.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Jerry_ciklid
            Användare
            • January 2009
            • 111

Ursprungligen postat av ozric
            En nackdel med karspott är när honorna går långt över tiden.(Haft honor som vid varje lek gått över 7 veckor). Honan magrar av utav bara fan och ynglen får en värdelös start i livet. När honan sen äter upp sig verkar energin bara gå åt till nya ägg och inte till nytt hull. Eft 3-4 lekar är den honan ingen skön syn... Kanske inte så vanligt dock.
            Har hänt här åxå flera ggr, men då brukar jag ta upp och tömma honan.

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av doohan
              Har låtit 4-5 ikola med tugg går kvar i huvudakvariet. Det borde röra sig om minst 30st yngel, och jag har gjort ett stenröse på 40-50cm och ett till mindre med sten o skiffer. Än har jag inte sett ett enda yngel i det akvariet Med så många potentionella yngel så borde jag ha sett ett i allafall som noppar mat när det flyter in över stenröset. Jag kanske måste stoppa i mycket mer sten då kanske?
              Ikoler brukar inte vara några problem med att få och låta bli de små.
              Om gruppen hela tiden plockar yngel, prova med att ta hand om någon kull och dra upp dem till ca 2 cm och släpp tillbaka dem till karet så att dem vuxna får lite större yngel att bli vana med, då brukar dem inte röra de mindre.
              Annars så är det väl fel på föräldrarna.
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Inte direkt vanligt hos mig men det kanske har med inredningen att göra En bra mamma skall ju sätta ynglena i säkerhet så det gäller att det finns lite stenrös. Har man stenrös och det endå händer att honan går med tugg länge då bör man tömma eller sätta henne i ett eget kar.
                Håller med om att det inte är så bra om de går över 7 veckor med tugg.
                Senast redigerad av Johan F; 18 February 2010, 21:13.
                3000 liter med Tropheus
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

Håller med dina observationer.
                  Mina honor far ga 4-5 veckor sedan strippar jag dom. Honorna återhämtar sig snabbt. Har många honor i min grupp sa hanarna ar upptagna pa annat håll medans honorna äter upp sig.
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Som jag ser det.....
                    • mindre jobb
                    • beteende fortlever
                    • etc.

Hälsningar

Johan
                    Jag skriver under alla dina punkter förutan en punkt, min erfarenhet är inte att beteende inte fortlever, det vill säga att yngel från honor som blir tvångsspottade, ja dom ynlgena är lika bra på yngel vård som honor som går kvar i baljan och som får spotta i baljan, även att ynlen skulle bli bättre i färgen den punkten är nog lite konstig också, det beror nog på andra saker, typ om du har ljus eller mörk inredning eller i vilket ljus dom går i.Janne

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1607

Det

Ikoler brukar inte vara några problem med att få och låta bli de små.
                      Om gruppen hela tiden plockar yngel, prova med att ta hand om någon kull och dra upp dem till ca 2 cm och släpp tillbaka dem till karet så att dem vuxna får lite större yngel att bli vana med, då brukar dem inte röra de mindre.
                      Annars så är det väl fel på föräldrarna.
                      lät som en intressant plan Johan. Ska nog prova det o se hur det går.

Kommentar

• akva99
                        Användare
                        • September 2005
                        • 527

Ursprungligen postat av doohan
                        svårt att säga men du kanske har för lite sten i eller för stora hål i stenröset så de stora kommer åt ynglen.typ jullar brukar vara bra på att fånga troffe yngel om du nu har några.
                        (till nya grupper har jag väldigt mycket sten i akvariet för att sedan minska ner när jag tömmer akvariet på yngel för då är de mer vana vid de små som far runt.)
                        peter
                        Senast redigerad av akva99; 20 February 2010, 01:45.

Kommentar

• akva99
                          Användare
                          • September 2005
                          • 527

Ursprungligen postat av malawijanne
                          Jag skriver under alla dina punkter förutan en punkt, min erfarenhet är inte att beteende inte fortlever, det vill säga att yngel från honor som blir tvångsspottade, ja dom ynlgena är lika bra på yngel vård som honor som går kvar i baljan och som får spotta i baljan, även att ynlen skulle bli bättre i färgen den punkten är nog lite konstig också, det beror nog på andra saker, typ om du har ljus eller mörk inredning eller i vilket ljus dom går i.Janne
                          min erfarenhet är att tvångsspottade malawi inte blir sämre på att hålla tugg,
                          men jag ett flertal dåliga erfareheter av att tropheusar inte håller tugg efter tvångsspottade honor.däremot så anser jag inte att yngelvården påverkas, bara att det är svårare att få fram yngel från tömda honor.
                          peter
                          Senast redigerad av akva99; 20 February 2010, 17:50.

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Ursprungligen postat av malawijanne
                            Kul Janne att se dig här igen

Visst det är ju något som jag upplever med just troffar, men det tar ju många många år innan vi vet att det är så eller så med just tvångsförlösta yngel. Kommer de tappa något av uppfostran eller inte, jag kommer nog inte finna svaret........kanske någon annan?
                            Men tills vi vet så kör jag den naturliga vägen, skulle ju vara väldigt tråkigt om vi hela tiden måste ta in VF bara för att vi "förstör" ett naturligt beteende.

Och när det gäller troffar så är ju dom väldigt duktiga yngelvårdare, så ta och njut av detta, det är riktigt kul och se en hona försvara och vårda sina yngel.

Hälsningar
                            Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Roger R
                              Användare
                              • February 2009
                              • 15

Identifikation

Är helt ny inom Tropheus världen , kom över 2 st av okänd art ( jag vet att man skall ha flera tilllsammans om det skall funger ) men i vilket fall som helst dom trivs tillsammans och allt fungerar dom har lekt, honan går och tuggar i eget akvarium , snart 4 veckor. Men till mitt problem , är det någon som vet vad detta är för art ?
                              Tacksam för svar.

Kommentar

• maltandis
                                Användare
                                • October 2003
                                • 1567

Ursprungligen postat av Roger R
                                Är helt ny inom Tropheus världen , kom över 2 st av okänd art ( jag vet att man skall ha flera tilllsammans om det skall funger ) men i vilket fall som helst dom trivs tillsammans och allt fungerar dom har lekt, honan går och tuggar i eget akvarium , snart 4 veckor. Men till mitt problem , är det någon som vet vad detta är för art ?
                                Tacksam för svar.
                                Kan nog vara en Kasakalave (bärnstensmoorii)
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

Arbetssätt...