Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Detta är antagligen som med allt annat att det finns många åsikterKommentar
-
jag
Har låtit 4-5 ikola med tugg går kvar i huvudakvariet. Det borde röra sig om minst 30st yngel, och jag har gjort ett stenröse på 40-50cm och ett till mindre med sten o skiffer. Än har jag inte sett ett enda yngel i det akvariet Med så många potentionella yngel så borde jag ha sett ett i allafall som noppar mat när det flyter in över stenröset. Jag kanske måste stoppa i mycket mer sten då kanske?Kommentar
-
En nackdel med karspott är när honorna går långt över tiden.(Haft honor som vid varje lek gått över 7 veckor). Honan magrar av utav bara fan och ynglen får en värdelös start i livet. När honan sen äter upp sig verkar energin bara gå åt till nya ägg och inte till nytt hull. Eft 3-4 lekar är den honan ingen skön syn... Kanske inte så vanligt dock."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
En nackdel med karspott är när honorna går långt över tiden.(Haft honor som vid varje lek gått över 7 veckor). Honan magrar av utav bara fan och ynglen får en värdelös start i livet. När honan sen äter upp sig verkar energin bara gå åt till nya ägg och inte till nytt hull. Eft 3-4 lekar är den honan ingen skön syn... Kanske inte så vanligt dock.Kommentar
-
Har låtit 4-5 ikola med tugg går kvar i huvudakvariet. Det borde röra sig om minst 30st yngel, och jag har gjort ett stenröse på 40-50cm och ett till mindre med sten o skiffer. Än har jag inte sett ett enda yngel i det akvariet Med så många potentionella yngel så borde jag ha sett ett i allafall som noppar mat när det flyter in över stenröset. Jag kanske måste stoppa i mycket mer sten då kanske?
Om gruppen hela tiden plockar yngel, prova med att ta hand om någon kull och dra upp dem till ca 2 cm och släpp tillbaka dem till karet så att dem vuxna får lite större yngel att bli vana med, då brukar dem inte röra de mindre.
Annars så är det väl fel på föräldrarna.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
En nackdel med karspott är när honorna går långt över tiden.(Haft honor som vid varje lek gått över 7 veckor). Honan magrar av utav bara fan och ynglen får en värdelös start i livet. När honan sen äter upp sig verkar energin bara gå åt till nya ägg och inte till nytt hull. Eft 3-4 lekar är den honan ingen skön syn... Kanske inte så vanligt dock.
Håller med om att det inte är så bra om de går över 7 veckor med tugg.Senast redigerad av Johan F; 18 February 2010, 21:13.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
En nackdel med karspott är när honorna går långt över tiden.(Haft honor som vid varje lek gått över 7 veckor). Honan magrar av utav bara fan och ynglen får en värdelös start i livet. När honan sen äter upp sig verkar energin bara gå åt till nya ägg och inte till nytt hull. Eft 3-4 lekar är den honan ingen skön syn... Kanske inte så vanligt dock.
Mina honor far ga 4-5 veckor sedan strippar jag dom. Honorna återhämtar sig snabbt. Har många honor i min grupp sa hanarna ar upptagna pa annat håll medans honorna äter upp sig.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Jag skriver under alla dina punkter förutan en punkt, min erfarenhet är inte att beteende inte fortlever, det vill säga att yngel från honor som blir tvångsspottade, ja dom ynlgena är lika bra på yngel vård som honor som går kvar i baljan och som får spotta i baljan, även att ynlen skulle bli bättre i färgen den punkten är nog lite konstig också, det beror nog på andra saker, typ om du har ljus eller mörk inredning eller i vilket ljus dom går i.JanneKommentar
-
Det
Ikoler brukar inte vara några problem med att få och låta bli de små.
Om gruppen hela tiden plockar yngel, prova med att ta hand om någon kull och dra upp dem till ca 2 cm och släpp tillbaka dem till karet så att dem vuxna får lite större yngel att bli vana med, då brukar dem inte röra de mindre.
Annars så är det väl fel på föräldrarna.Kommentar
-
Har låtit 4-5 ikola med tugg går kvar i huvudakvariet. Det borde röra sig om minst 30st yngel, och jag har gjort ett stenröse på 40-50cm och ett till mindre med sten o skiffer. Än har jag inte sett ett enda yngel i det akvariet Med så många potentionella yngel så borde jag ha sett ett i allafall som noppar mat när det flyter in över stenröset. Jag kanske måste stoppa i mycket mer sten då kanske?
(till nya grupper har jag väldigt mycket sten i akvariet för att sedan minska ner när jag tömmer akvariet på yngel för då är de mer vana vid de små som far runt.)
peterSenast redigerad av akva99; 20 February 2010, 01:45.Kommentar
-
Jag skriver under alla dina punkter förutan en punkt, min erfarenhet är inte att beteende inte fortlever, det vill säga att yngel från honor som blir tvångsspottade, ja dom ynlgena är lika bra på yngel vård som honor som går kvar i baljan och som får spotta i baljan, även att ynlen skulle bli bättre i färgen den punkten är nog lite konstig också, det beror nog på andra saker, typ om du har ljus eller mörk inredning eller i vilket ljus dom går i.Janne
men jag ett flertal dåliga erfareheter av att tropheusar inte håller tugg efter tvångsspottade honor.däremot så anser jag inte att yngelvården påverkas, bara att det är svårare att få fram yngel från tömda honor.
peterSenast redigerad av akva99; 20 February 2010, 17:50.Kommentar
-
Jag skriver under alla dina punkter förutan en punkt, min erfarenhet är inte att beteende inte fortlever, det vill säga att yngel från honor som blir tvångsspottade, ja dom ynlgena är lika bra på yngel vård som honor som går kvar i baljan och som får spotta i baljan, även att ynlen skulle bli bättre i färgen den punkten är nog lite konstig också, det beror nog på andra saker, typ om du har ljus eller mörk inredning eller i vilket ljus dom går i.Janne
Visst det är ju något som jag upplever med just troffar, men det tar ju många många år innan vi vet att det är så eller så med just tvångsförlösta yngel. Kommer de tappa något av uppfostran eller inte, jag kommer nog inte finna svaret........kanske någon annan?
Men tills vi vet så kör jag den naturliga vägen, skulle ju vara väldigt tråkigt om vi hela tiden måste ta in VF bara för att vi "förstör" ett naturligt beteende.
Och när det gäller troffar så är ju dom väldigt duktiga yngelvårdare, så ta och njut av detta, det är riktigt kul och se en hona försvara och vårda sina yngel.
Hälsningar
Johan3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Identifikation
Är helt ny inom Tropheus världen , kom över 2 st av okänd art ( jag vet att man skall ha flera tilllsammans om det skall funger ) men i vilket fall som helst dom trivs tillsammans och allt fungerar dom har lekt, honan går och tuggar i eget akvarium , snart 4 veckor. Men till mitt problem , är det någon som vet vad detta är för art ?
Tacksam för svar.Kommentar
-
Är helt ny inom Tropheus världen , kom över 2 st av okänd art ( jag vet att man skall ha flera tilllsammans om det skall funger ) men i vilket fall som helst dom trivs tillsammans och allt fungerar dom har lekt, honan går och tuggar i eget akvarium , snart 4 veckor. Men till mitt problem , är det någon som vet vad detta är för art ?
Tacksam för svar.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
Kommentar