Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalinad
    Användare
    • October 2008
    • 63

Ursprungligen postat av Göran Å
    Jag tycker denna disskussion i tidigare inlägg och information om hur vi bär oss åt att byta foder till våra troffar är väldigt viktig.

Den visar på hur oerhört försiktig man måste vara för att inte få magproblem.

Mycket nyttig information för nya och gamla troffe-innehavare.

Mvh Göran
    Stämmer riktigt bra det Göran.
    Vi håller på o läsa för fullt då pratat på att skaffa oss våra första troffar.
    Kommer att hamna i ett 720l kommer att finnas filterhörn i båda ända ändar på ca 60x50x10cm, det borde väl räcka? Luftdrivet så det blir även extra pump som skjutsar runt vattnet med.
    Vi vill helst ha troffar som går åt det röda hållet, men det finns ju en uppsjö med olika varianter.
    Mvh/Mattias
    4451 l

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

det finns en hel del snygga röda troffar och mina favoriter är nog Chimba tror jag..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

Ursprungligen postat av dalinad
        Stämmer riktigt bra det Göran.
        Vi håller på o läsa för fullt då pratat på att skaffa oss våra första troffar.
        Kommer att hamna i ett 720l kommer att finnas filterhörn i båda ända ändar på ca 60x50x10cm, det borde väl räcka? Luftdrivet så det blir även extra pump som skjutsar runt vattnet med.
        Vi vill helst ha troffar som går åt det röda hållet, men det finns ju en uppsjö med olika varianter.
        Mvh/Mattias
        Trevligt med mer folk till troffevärlden

I ett 720L kan du få plats med ganska många troffar (räkna ca 10-15L/fisk som fullvuxen) ännu fler om de är mindre.

Du kan även bygga upp en liten Tanganyika biotop med hästnosar och en grupp Callochromis, fiskar som passar ihop med troffar.

Om du inte redan vet det så tänk på att ha ljus inredning (bakgrund,stenar och sand) för att få fram färgerna bäst. Detta gäller speciellt de röda troffearterna.....Men är inte helt fel till övriga också.

Din planerade filterkapacitet verkar du ha tagit till ordentligt vilket är bra och cirkulationen ska ju vara ganska rejäl ca: 5-10ggr bruttovolymen på karet.

Att du läser på ur detta forums informationsbank som ex Troffetråden är ju fördeömligt till att lyckas med troffarna.

Lycka till.

Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• dalinad
          Användare
          • October 2008
          • 63

Japp, finns mycket att läsa o lära. Blir ljust grus samt blå bakgrund så ljust ska jag satsa på, tröttnat lite på mina mörka kar.
          Ja nån mer art blir det nog än troffar, har kollat en del som du nämner på Callochromis, får se under resans gång. Karet står tomt just nu, har fullt upp med det nedre 720l. Men frågor o funderingar kommer säkert att komma.

Mvh/Mattias
          4451 l

Kommentar

• ciklidus
            Användare
            • January 2010
            • 176

Om du inte redan vet det så tänk på att ha ljus inredning (bakgrund,stenar och sand) för att få fram färgerna bäst. Detta gäller speciellt de röda troffearterna.....Men är inte helt fel till övriga också.

Hej
            jag läste i Ad Konings bok "tanganyika ciklider"
            där skriver han att man inte ska ha ljus bakgrund eller ljus sand, där han nämner också korallsand, han menar på att det är under alla omständigtheter är onaturligt och att cikliderna inte visar upp sina bästa färger i så ljusa förhållanden.

Jag har själv korallsand

någon som har erfarenhet med just troffar och som haft mörk inredning respektive ljus? skillnad på utfärgning?
            Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

håller med om fördelen med ljus inredning vilket får fram färgerna bättre, mörkt har ja inte själv haft men sett andra akvarium och det är nästan bara en nackdel tycker jag, fisken blir murrig och hela miljön blir liksom ochså murrig annat kan det bli med extremt ljust av metallhalogen kontra mörk omgivning som kan bli riktigt coolt-krävs väldigt stora kar och fokuserat ljus
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• kilova
                Användare
                • April 2002
                • 327

Ursprungligen postat av ciklidus

Hej
                jag läste i Ad Konings bok "tanganyika ciklider"
                där skriver han att man inte ska ha ljus bakgrund eller ljus sand, där han nämner också korallsand, han menar på att det är under alla omständigtheter är onaturligt och att cikliderna inte visar upp sina bästa färger i så ljusa förhållanden.

Jag har själv korallsand

någon som har erfarenhet med just troffar och som haft mörk inredning respektive ljus? skillnad på utfärgning?
                Jag har igentligen inte märkt någon skillnad på färgningen pga inredningen, Däremot så lurar man nog ögat lite pga kontrasterna de blir ju större vid ljus inredning.
                Själv har jag vit sand men nästan svart bakgrund.
                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1607

Tycker

Ursprungligen postat av kilova
                  Jag har igentligen inte märkt någon skillnad på färgningen pga inredningen, Däremot så lurar man nog ögat lite pga kontrasterna de blir ju större vid ljus inredning.
                  Själv har jag vit sand men nästan svart bakgrund.
                  att den vita sanden är viktig då den fungerar som en reflektor av ljuset väldigt bra då sanden är det som ljuset riktas direkt mot. Stor skillnad beroende på hur mörk sanden/gruset är.

Tyvärr så finns ju inte ciklidgruset/sanden som t, ex Kent i Nol säljer att köpa här uppe i södra norrland Får passa på när jag passerar någon affär som har på ev semester i södra Sverige i sommar

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ljus botten/inredning tycker jag blir snyggast tillsammans med troffar.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Johan F; 14 February 2010, 21:26.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ciklidus
                      Användare
                      • January 2010
                      • 176

Ursprungligen postat av doohan
                      att den vita sanden är viktig då den fungerar som en reflektor av ljuset väldigt bra då sanden är det som ljuset riktas direkt mot. Stor skillnad beroende på hur mörk sanden/gruset är.

Tyvärr så finns ju inte ciklidgruset/sanden som t, ex Kent i Nol säljer att köpa här uppe i södra norrland Får passa på när jag passerar någon affär som har på ev semester i södra Sverige i sommar
                      Vad är det för "ciklidgrus/sand"? du menar inte korallsand?
                      Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Den kan du beställa genom vilken Zoo-handlare du vill.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1607

Det

Ursprungligen postat av tege
                          Den kan du beställa genom vilken Zoo-handlare du vill.
                          var som 17

Får höra med den lokale zoohandlaren när jag ändå ska dit och hämta en reflektor + ett pkt med nya plastclips för Juwels reflektorer (dom är helt värdo) Beställde extra clips då dom går sönder väldigt lätt.

Kommentar

• akva99
                            Användare
                            • September 2005
                            • 527

Ursprungligen postat av Johan F
                            Ljus botten/inredning tycker jag blir snyggast tillsammans med troffar.
                            ser perfekt ut för honorna att spotta ynglen i

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

var som 17

Får höra med den lokale zoohandlaren när jag ändå ska dit och hämta en reflektor + ett pkt med nya plastclips för Juwels reflektorer (dom är helt värdo) Beställde extra clips då dom går sönder väldigt lätt.
                              Beställ clips gjorda av stål istället, dom håller längre än plastclipsen.Janne

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1607

Vart då

Ursprungligen postat av malawijanne
                                Beställ clips gjorda av stål istället, dom håller längre än plastclipsen.Janne
                                Kan man beställa sådana metallclips som passar juwels reflektorer?

Kommentar

Arbetssätt...