Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kilova
    Användare
    • April 2002
    • 327

Ursprungligen postat av doohan
    havregryn använder du då? Vanligt eller fiber? Är inte dessa gryn lite väl stora för dem att svälja?
    Fiber använder jag men jag har även provat vanliga men dom gör vattnet grumligare, vill du ha mindre bitar smula dom i handen innan du lägger i dom. dock så smular inte jag dom ,till och med mina yngel simmar omkring med en bit och tuggar på grynen.

Det absolut bästa med Fiber havregryn är ju att det är riktigt billigt när man har många grupper och akvarium ,så man vill ju hålla nere kostnaderna så mkt som möjligt..
    Senast redigerad av kilova; 06 February 2010, 20:29.
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

Kommentar

• kilova
      Användare
      • April 2002
      • 327

Ursprungligen postat av kotte
      Tillsätt sedan Tomat, gurka, majskorn, salad, paprika, ris. Då har ni "alla" färger. Det perfekt fodret finns i Tanganyika, och inte här hos oss vad vi äns försöker, så länge fisken mår bra så är det väl huvudsaken. VEM bestämmer hur den ska se ut ?? DEt är väl upp till betraktaren, eller.
      Presis det vi försöker göra ju, att få fisken som vi vill att den ska se ut ,ärligt skiter jag i hur du och andra vill att fisken ska se ut , jag har hittat mitt sätt att få mina fiskar att se bra ut i mina ögon, sen undrar jag vad gurka har för färgämne den består ju nästan av bara vatten, sallad är ett helt ok foder att ge troffar ,riset fattar jag inte heller varför du tog upp.. majskorn vet jag att en del har i sin räkmix även paprika.
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Spenat

ni som matar med spenat, och inte har den i räkmixen. Tinar ni bara den frysta spenaten o släpper ner den till troffarna. alltså "ren" spenat så att säga?

Kommentar

• kilova
          Användare
          • April 2002
          • 327

Ursprungligen postat av doohan
          ni som matar med spenat, och inte har den i räkmixen. Tinar ni bara den frysta spenaten o släpper ner den till troffarna. alltså "ren" spenat så att säga?
          Tinar den inte alls bara lägger i den vattnet.
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

Kommentar

• Norrland
            Användare
            • December 2009
            • 557

Johan F. jag håller med 100%. “Vilda I form, färg” och beteende borde tillläggas. Har en 4cm bebis som stör den dominanta hanens lek sa ofta han kan. Den lille är heltokig plus han har ett litet gult band he! he!

Doohan, précis. Men jag vill tillagga att det vore orimligt att dra slutsattsen att en eggtumblare alltid orsakar slät panna.

Malawe, det handlar nog mer om hur du sätter up din eggtumblare med circulation etc. Min slutsats är dock att låta honan göra jobbet och vara noga/försiktig med hur du satter upp eggtumblaren.

Ni får gärna köra tumblare, jag gör det inte mer.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

Blötlägger ni havregrynen först?
              Och så är det.
              /J

Kommentar

• kilova
                Användare
                • April 2002
                • 327

Ursprungligen postat av jonre723
                Blötlägger ni havregrynen först?
                Inte jag iallafall..
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av Norrland
                  Johan F. jag håller med 100%. “Vilda I form, färg” och beteende borde tillläggas. Har en 4cm bebis som stör den dominanta hanens lek sa ofta han kan. Den lille är heltokig plus han har ett litet gult band he! he!
                  Beteende, något man allt för ofta glömmer bort. Det gäller ju att träna tidigt hur skall man annars kunna bli en bra "farsa".
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ciklidus
                    Användare
                    • January 2010
                    • 176

Vad är det säkraste som man kan mata sina troffar med? så det inte blir problem...

Har min första grupp troffar nu och vill inte misslyckas

Några säkra råd från er proffsen som är aktiva i forumet?

Tack på förhand
                    Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• kilova
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

Ursprungligen postat av ciklidus
                      Vad är det säkraste som man kan mata sina troffar med? så det inte blir problem...

Tack på förhand
                      Jag anser att havregryn och spenat som både det säkraste och bästa och billigaste.
                      Tropheus dubosi F1
                      Tropheus Chaitica F1
                      Tropheus red chimba F1
                      Tropheus black pemba F1
                      Tropheus moori kejsare
                      Mvh Kim

Kommentar

• ciklidus
                        Användare
                        • January 2010
                        • 176

Ursprungligen postat av kilova
                        Jag anser att havregryn och spenat som både det säkraste och bästa och billigaste.
                        Läste om spenaten i forumet...tar man en liten frusen bit och slänger i eller förebereder du den innan på något sätt?
                        Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• kilova
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

Läste om spenaten i forumet...tar man en liten frusen bit och slänger i eller förebereder du den innan på något sätt?
                          Jag bara lägger i en liten frusen bit...
                          Glöm inte bort att ha mycket filtermatrial i ditt akvarium det är oxå väldigt viktigt om du inte vill misslyckas med dina troffar..
                          Tropheus dubosi F1
                          Tropheus Chaitica F1
                          Tropheus red chimba F1
                          Tropheus black pemba F1
                          Tropheus moori kejsare
                          Mvh Kim

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

kilova: Jag har aldrig testat att mata med havregryn. Spontant känns det som ett väldigt kraftigt foder, ca 60% kolhydrater vilket borde göra att de behöver väldigt lite för att få i sig alla energi de behöver. Detta är väldigt långt ifrån vad alger innehåller skulle jag tro, det borde vara väldigt kalorifattigt i jämförelse. Men du kanske kan mata på riktigt mycket med spenat för att där se till att de får i sig alla nyttigheter de behöver? Ser i din signatur att du har endel VF, hur gick du över till havregryn på dem? Körde du med det från början eller med något annat först? Hur länge har du kört med havregryn?

Kommentar

• Göran Å
                              Användare
                              • December 2005
                              • 1295

Tack på förhand
                              Jag matar nästan bara med NLS och lite räkmix samt Spirulina Forte grönflingor.

NLS är det bästa fodret enligt mig när det gäller att ha bra magar.

Här får ni en redogörelse hur det gick med mitt senaste troffe köp från den 6/1-10.

Köpte en grupp på 34st körsbär Bulu point 4-8 cm från två olika affär i Gbg.

Väl hemkommen och inknoppade i karet så så fick de börja med att äta NLS 1mm pellets vilket de fick i ca 3v vilket fungerade bra för magarna direkt som vanligt.

Efter som sagt 3v tänkte jag mata in dem med lite av ovan grönflingor vilket de fick endast 2 ggr i mycket små portioner.

Efter ett par dagar märkte jag att allt inte stod rätt till eftersom en fisk inte följde med till mathålet när jag förde handen dit.

Fisken hade fått förstoppning av grönflingorna och åt inte längre när jag gav NLS.

Sedan följde fler fiskar snart efter med samma symtom som den första samt att de fick sytråds avföring.

Min första åtgärd var att höja tempen samt salta i karet, dock utan resultat.

Nu var det bara att sänka vatten nivån i karet (för att det inte skulle gå åt för mycket medicin) och behandla med Flagyl 400mg enl min metod i följande tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347

Efter 3 st behandlingar var fiskarna pigga igen och åt NLS och magarna var bra igen.

Förlust av fisk i denna incident blev 2st troffar (1 på 4cm och 1 på 7cm).

Denna redogörelse visar att trots stor försiktighet så kan det gå fel ibland.

Har varit med om samma sak med räkmix en gång.

Nu kommer jag att mata dem NLS 1mm pellets mycket längre tid innan jag provar med fler matsorter igen.

Ps.Mina övriga 2 grupper av troffar får ovan 3 soters mat vilket fungerar bra. Ds.

Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• ciklidus
                                Användare
                                • January 2010
                                • 176

Ursprungligen postat av Göran Å
                                Jag matar nästan bara med NLS och lite räkmix samt Spirulina Forte grönflingor.

NLS är det bästa fodret enligt mig när det gäller att ha bra magar.

Här får ni en redogörelse hur det gick med mitt senaste troffe köp från den 6/1-10.

Köpte en grupp på 34st körsbär Bulu point 4-8 cm från två olika affär i Gbg.

Väl hemkommen och inknoppade i karet så så fick de börja med att äta NLS 1mm pellets vilket de fick i ca 3v vilket fungerade bra för magarna direkt som vanligt.

Efter som sagt 3v tänkte jag mata in dem med lite av ovan grönflingor vilket de fick endast 2 ggr i mycket små portioner.

Efter ett par dagar märkte jag att allt inte stod rätt till eftersom en fisk inte följde med till mathålet när jag förde handen dit.

Fisken hade fått förstoppning av grönflingorna och åt inte längre när jag gav NLS.

Sedan följde fler fiskar snart efter med samma symtom som den första samt att de fick sytråds avföring.

Min första åtgärd var att höja tempen samt salta i karet, dock utan resultat.

Nu var det bara att sänka vatten nivån i karet (för att det inte skulle gå åt för mycket medicin) och behandla med Flagyl 400mg enl min metod i följande tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347

Efter 3 st behandlingar var fiskarna pigga igen och åt NLS och magarna var bra igen.

Förlust av fisk i denna incident blev 2st troffar (1 på 4cm och 1 på 7cm).

Denna redogörelse visar att trots stor försiktighet så kan det gå fel ibland.

Har varit med om samma sak med räkmix en gång.

Nu kommer jag att mata dem NLS 1mm pellets mycket längre tid innan jag provar med fler matsorter igen.

Ps.Mina övriga 2 grupper av troffar får ovan 3 soters mat vilket fungerar bra. Ds.

Mvh Göran
                                Tack Göran
                                Jag ska åka till Kent i Nol imon och köpa NLS med en gång =)
                                känns säkrast så....bara haft mina i en vecka, hoppas ingen skada är skedd...
                                Mvh Igor
                                Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

Arbetssätt...