Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • December 2009
    • 557

En observation. Körde egg-tumblare pa en kull Ikola. Sega i upväxt och skallarna är markant slätare än sina kusiner. Tänker inte kontroll köra en kull till utan lämnar mina observationer till er här pa forumet att begrunda.

Kan naturligtvis bero pa en miljon andra variabler – dock ganska samman träffande.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Ursprungligen postat av Norrland
      En observation. Körde egg-tumblare pa en kull Ikola. Sega i upväxt och skallarna är markant slätare än sina kusiner. Tänker inte kontroll köra en kull till utan lämnar mina observationer till er här pa forumet att begrunda.

Kan naturligtvis bero pa en miljon andra variabler – dock ganska samman träffande.
      Jag har provat nu på flera olika tropheus-grupper (Musanga, Red Cheek, Dubbosi, Kiriza och Ndole) och låta avkommerna gå tillsammans med de vuxna. Dem växer snabbare och blir så lika dem kan bli de vilda i både form och färg.
      Kan ju bero på miljön - större kar och bättre vattenvärden.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Nu

Ursprungligen postat av Norrland

förstod jag inte riktigt? Menar du att dom du tumlade fick sämre panna, alltså ingen brant panna, jämfört med dem som du inte hade i Äggtumlare?

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av doohan
          förstod jag inte riktigt? Menar du att dom du tumlade fick sämre panna, alltså ingen brant panna, jämfört med dem som du inte hade i Äggtumlare?
          Så tolkade jag det. Dem som får vara längre och vårdas av mamman blir finare, kanske är det svaret på min observation varför dem blir mycket finare när dem växer upp hos föräldrarna
          Senast redigerad av Johan F; 06 February 2010, 10:10.
          3000 liter med Tropheus
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Menar ni att fiskarnas utseende formas efter hur de föds (äggtumlare eller inte) och inte genom föräldrarnas gener, foder eller vattnets kvalitet?

Kommentar

• Stephan E
              Användare
              • February 2005
              • 307

Ursprungligen postat av Johan F
              Så tolkade jag det. Dem som får vara längre och vårdas av mamman blir finare, kanske är det svaret på min observation varför dem blir mycket finare när dem växer upp hos föräldrarna
              Mata med lite grövre foder så kan jag lova att troffarna får bra höjd.
              Brukar själv köra med spenat till mina troffar under vissa perioder.

Problemet är ju att när de växer fort så blir de långa men inte höga till att börja med. Tycker att utfodring med mycket NLS är ett bra exempel på detta.
              Senast redigerad av Stephan E; 06 February 2010, 10:46.
              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Ursprungligen postat av Malawe
                Menar ni att fiskarnas utseende formas efter hur de föds (äggtumlare eller inte) och inte genom föräldrarnas gener, foder eller vattnets kvalitet?
                Det jag har observerat är att med samma foder (vuxna/yngel) så blir yngel som får gå kvar bland vuxna finare både i färg och form. Självklart så måste ju ursprungsgener finnas. Vad det beror på vet jag inte?
                En av skillnaderna är ju att modern vårdar sina barn längre än vid tömning.
                Miljön är inte så annorlunda, åtminstone hos mig. Något mer inredning bland de vuxna.
                Fodret är det samma, NLS cichlid formula och spirulina flingor samt räkmix, vuxna som yngel två gånger per dag.
                Vattenkvalitén tror jag är det samma, byter lika mycket i alla kar. Snarare sämre bland de vuxna då det är högre last i dessa kar.
                Senast redigerad av Johan F; 06 February 2010, 11:14.
                3000 liter med Tropheus
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av Stephan E
                  Mata med lite grövre foder så kan jag lova att troffarna får bra höjd.
                  Brukar själv köra med spenat till mina troffar under vissa perioder.

Problemet är ju att när de växer fort så blir de långa men inte höga till att börja med. Tycker att utfodring med mycket NLS är ett bra exempel på detta.
                  Det kan jag nog tro, men med samma foder så blir de olika i form och färg beroende på om de går kvar bland vuxna eller själva som små.
                  Kanske det har något med att dem yngel som går i inreda karen (avelskaren) har större möjlighet till att också beta alger
                  Vad för spenat använder ni er av?
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Stephan E
                    Användare
                    • February 2005
                    • 307

Ursprungligen postat av Johan F
                    Det kan jag nog tro, men med samma foder så blir de olika i form och färg beroende på om de går kvar bland vuxna eller själva som små.
                    Kanske det har något med att dem yngel som går i inreda karen (avelskaren) har större möjlighet till att också beta alger
                    Vad för spenat använder ni er av?
                    Jag kör med Findus (mindre bitar) eller Eldorado (lite större cylinderformade bitar).
                    Naturligtvis är det fryst spenat.

Kommentar

• kilova
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

Härlig lördag idag pyssla med alla karen med vattenbyten och tömmning av en hel del honor av mina troffar. Och resar ut lite sniglar när jag ändå är igång....
                      ang mat till troffar jag kör en kombo på spenat 2ggr per vecka dom andra dagarna får dom endast havregryn ,vet ej varför men jag tycker fiskarna får bättre färger med dessa foder än med fiskmat från akvariebutikerna...
                      Tropheus moori golden kazumba F1
                      Tropheus dubosi F1
                      Tropheus Chaitica F1
                      Tropheus red chimba F1
                      Tropheus black pemba F1
                      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                      Tropheus moori bärnsten F1
                      Tropheus moori kejsare
                      Mvh Kim

Kommentar

• Stephan E
                        Användare
                        • February 2005
                        • 307

Ursprungligen postat av kilova
                        Härlig lördag idag pyssla med alla karen med vattenbyten och tömmning av en hel del honor av mina troffar. Och resar ut lite sniglar när jag ändå är igång....
                        ang mat till troffar jag kör en kombo på spenat 2ggr per vecka dom andra dagarna får dom endast havregryn ,vet ej varför men jag tycker fiskarna får bättre färger med dessa foder än med fiskmat från akvariebutikerna...
                        Hur lång tid behöver troffarna för att börja äta havregryn??
                        Provade tidigare att mata dem med havregryn men det var inte direkt populärt hos mina grupper.

Kommentar

• Jerry_ciklid
                          Användare
                          • January 2009
                          • 111

Ursprungligen postat av kilova
                          Så ska man spendera en lördag. Själv gjorde jag allt igår kväll, ont om tid idag. Blev 4 nya kullar Livua, dom verkar aldrig ta paus i lekandet
                          Jag kör ett klassiskt recept på räkmix med bl.a spenat till mina Troffar, funkar riktigt bra.

Kommentar

• kilova
                            Användare
                            • April 2002
                            • 327

Ursprungligen postat av Stephan E
                            Hur lång tid behöver troffarna för att börja äta havregryn??
                            Provade tidigare att mata dem med havregryn men det var inte direkt populärt hos mina grupper.
                            inom 3 dagar ge dom inget annat under tiden..
                            Tropheus moori golden kazumba F1
                            Tropheus dubosi F1
                            Tropheus Chaitica F1
                            Tropheus red chimba F1
                            Tropheus black pemba F1
                            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                            Tropheus moori bärnsten F1
                            Tropheus moori kejsare
                            Mvh Kim

Kommentar

• kotte

Tillsätt sedan Tomat, gurka, majskorn, salad, paprika, ris. Då har ni "alla" färger. Det perfekt fodret finns i Tanganyika, och inte här hos oss vad vi äns försöker, så länge fisken mår bra så är det väl huvudsaken. VEM bestämmer hur den ska se ut ?? DEt är väl upp till betraktaren, eller.

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1607

Vilket

havregryn använder du då? Vanligt eller fiber? Är inte dessa gryn lite väl stora för dem att svälja?

Kommentar

Arbetssätt...