Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
    Ja det stämmer att det är Pemba.
    Kul du kunde komma förbi igår och slänga ett öga å snacka fisk (å biobollar, pumpar, lyse, diskus...).
    Ja, det var trevligt.

/Jocke

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Usch tvi vale! Akvaristikens motsvarighet till botox, silicon och anabola?

Så pass!? Vad tycker du att man ska mata med då?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Engelholm Audio
        Användare
        • August 2009
        • 366

Ursprungligen postat av ozric
        Kanske läge för en egen topic...men utbilda mig: vad är färgdopning?
        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• kilova
          Användare
          • April 2002
          • 327

Jag matar med havregryn testa det, Annars är det väl en smaksak vad man matar med. Visst är det snyggt med Pembor som är nästan blodröda... Det är inte lätt att efterlikna den naturliga födan i sjön.
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Kanske läge för en egen topic...men utbilda mig: vad är färgdopning?
            Inget ordval jag använder mig av men det är väl när man har räkskal el astaxanthin i sin räkmix.
            Visste inte att detta ämnet fortf var kontroversiellt...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Vänd på det istället...

På grund av att vi inte kan tillgodose arterna med samma föda som de får i sjön så tappar de färgerna genom generationer. Det har man sett på flertalet arter när det gäller ciklider...iallafall jag har lagt märke till nedstigande färgförsvagning. Beror det på alger eller andra element som gör att fiskarnas färger exploderar i fiskarnas naturliga miljödet får var och en avgöra, men med tillskott av astaxanthin så tror åtminstone jag att man hittat en väg att kompensera "tappet". Det gäller även spirulina.

Astaxanthin förstärker bara redan existerande färger hos fisken och är inget medel som gör att man målar fiskarna rödare...men denna diskussion har ju varit igång länge.

När det gäller Tropheus och att de tappat färgen så kan det bero på vattenkvalitet eller miljö..kanske båda. Det behöver inte alls vara skräckscenariot att någon slutat mata med astaxanthin och därmed försvinner färger, men visst..det är inte helelr helt otänkbart då det kan vara högst variabel kvalitet på fiskar.

Jag har haft Pemba och de var lysande rödorange...och då matade jag inte med astaxanthin, men väl med räkmix spetsat med spirulina.
              Senast redigerad av StefanL; 25 January 2010, 21:01.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Inget ordval jag använder mig av men det är väl när man har räkskal el astaxanthin i sin räkmix.
                Hej
                Jag avsåg inte att det skulle vara kontroversiellt. (Jag gör ju det själv också.) Bara att jag antog att det kunde vara förklaringen till att tidigare färggranna fiskar blir mindre färggranna. Vet att det inte har med åldern (fiskarnas, alltså) att göra, hos Pemba. Mina äldsta hannar är 10 år gamla och börjar se rätt malätna ut, men färgen har inte avtagit.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

En del fisk som kommer fran Thailand/Asien ar hormon behandlad. Enormt farg starka. Ofta sa blir det en enormt vacker fisk - steril och forkortat liv pg av organ problem. Manga Malwi fiskar blir behandlad pa detta satt - har inte sett nagra Troffar annu.
                  Senast redigerad av Norrland; 26 January 2010, 06:05.
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

Ursprungligen postat av Norrland
                    En del fisk som kommer fran Thailand/Asien ar hormon behandlad. Enormt farg starka. Ofta sa blir det en enormt vacker fisk - steril och forkortat liv pg av organ problem. Manga Malwi fiskar blir behandlad pa detta satt - har inte sett nagra Troffar annu.
                    det är därför jag älskar VF
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Engelholm Audio
                      Användare
                      • August 2009
                      • 366

Ursprungligen postat av specmats
                      det är därför jag älskar VF
                      Det finns nog många fallgropar med VF och frågan är hur många som kollar upp förutsättningarna och villkoren för fisken under resan till Sverige?
                      Vänliga hälsningar, Pär!
                      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

angående vildfångat och dess för- och nackdelar har det diskuterats ett flertal gånger.., men jag har nästan alltid köpt vf och faktiskt (tror jag) aldrig blivit besviken, dom gånger ja hört missnöje har oftast handlat om att det är fel art/antal/storlek mm men det är inget jag personligen varit med om

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

angående vildfångat och dess för- och nackdelar har det diskuterats ett flertal gånger.., men jag har nästan alltid köpt vf och faktiskt (tror jag) aldrig blivit besviken, dom gånger ja hört missnöje har oftast handlat om att det är fel art/antal/storlek mm men det är inget jag personligen varit med om
                          Många argumenterar att F1 oftast ar vackrare än VF pg av att dom far battre föda och tillväxt förhållanden.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Många argumenterar att F1 oftast ar vackrare än VF pg av att dom far battre föda och tillväxt förhållanden.
                            Det har man hört sen man började med den här hobbyn. Det konstiga är att dom gånger man tittar i en affär och stannar upp för att man ser något som är snyggare än vanligt så då är det VF och ett litet högre pris. Men visst ser man mycket VF som liknar skräp oxå. Vill man ha det absolut bästa då vill jag urvalsplocka från en grupp VF bättre än så blir det inte.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

Det flesta vf arter är helt klart finare och speciellt gäller det fiskens form men även färgen är bättre, men vissa seriöst odlade arter kan i ibland fall ha finare avkomma än vf och då menar jag inte asiatiskt bombodlat i massindustri..

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• RobbanG
                                Användare
                                • January 2004
                                • 563

Det flesta vf arter är helt klart finare och speciellt gäller det fiskens form men även färgen är bättre, men vissa seriöst odlade arter kan i ibland fall ha finare avkomma än vf och då menar jag inte asiatiskt bombodlat i massindustri..
                                Just på Tropheus tycker iaf jag att skillnaden i formen är mycket stor och mycket vackrare.
                                //Robert

Kommentar

Arbetssätt...