Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh KimKommentar
-
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Vänd på det istället...
På grund av att vi inte kan tillgodose arterna med samma föda som de får i sjön så tappar de färgerna genom generationer. Det har man sett på flertalet arter när det gäller ciklider...iallafall jag har lagt märke till nedstigande färgförsvagning. Beror det på alger eller andra element som gör att fiskarnas färger exploderar i fiskarnas naturliga miljödet får var och en avgöra, men med tillskott av astaxanthin så tror åtminstone jag att man hittat en väg att kompensera "tappet". Det gäller även spirulina.
Astaxanthin förstärker bara redan existerande färger hos fisken och är inget medel som gör att man målar fiskarna rödare...men denna diskussion har ju varit igång länge.
När det gäller Tropheus och att de tappat färgen så kan det bero på vattenkvalitet eller miljö..kanske båda. Det behöver inte alls vara skräckscenariot att någon slutat mata med astaxanthin och därmed försvinner färger, men visst..det är inte helelr helt otänkbart då det kan vara högst variabel kvalitet på fiskar.
Jag har haft Pemba och de var lysande rödorange...och då matade jag inte med astaxanthin, men väl med räkmix spetsat med spirulina.Senast redigerad av StefanL; 25 January 2010, 21:01.Kommentar
-
Jag avsåg inte att det skulle vara kontroversiellt. (Jag gör ju det själv också.) Bara att jag antog att det kunde vara förklaringen till att tidigare färggranna fiskar blir mindre färggranna. Vet att det inte har med åldern (fiskarnas, alltså) att göra, hos Pemba. Mina äldsta hannar är 10 år gamla och börjar se rätt malätna ut, men färgen har inte avtagit.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
En del fisk som kommer fran Thailand/Asien ar hormon behandlad. Enormt farg starka. Ofta sa blir det en enormt vacker fisk - steril och forkortat liv pg av organ problem. Manga Malwi fiskar blir behandlad pa detta satt - har inte sett nagra Troffar annu.Senast redigerad av Norrland; 26 January 2010, 06:05.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
det är därför jag älskar VFTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar
-
angående vildfångat och dess för- och nackdelar har det diskuterats ett flertal gånger.., men jag har nästan alltid köpt vf och faktiskt (tror jag) aldrig blivit besviken, dom gånger ja hört missnöje har oftast handlat om att det är fel art/antal/storlek mm men det är inget jag personligen varit med omTropheus Duboisi halembe, so
-
angående vildfångat och dess för- och nackdelar har det diskuterats ett flertal gånger.., men jag har nästan alltid köpt vf och faktiskt (tror jag) aldrig blivit besviken, dom gånger ja hört missnöje har oftast handlat om att det är fel art/antal/storlek mm men det är inget jag personligen varit med omColumbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Det har man hört sen man började med den här hobbyn. Det konstiga är att dom gånger man tittar i en affär och stannar upp för att man ser något som är snyggare än vanligt så då är det VF och ett litet högre pris. Men visst ser man mycket VF som liknar skräp oxå. Vill man ha det absolut bästa då vill jag urvalsplocka från en grupp VF bättre än så blir det inte.Kommentar
-
Det flesta vf arter är helt klart finare och speciellt gäller det fiskens form men även färgen är bättre, men vissa seriöst odlade arter kan i ibland fall ha finare avkomma än vf och då menar jag inte asiatiskt bombodlat i massindustri..Tropheus Duboisi halembe, so
-
Just på Tropheus tycker iaf jag att skillnaden i formen är mycket stor och mycket vackrare.//RobertKommentar
Kommentar