Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Nu

Ursprungligen postat av Bjorkman
    Hoppas nu då.

mvh Björkman
    fungerade länken

Albino är ju grymt sällsynta i naturen, så en hel grupp med dessa borde ju vara en omöjlighet tycker jag?

Är den framodlad?

Säger njaae jag tyckte inte den var speciellt vacker. Då är golden kiriza vackrare.

Kommentar

• palleh
      Användare
      • December 2006
      • 704

En bild på troffebaljan. 250 liters kar med måtten 120*60*35 (L*D*H). Samt min första grupp troffar....
      http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• h0llowman
        Användare
        • April 2010
        • 106

tänkte höra hur det är med troffar och ljussättning + val av bakgrundsfärg!!!!
        läste någonstans att vissa troffar färgar mer eller mindre ut pga vad man har för färg på bakgrunden eller hur starkt ljus man har .. kan någon utveckla det kanske ???

mvh peter

Kommentar

• Bjorkman
          Användare
          • November 2008
          • 87

Ursprungligen postat av palleh
          En bild på troffebaljan. 250 liters kar med måtten 120*60*35 (L*D*H). Samt min första grupp troffar....
          Vackert akvarium!! Det ser ut som jag vill inreda mitt 1100 l! Inspirerade!
          B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

Kommentar

• Bjorkman
            Användare
            • November 2008
            • 87

Ursprungligen postat av h0llowman
            tänkte höra hur det är med troffar och ljussättning + val av bakgrundsfärg!!!!
            läste någonstans att vissa troffar färgar mer eller mindre ut pga vad man har för färg på bakgrunden eller hur starkt ljus man har .. kan någon utveckla det kanske ???

mvh peter

Jag pratade med en god kunnig vän om detta och jag är rädd för att dessa albinotroffar är mer gula egentligen... Så det ligger en poäng i det du skriver.

mvh Björkman
            B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

Kommentar

• h0llowman
              Användare
              • April 2010
              • 106

ingen som har fler synpunkter ang ljus och bakgrundsfärg ????

Kommentar

• Norrland
                Användare
                • December 2009
                • 557

ingen som har fler synpunkter ang ljus och bakgrundsfärg ????
                Har haft troffar i svart inredning - kolsten och mork botten - vitt grus och Gotlansk kalksten. Spelade ingen roll. Troffar fargar om dom har bra vatten.
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Markie
                  Användare
                  • September 2008
                  • 512

Ursprungligen postat av palleh
                  Det där var jävligt snyggt!

Kommentar

• h0llowman
                    Användare
                    • April 2010
                    • 106

Ursprungligen postat av Norrland
                    Har haft troffar i svart inredning - kolsten och mork botten - vitt grus och Gotlansk kalksten. Spelade ingen roll. Troffar fargar om dom har bra vatten.
                    okej kommer att köra med fin rådasand och svartbakgrund och aquaterra moduler grå granit så det blir nog bra det...

någon som har erfarehet av tropheus masunga ??? ska köpa en grupp f1 av denna nästa vecka ..

mvh peter

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

[QUOTE=h0llowman;821981]tänkte höra hur det är med troffar och ljussättning + val av bakgrundsfärg!!!!

mvh peter[/QUOTE

följde rådet av P. Schupke att ha helvit sand ock mkt ljus inredning till Tropheus Chimba (en av mina favoriter) för att få fiskens mörkröda på max (skräckfärg) och det var faktiskt en enorm förbättring jämfört med mörkare inredning ja hade innan
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• RobbanG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 563

Ursprungligen postat av specmats
                        följde rådet av P. Schupke att ha helvit sand ock mkt ljus inredning till Tropheus Chimba (en av mina favoriter) för att få fiskens mörkröda på max (skräckfärg) och det var faktiskt en enorm förbättring jämfört med mörkare inredning ja hade innan
                        Kan bara hålla med. Mina erfarenheter är att bra vatten, mycket ljus och åtminstone ljus inredning ger betydligt mer utfärgade troffar. Inredningen behöver kanske inte vara vit men ljust...

Körde förut med en gråsvart pangea bakrgrund, när jag bytte den mot en utanpåliggande vitt/ljusgrått papper färgade min Ilangi ut mycket mer. I övrigt är det samma förutsättningar, korallgrus och ljusare stenar... så jag hade inte kört med svartbakgrund.
                        //Robert

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

okej kommer att köra med fin rådasand och svartbakgrund och aquaterra moduler grå granit så det blir nog bra det...

någon som har erfarehet av tropheus masunga ??? ska köpa en grupp f1 av denna nästa vecka ..

mvh peter
                          Visst har jag det, du menar väl Musanga. Vad undrar du över om det är ljus eller mörk inredning så är väl det en smaksak. Jag har alltid ljus inredning, det är en fördel vid fotografering. För utfärgningens skull så är vattenbytena mycket viktigare att sköta än att välja rätt inredningsfärg.
                          Är lite nyfiken, kommer gruppen i från AL i Sunbyberg?

Hälsningar
                          Johan
                          Senast redigerad av Johan F; 04 December 2010, 11:11.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1607

Jag

mvh peter

kör med AquaTerra Rockwall Granit(slimline), vit sand och vit hålsten till mina Nkonde (ser ut som musanga) Dom färgar bra och man KAN verkligen se fisken i ett ljust akvarium. Kör med orginalrampen och har där Hagen PowerGlo rör + nya reflektorer. All inredning reflekterar ju ljuset mer eller mindre bra. Vit sand och vita stenar och vit bakgrund + bra belysning visar verkligen hur firrarna ser ut. Sedan är det annan sak om fiskarna föredrar mörk eller ljus inredning i akvariet.

Tycker att dessa troffar är mycket vackra, och inte så aggro som blackar o brichardi kan vara. O andra sidan är inte mina könsmogna än (5-7cm)

Kommentar

• hollowman
                              Användare
                              • February 2006
                              • 199

Ursprungligen postat av Johan F
                              Visst har jag det, du menar väl Musanga. Vad undrar du över om det är ljus eller mörk inredning så är väl det en smaksak. Jag har alltid ljus inredning, det är en fördel vid fotografering. För utfärgningens skull så är vattenbytena mycket viktigare att sköta än att välja rätt inredningsfärg.
                              Är lite nyfiken, kommer gruppen i från AL i Sunbyberg?

Hälsningar
                              Johan
                              joo jag menar musanga okej läste någon om att dom färgade ut olika i olika inredningar ljus/mörk där av min nyfikenhet ..
                              nej dom är inte från AL i sumpan vad jag vet har bokat ett gäng i sala på aquatropic
                              mvh peter
                              Senast redigerad av hollowman; 04 December 2010, 22:15.

Kommentar

• maltandis
                                Användare
                                • October 2003
                                • 1567

Filmtajm

Liten film på några nya firrar/yngel hemma hos oss.
                                14 goldkiriza, 3 vanliga och 29 trewavasaepettrisar

Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

Arbetssätt...