Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • auratusen
    Användare
    • October 2010
    • 61

fina bilder på alla troffar ni har
    The rift lakes is the shit

Kommentar

• Johnoo
      Användare
      • August 2008
      • 7

Ursprungligen postat av msb
      vad är det för fisk
      Pemba

Kommentar

• T.B
        Användare
        • November 2010
        • 13

Tr.Lufubu

Roligt att läsa denna tråd och framförallt se bilder på alla troffarna, bidrager med ett par bilder på mina egna Lufubus.

Kommentar

• Stephan E
          Användare
          • February 2005
          • 307

Snygg troffe som de fått fram i Burundi och den är snyggare än den helt orange färgade Pemban.

Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Markus_A
            Användare
            • December 2005
            • 418

Ursprungligen postat av T.B
            Roligt att läsa denna tråd och framförallt se bilder på alla troffarna, bidrager med ett par bilder på mina egna Lufubus.
            Hej, och välkommen till forumet!

Dina lufubu ser väldigt fina ut! Den undre fiskens röda färg överraska mig, har aldrig sett en sån röf lufubu tidigare. Min ser ut så här, ursäkta iPhone-kvaliteten...

Kommentar

• T.B
              Användare
              • November 2010
              • 13

Tr.Lufubu

Tack för kommentaren Markus, , jag köpte mina som Lufubu purple hos Kent i Nol, och de har mycket rött i sig, förstärks också med groluxrören jag använder.
              Intressant att se filmen på dina Lufubus, de går mer i blått och vitt ser det ut som, åt Chaitika hållet lite, (Chaitika/Lufubu är väl samma fast med lokala variationer)
              Lufubus är ingen färgchock på håll direkt, men när man tittar lite närmare på dem, och de är på humör, så är de en av de absolut vackraste tycker jag.

Lägger in en gruppbild, ser ju inte lika bra ut som alla närbilder men skulle ändå vara roligt att se från fler av er.

Kommentar

• pontus
                Användare
                • October 2003
                • 514

hos Lufubu finns det väl som hos ilangi de som kallas för real Lufubu har för mej att Hans Appelskog hade någon artikel om det för länge sedan (slutet av 90-talet)

MVH / Pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Ursprungligen postat av pontus
                  hos Lufubu finns det väl som hos ilangi de som kallas för real Lufubu har för mej att Hans Appelskog hade någon artikel om det för länge sedan (slutet av 90-talet)

MVH / Pontus
                  Artikeln finns i nr 4 1997 ss 18-20.

Kolla också Mikael Östers vinnarbild: http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=50761
                  Senast redigerad av Mikael W; 17 November 2010, 07:26.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Markus_A
                    Användare
                    • December 2005
                    • 418

Tack för kommentaren Markus, , jag köpte mina som Lufubu purple hos Kent i Nol, och de har mycket rött i sig, förstärks också med groluxrören jag använder.
                    Intressant att se filmen på dina Lufubus, de går mer i blått och vitt ser det ut som, åt Chaitika hållet lite, (Chaitika/Lufubu är väl samma fast med lokala variationer)
                    Lufubus är ingen färgchock på håll direkt, men när man tittar lite närmare på dem, och de är på humör, så är de en av de absolut vackraste tycker jag.

Lägger in en gruppbild, ser ju inte lika bra ut som alla närbilder men skulle ändå vara roligt att se från fler av er.
                    Lufubu purple (eller real) har jag aldrig hört talas om, men att de kallas för blå regnbåge ibland är mig veterligen mer vanligt. Mina är snarlika Chaitika-varianten, och skall enligt utsago vara avkomma i första eller andra ledet till fisken på Mikael Östers bild som Mikeal länkar till. Kommer de se ut så blir jag mer än nöjd Håller för övrigt med dig om att man måste sitta nära för att verkligen se alla deras färger, och då tycker jag också att de är en av de snyggaste troffarna.

Din uppsättning ser fin ut, här kommer två klipp till i lika fantastisk kvalitet som det första...

Kommentar

• T.B
                      Användare
                      • November 2010
                      • 13

Mycket snygga troffar och akvarium där Markus!! Vad är det för några, inte Lufubu väl? Gissar på Musanga och Ilangi

Ang. mina Lufubus så är det enl.uppgift just den hannen M.Öster vann fototävlingen med + 7 honor + 15 yngel min grupp består av, så det är ju extra kul. Men så snygg som han var på den bilden ser man ju inte hela dagarna precis, men han är väldigt röd när han vill

Lägger in en bild på Tr.Brichardi katonga som är en annan rolig firre.

Kommentar

• Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

Mycket snygga troffar och akvarium där Markus!! Vad är det för några, inte Lufubu väl? Gissar på Musanga och Ilangi

Ang. mina Lufubus så är det enl.uppgift just den hannen M.Öster vann fototävlingen med + 7 honor + 15 yngel min grupp består av, så det är ju extra kul. Men så snygg som han var på den bilden ser man ju inte hela dagarna precis, men han är väldigt röd när han vill

Tack!

Musanga överst ja, och Ilangi ihop med Kiriza (+ Callochromis pleurospilus, Ophthalmotilapia ventralis, 1 tanganyika-ål samt Altolamprologus compressiceps som jag tyvärr inte lyckas fånga)

Så dina skall också komma därifrån...Jag köpte mina från en Stefan i Trollhättan. Fina är de i alla fall, oavsett var de kommer ifrån

Kommentar

• RobbanG
                          Användare
                          • January 2004
                          • 563

Tycker Katonga är bland de finaste troffe-varionaterna när de färgar ut...
                          //Robert

Kommentar

• RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

Mina Chaitika är ganska variabla i färgen med ryggfenor som går från blå/lila till mer svagt röd beroende på individ. Även kroppsfärgen varierar mellan individerna från vit/blå till vit/grön med vissa stänk av rött i sig. De med vit/grön kropp har mer rödaktiga fenor...

Som sagt, även Chaitika ska upplevas på nära håll och inte på 3-4 meters avstånd.
                            //Robert

Kommentar

• T.B
                              Användare
                              • November 2010
                              • 13

Ursprungligen postat av RobbanG
                              Tycker Katonga är bland de finaste troffe-varionaterna när de färgar ut...
                              Ja de blir verkligen vita på ryggen när de trycker på, svåra att få med på bild är de, livliga som de är.

Kommentar

• T.B
                                Användare
                                • November 2010
                                • 13

Ursprungligen postat av RobbanG
                                Mina Chaitika är ganska variabla i färgen med ryggfenor som går från blå/lila till mer svagt röd beroende på individ. Även kroppsfärgen varierar mellan individerna från vit/blå till vit/grön med vissa stänk av rött i sig. De med vit/grön kropp har mer rödaktiga fenor...

Som sagt, även Chaitika ska upplevas på nära håll och inte på 3-4 meters avstånd.
                                Mina Lufubus varierar också i färgerna, honan på bilden är väldigt ljus på kroppen, åt det grön-gula hållet.

En riktigt vit Chaitika är en mycket vacker troffe.

Kommentar

Arbetssätt...