Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Ursprungligen postat av tege

En sak som jag reflekterat över är att troffeyngel efter VF växer snabbare än efter SO och odlat. Är det bara jag som fått för mig något eller finns det någon annan som upplevt samma sak?
    Inte tänkt på det men min erfarenhet av so var att de gav små yngel jämfört med tex VF. Mina Nkonde gav yngel jämfört med tex mina so/odlade Kiriza som var 3 ggr större.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• metrunui
      Användare
      • August 2006
      • 27

för 15-20 år sen så sa man att en de skulle ta ca5 år för en troffe att bli fullvuxen.för att få den optimala formen alltså

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Ursprungligen postat av ozric
        Inte tänkt på det men min erfarenhet av so var att de gav små yngel jämfört med tex VF. Mina Nkonde gav yngel jämfört med tex mina so/odlade Kiriza som var 3 ggr större.
        Ja kanske är det så att ynglena är större redan från början, själv låter jag alltid honorna gå kvar i huvudburken så det kan ta ett par veckor innan man ser ynglen på lite fritt vatten. får börja ta upp nåra honor o kolla o jämföra
        närmre.
        Men varför blir i så fall yngel större ur en VF jämfört med SO.
        (Simmade mina Nkonde hos dig tidigare?)
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ja kanske är det så att ynglena är större redan från början, själv låter jag alltid honorna gå kvar i huvudburken så det kan ta ett par veckor innan man ser ynglen på lite fritt vatten. får börja ta upp nåra honor o kolla o jämföra
          närmre.
          Vi jämför väl samma troffevariant då eller? Annars tror jag det blir lite missvisande
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av metrunui
            för 15-20 år sen så sa man att en de skulle ta ca5 år för en troffe att bli fullvuxen.för att få den optimala formen alltså
            Jag kan nog tro att det ligger något i det, lite vad jag upplever på de avkommer som jag drar upp. Det är helt fel att driva dem för fort om man är ute efter bra form. Dessutom så blir färgen betydligt bättre.
            3000 liter med Tropheus
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Barracudan
              Användare
              • April 2005
              • 453

Är ingen Troffeexpert, men kan inte få in i skallen att om man matar protein och energirikt så blir dom avlånga och magra, och om man matar magert blir dom höga och kraftiga???

Tvärt emot människan alltså.
              Frontosamarkus

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Ursprungligen postat av Barracudan
                Är ingen Troffeexpert, men kan inte få in i skallen att om man matar protein och energirikt så blir dom avlånga och magra, och om man matar magert blir dom höga och kraftiga???

Tvärt emot människan alltså.
                Jag håller med om att det är något lurt med hur form och färg förändras på troffar.
                Den första troffeyngelgrupp (1-2cm) jag köpte för några år sedan gjorde jag helt fel. Jag fick lära mig då att det var viktigt att mata mycket så att de hela tiden var rund om buken, annars skulle de bli en dålig form på dem.
                Vad hände, de växte och blev långa och smala med dålig färg, så numera så matar jag sparsamt och plötsligt så blir det motsatt effekt.
                3000 liter med Tropheus
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Ursprungligen postat av Barracudan
                  Första veckorna (och tropheus äter gärna fast de har gulesäck kvar) bör de gå i jämna vtn-värden,matas regelbundet med ett relativt protein-rikt foder. Gärna ha alger att beta. Det är under de förhållanderna som jag fått fram troffar med bäst skallar. Skulle jag nån gång dra fram tropheus-yngel igen skulle jag tom sejfa med UV-filter.
                  c",)

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Därför SO är svagare pga en sämre start i livet tror jag.

Det kan va möjligt. Beror på var de mellanlandat där emellan?
                    Mina sista VF bytte jag med Stiffe. De flesta avkommorna fr mig tror jag går i Norge numer.
                    Prakt-exemplar av Nkonde hållr jag fortf som no 2 av alla troffar...
                    c",)

Kommentar

• RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

Ursprungligen postat av ozric
                      Därför SO är svagare pga en sämre start i livet tror jag.

Det kan va möjligt. Beror på var de mellanlandat där emellan?
                      Mina sista VF bytte jag med Stiffe. De flesta avkommorna fr mig tror jag går i Norge numer.
                      Prakt-exemplar av Nkonde hållr jag fortf som no 2 av alla troffar...
                      Vilken är din No 1?
                      //Robert

Kommentar

• RobbanG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 563

Ursprungligen postat av Johan F
                        Vad hände, de växte och blev långa och smala med dålig färg, så numera så matar jag sparsamt och plötsligt så blir det motsatt effekt.
                        Kan bara hålla me... men de växer betydligt mer långsamt då.

Jag blir alltid lika förvånad när folk säger att troffar ska vara ca 10 cm efter ett år... å färgerna och formerna är givetvis fantastiska =S !!
                        //Robert

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Små troffar ska växa långsamt!
                          Låt dom beta pa stenar hela dagarna - i bra cirkulation pa vattnet. De blir skit fina då.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

Ursprungligen postat av Norrland
                            Små troffar ska växa långsamt!
                            Låt dom beta pa stenar hela dagarna - i bra cirkulation pa vattnet. De blir skit fina då.
                            Nu har studerat mina egna yngel och småtroffar lite... Trots att de får sparsamt med mat och växer långsamt tycker jag de är ganska avlånga. Huvudena kanske inte är så små, men kropparna är definitivt inte lika höga som vf.
                            //Robert

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Kanske cirkulationen man ofta har i huvudbaljan kan vara avgörande, om man som jag tycker att dom yngel som får växa upp där istället för i en yngelburk blir bättre.
                              Hur har ni det som låter dom gå i uppdragningkar, lika bra cirkulation där?
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

Jag ska ta lite bilder pa dom jag dragit up nu sist så kan vi gämföra.
                                Tycker att mina ugdjur ar finare än sina päron.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...