Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av maltandis
    Lite fler troffar med sällskap..
    Jaha då blev man sugen på att börja blanda fisk igen, det blir faktiskt en till dimension om man har mer än bara troffar i burken.
    Kommer inte ens ihåg längre varför jag bestämde mig för att sluta blanda???
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Kanon videos maltandis! Härliga troffe grupper du har.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• maltandis
        Användare
        • October 2003
        • 1567

Ursprungligen postat av RobbanG
        Jocke... hur många troffe grupper har ni nu!!!?
        Pemba, Caramba, Katonga, Ilangi, Maswa, Moliro, Kachese, Kapampa i nuläget 8 alltså.
        Eller 9 vi har två olika dubbegrupper (skånska och danska)
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• maltandis
          Användare
          • October 2003
          • 1567

Ursprungligen postat av doohan
          Hur stora akvarium har du när du har fler än en grupp troffar i akvariet? Jag antar att du köper smått o låter dem växa upp tillsammans, funkar det bra när dom börjar leka?
          Vi har 5st 375or igång och ett 960. Två nya 500 liters (200x50x50 ) som ska fixas till med bakgrunder. Vi har två grupper i stora karet, vi brukar köpa smått och slänga i ca 30 av varje (går bra även med 20) i 375orna. Vi får väl sälja av nåra sen när de blivit stora om de blir för trångt, eller köpa fler kar.
          Många av våra troffar är inte könsmogna ännu, men Både Katongan och Pemban har lekt i samma 375a.
          Senast redigerad av maltandis; 08 October 2010, 01:03.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av tege
            Jaha då blev man sugen på att börja blanda fisk igen, det blir faktiskt en till dimension om man har mer än bara troffar i burken.
            Kommer inte ens ihåg längre varför jag bestämde mig för att sluta blanda???
            Jag håller med om att det ser bra ut med två olika grupper i ett och samma kar. Den största anledningen till att inte blanda är väl att det brukar vara svårt till att få båda vuxna grupperna att färga ut. Det brukar bli olika rang emellan grupperna, vilket slutar med att man har ett gäng utfärgade och massor av "grå" troffar.
            Sedan om man spar yngel och tänker sälja dem så skulle jag åtminstone fundera ett par gånger innan jag började blanda....

PS! Jocke, kul och se lite livefilmer!

/Johan
            Senast redigerad av Johan F; 08 October 2010, 12:26.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• maltandis
              Användare
              • October 2003
              • 1567

Ursprungligen postat av Johan F
              Jag håller med om att det ser bra ut med två olika grupper i ett och samma kar. Den största anledningen till att inte blanda är väl att det brukar vara svårt till att få båda vuxna grupperna att färga ut. Det brukar bli olika rang emellan grupperna, vilket slutar med att man har ett gäng utfärgade och massor av "grå" troffar.
              Sedan om man spar yngel och tänker sälja dem så skulle jag åtminstone fundera ett par gånger innan jag började blanda....

PS! Jocke, kul och se lite livefilmer!

/Johan
              Livefilmer får du bara för att jag inte är någon bra fotograf, men sprutmåla lite med pocketkameran går ju bra. Tror kanske att du oxå skulle filma lite, så vi fick se helheten och inte bara en och en eller parvis. Tycker ju om dina bilder, men det är så mycket Closeups på firrar här så lite Dogmavideo funkar bra tycker jag. Tycker inte heller att det behöver vara superkvalite på filmerna, kul om man kan inspirera någon till att köra sällskapskar istället för bara 30 troffar. Vi har polare till alla våra troffar, det har ju blivit mycket lättare numera sen fodertillverkarna har lärt sig att göra fiskmat som alla kan käka.
              Blandar bara vissa sorter, Brichardi Katonga och pemba är ju rätt långt ifrån varandra.
              Dubbar och Moliro likaså. Både dubbarna och moliron färgar ut. Moliron basar över juniorerna, men de kommer att få svårare motstånd så småningom. Dubbarna ska flytta och något annat lite större ska få flytta in istället.

Trevlig helg alla nördar.
              Senast redigerad av maltandis; 09 October 2010, 00:19.

Kommentar

• ciklidus
                Användare
                • January 2010
                • 176

Vi har 5st 375or igång och ett 960. Två nya 500 liters (200x50x50 ) som ska fixas till med bakgrunder. Vi har två grupper i stora karet, vi brukar köpa smått och slänga i ca 30 av varje (går bra även med 20) i 375orna. Vi får väl sälja av nåra sen när de blivit stora om de blir för trångt, eller köpa fler kar.
                Många av våra troffar är inte könsmogna ännu, men Både Katongan och Pemban har lekt i samma 375a.
                Hej,
                fina fiskar först!
                Tänkte fråga dig angående din bakgrund, köpt eller gör du den själv? du nämner att ni ska fixa bakgrunden först i dom nya karen etc...
                lite nyfiken bara, ser bra ut

Mvh Igor
                Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• maltandis
                  Användare
                  • October 2003
                  • 1567

Tack!
                  Jag brukar limma/kapa frigoliten, sen gör Elin (sambon) resten. Tror nog att hon gjort ca 20 bakgrunder nu. Vi kör med husfix/cement och lite vitt pigment.

Kommentar

• ciklidus
                    Användare
                    • January 2010
                    • 176

Tack!
                    Jag brukar limma/kapa frigoliten, sen gör Elin (sambon) resten. Tror nog att hon gjort ca 20 bakgrunder nu. Vi kör med husfix/cement och lite vitt pigment.
                    Hej och tack för ditt svar

Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
                    Undrar lite, vad limmar du ihop frigoliten med?
                    sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?
                    och en sista fråga, färgen...vad är det för pigment som används? köps var?

hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!

Vi hamnar kanske lite off-topic, skicka ett meddelande till mig annars...

Mvh Igor
                    Senast redigerad av ciklidus; 10 October 2010, 00:35.
                    Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

Ursprungligen postat av ciklidus

Är så glad att det finns folk som gör bakgrunder, tycker det finns för lite utav det! själv försöker jag hitta så mycket information som möjligt för att bygga en bakgrund till mitt nästa kar, också utav frigolit och cement.
                      sen cement, tvättar ni den färdiga produkten eller behövs det inte? inget giftigt för fiskarna?

hoppas du orkar svara på mina frågor! då skulle jag ha bra kunskap inför min kommande bakgrund-projekt!!

Mvh Igor
                      Lim=Silikon

Kör man med värmepistol blir frigoliten hård, vilket kan vara bra.

Går att måla med vattenfärg oxå.

Betong kan ge utfällningar i vattnet under brinntiden (härdar) (betong brinner även i vatten)så vänta några dagar till en vecka innan man fixar i ordningen akvariet. Betong kommer göra vattnet basiskt...

Om jag gör ytterligare en frigolitbakrgrund kommer jag köra med ett tjockt betonglager 1-2 cm (minst) och använda hammarlack el dylikt. Det är inte snyggt när fiskarna börjar käka igenom betongen så friogliten syns... =(
                      //Robert

Kommentar

• maltandis
                        Användare
                        • October 2003
                        • 1567

Ursprungligen postat av ciklidus

Mvh Igor
                        Ja det är lite off-topic! Men jag skriver troffar är kul här så är det säkert ok :-)
                        Vi använder vanligt akvariesilicon när vi limmar ihop frigoliten. Pigment har vi köpt på Bauhaus byggvaruhus färgen heter Nitor Titandioxid RKB-2. Vi tvättar inte av produkten men vattenfyller efter 2-3 dagar och låter det stå ett par dar innan provfiskar åker i.
                        Finbetong 60 kr för 20-25 kg eller Husfix Casco 5 kg för ca 300:- är väl att rekommendera.

Lycka till Igor!

Kommentar

• Henrik Norberg
                          NCS Medlem
                          • August 2006
                          • 12

Tack för tipset!

Jag tycker att du ska försöka med antingen prinsessor eller leleupi eller varför inte båda arterna. Våra prinsessor är snälla trots att de har 6 yngel i karet, apelsinerna har vi bara tre av 1+2. Det blir ju en färgklick om du tillsätter ett gäng apelsiner, vi hade 7 förrut.
                          Sålde 4 för att ge mer plats åt andra substratruvare.
                          Lycka till Henrik.
                          /J
                          Tror faktiskt att jag ska skaffa ett gäng Leleupi när jag hittar några fina. Deras klara gula färg lär bryta av bra. Har fått en grupp små Frontosor också (2+3) och det fungerar utmärkt så här långt. Får kanske flytta på dem när de blir för stora. Skall även addera en grupp Simochromis, så blir det nog fint. Tur man har så stor plats i karet.
                          Mvh,
                          Henrik

Kommentar

• dalinad
                            Användare
                            • October 2008
                            • 63

Härliga filmsnuttar, mycket fina djur.
                            Jag har äntligen fått hem mina första troffar.
                            Det blev en ungdjur på 22st av moori Kambwimba
                            Hoppas verkligen att jag lyckas med detta nu.
                            4451 l

Kommentar

• maltandis
                              Användare
                              • October 2003
                              • 1567

Ursprungligen postat av dalinad
                              Härliga filmsnuttar, mycket fina djur.
                              Jag har äntligen fått hem mina första troffar.
                              Det blev en ungdjur på 22st av moori Kambwimba
                              Hoppas verkligen att jag lyckas med detta nu.
                              Tack!
                              Vi håller tummarna, de ser fina ut.

Kommentar

• Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

Ikola hona

En lite bildserie på en av Ikola honorna som gör allt för att försvara sin grotta. Hon har precis plockat in alla yngel.
                                Senast redigerad av Johan F; 15 October 2010, 19:35.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...