Oväntat bra yngelvård! min Troffe.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Jag tror det helt enkelt är en fråga om plats, alternativt lämplig inredning. Hyllan verkar ju funka, även om det bara var plats för en hona åt gången. Kanske skiljer detta sig mellan olika varianter eller tom mellan olika individer. Det är i allafall ett bra inredningstips, och det stämmer att det var Gerards experiment jag läste om.

    Annars är ju ett akvarium, även om det är stort, mycket trångt i relation till naturen. Det lär bli svårt att prova, men jag undrar vad som hände om man körde en mindre grupp Troffar med sk "dåliga honor" i ett verkligt stort kar (läs MEGA-stort). Honorna kan enkelt simma långt bort från hannen och pyssla med sitt. Mitt stalltips är att även sk "dåliga honors" yngelvård hade förbättrats markant.

    Samma sak i detta med den välkända aggressionen mellan Troffar - i naturen finns väl hannarna ensamma och kan ha ett revir på 10-12 meter. I akvarier får vi packa ihop dem för att fördela aggressionerna. Kör jag någonsin Troffar blir det en hylla, så långt är säkert... Har ju redan lite Malawi, så det kanske är värt ett test på dem också. När den berömda tiiiiiiden finns till förfogande.

    Gott Nytt!!
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1607

      #17
      Detta

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Jag tror det helt enkelt är en fråga om plats, alternativt lämplig inredning. Hyllan verkar ju funka, även om det bara var plats för en hona åt gången. Kanske skiljer detta sig mellan olika varianter eller tom mellan olika individer. Det är i allafall ett bra inredningstips, och det stämmer att det var Gerards experiment jag läste om.

      Annars är ju ett akvarium, även om det är stort, mycket trångt i relation till naturen. Det lär bli svårt att prova, men jag undrar vad som hände om man körde en mindre grupp Troffar med sk "dåliga honor" i ett verkligt stort kar (läs MEGA-stort). Honorna kan enkelt simma långt bort från hannen och pyssla med sitt. Mitt stalltips är att även sk "dåliga honors" yngelvård hade förbättrats markant.

      Samma sak i detta med den välkända aggressionen mellan Troffar - i naturen finns väl hannarna ensamma och kan ha ett revir på 10-12 meter. I akvarier får vi packa ihop dem för att fördela aggressionerna. Kör jag någonsin Troffar blir det en hylla, så långt är säkert... Har ju redan lite Malawi, så det kanske är värt ett test på dem också. När den berömda tiiiiiiden finns till förfogande.

      Gott Nytt!!
      svar stämmer helt perfekt med hur det faktiskt är. I sjön så har ju hannarna stoooora avstånd/revir så aggression lär vara rätt obefintlig där. men i akvariet så är det precis så som Patrik säger en helt annan förutsättning för våra fiskar, och därav uppstår aggression- Så vi får hålla större grupper för att fördela aggressionen på många individer precis som med en del mbuna av det elakare slaget.

      Är nog lite trög men har inte hajat hur "hyllan" ser ut, men det låter väldig intressant och med lite tur dyker det upp en illustration av den av beskåda på nätet.

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

        #18
        Ursprungligen postat av maltandis
        Ur vårat artikelarkiv här på forumet:

        "Balkong"

        Denna situation kan du efterlikna även i akvariet. Detta har gjorts av
        Gerard Tijsseling (se Ciklidårsboken vol.2 sid. 87. red.anm). från Holland.
        Han byggde en "balkong" på sitt akvarium där han höll Tr. "Black" (Körsbär).
        Alla honor som vill släppa ut sina yngel, har han berättat, besöker
        balkongen. Den skall inte vara djupare än 12-15 cm, annars kan en hane ta
        den som sitt revir.

        Honan släpper ut sina yngel och de stannar kvar där till dess de är ca 3 cm
        långa innan de kommer ut i akvariet. Honan stannar kvar ca en vecka med
        sina yngel och är inte i vägen för hanen, som aldrig bryr sig om balkongen.
        De gillar mera den "djupare" delen av akvariet. Detta är ett mycket bra sätt
        att se till så att så många Tropheus- yngel som möjligt klarar sig i ett
        sällskapsakvarium. Även hästnosarna kommer att släppa ut sina yngel på
        "balkongen".


        Tror att ciklidboken (den gröna, som jag har) hade ett avsnitt om den oxå. Kan inte kolla just nu, jobbar natt.
        Tack Jocke

        Om jag har förstått det hela rätt så bör "balkongen" vara nära vattenytan, vilket blir en utmanning vid vattenbyten
        Kanske en balkong som flyter en bit under vattenytan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #19
          Aggressioner finns väl i naturen också, men då kan den slagne fisken dra iväg femton meter... lite svårare i ett kar, därmed blir den ihjälslagen. Det är själva poängen med liknelsen jag gör till honorna - ruvar de och vill vara ifred så kan de dra långt bort.

          Hylla och vb går väl att lösa genom det jag kallar för "rinnande vb", man pumpar in vatten samtidigt som det rinner ut. Flythylla borde inte vara något större problem att göra heller, om man inte har en extra tumme mitt i näven. Blir sugen på att testa, har både frigolit och en del större bitar plexi över... plus fisk där det kanske kan ge resultat. Typiskt Patrik-projekt, bygga något skoj för att testa en enkel metod...

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Aggressioner finns väl i naturen också, men då kan den slagne fisken dra iväg femton meter... lite svårare i ett kar, därmed blir den ihjälslagen. Det är själva poängen med liknelsen jag gör till honorna - ruvar de och vill vara ifred så kan de dra långt bort.

            Hylla och vb går väl att lösa genom det jag kallar för "rinnande vb", man pumpar in vatten samtidigt som det rinner ut. Flythylla borde inte vara något större problem att göra heller, om man inte har en extra tumme mitt i näven. Blir sugen på att testa, har både frigolit och en del större bitar plexi över... plus fisk där det kanske kan ge resultat. Typiskt Patrik-projekt, bygga något skoj för att testa en enkel metod...

            Hilsen,

            /P
            Jo lite frigolit, plexi och en massa honor som tuggar finns så detta kommer att provas. Funderar om man inte skall göra en ganska lång balkong med lite små sten på

            Är det någon som kan fixa till länken till nedanstående artikel?



            Skall tydligen beskriva troffehyllan.
            Senast redigerad av Johan F; 31 December 2009, 11:47.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #21
              Tror denna länk ska funka, det är denna artikel jag läste när jag först hörde om Troffe-hyllan:



              Skoj att det finns info om den i Ad´s bok, får snoka reda på den och se om det finns bilder eller bättre text. I artikeln ovan slås även hål på något jag anser vara en myt. "Munruvande honor (sjöciklider) äter inte när de ruvar". VARENDA art munruvande sjöciklid jag haft, från Malawi till Tanganyika har ätit under ruvningen. Det gäller dock att förse dem med smått foder. Alltså, i med smått foder redan från dag ett på ruvningen. Honorna blir inte lika tunna och ynglen kommer ut i fin kondition.

              Min egen fundering just nu är en långsmal hylla längs hela akvariets bredsida. Kanske bör den täckas över så det blir mörkt. Eftersom jag planerar för Mbunas så ville jag nog gärna också ha något skydd för ynglen längst bak. Nå, jag har långt ifrån någon färdig lösning, ska klura vidare.

              Hilsen,

              /P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 31 December 2009, 12:56.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #22
                Här är Ad´s föredrag:

                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

                  #23
                  Det har skrivits en hel del om aggresivitet hos troffar och att man därför skall ha en stor grupp som sen inte skall kompletteras eller förändras.

                  Nu till en fundering som jag klurar på.
                  Varför kör Ni inte små grupper på 1+2-4 st dvs en hanne som blir alfa
                  och ett antal honor som sällskap.
                  Skulle inte detta lösa mycket av problemen?
                  Eller skapar man nya problem?

                  40 år i akvaristiken men aldrig en troffe i min ägo.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • May 2002
                    • 374

                    #24
                    Hej Anders.
                    Bra fråga. Tyvärr slutar den lösningen med att man har en hanne kvar, och inga andra.
                    MEN noteras bör att det nog är en fråga om storlek på kar och gömställen, tyvärr tror jag man nog måsta ha i alla fall 3 m långt kar..... då skulle man kanske kunna hålla 2+4 eller så.
                    Jag har kollat på mina gamla bilder och filmer och rannsakat mitt minne av dykningen i sjön. Det är nog i alla fall tre meter mellan hannarna, och även i sjön far dom runt hela tiden och kivas och stökar, men som sagt, den underlägsne eller honan kan alltså simma ett par meter till och komma undan.(2m burkar räcker INTE vilket vi är många som lärt oss den hårda vägen)
                    Även om man har ett kar på 3m tror jag lik förbannat man ska ha två hannar, så dom avreagerar sig på varann lite, och inte bara på honorna.
                    Märk väl också att även honor har revir i naturen, om än inte lika tydliga, både fördosöksrevir och revir för yngel.
                    Det skulle kunna bli ett fantastiskt kar, kanske skulle ventralisar kunna samexistera lite bättre då, utan att hamna i en "troffesvärm" som det nu blir.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • February 2005
                      • 307

                      #25
                      Ursprungligen postat av Johan F
                      Jo lite frigolit, plexi och en massa honor som tuggar finns så detta kommer att provas. Funderar om man inte skall göra en ganska lång balkong med lite små sten på

                      Är det någon som kan fixa till länken till nedanstående artikel?



                      Skall tydligen beskriva troffehyllan.
                      Skulle inte en yngelkasse fungera som balkong om man fixar till den lite?
                      Kan inte vara så svårt att göra hål på en sida och eventuellt lägga i en bit tunn plexiskiva i botten för att gynna algtillväxten.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Tror denna länk ska funka, det är denna artikel jag läste när jag först hörde om Troffe-hyllan:



                        Skoj att det finns info om den i Ad´s bok, får snoka reda på den och se om det finns bilder eller bättre text. I artikeln ovan slås även hål på något jag anser vara en myt. "Munruvande honor (sjöciklider) äter inte när de ruvar". VARENDA art munruvande sjöciklid jag haft, från Malawi till Tanganyika har ätit under ruvningen. Det gäller dock att förse dem med smått foder. Alltså, i med smått foder redan från dag ett på ruvningen. Honorna blir inte lika tunna och ynglen kommer ut i fin kondition.

                        Min egen fundering just nu är en långsmal hylla längs hela akvariets bredsida. Kanske bör den täckas över så det blir mörkt. Eftersom jag planerar för Mbunas så ville jag nog gärna också ha något skydd för ynglen längst bak. Nå, jag har långt ifrån någon färdig lösning, ska klura vidare.

                        Hilsen,

                        /P
                        Tack Patrik!
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av Stephan E
                          Skulle inte en yngelkasse fungera som balkong om man fixar till den lite?
                          Kan inte vara så svårt att göra hål på en sida och eventuellt lägga i en bit tunn plexiskiva i botten för att gynna algtillväxten.
                          Jag har provat med att lägga i två små "nätkorgar" som jag tagit upp ett hål på ena sidan och fyllt med lite små stenar. Den ena balkongen som är något större verkar dom tycka om redan efter några timmar. Vi får se om de små hamnar på balkongen när det blir dags.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

                            #28
                            Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            Det har skrivits en hel del om aggresivitet hos troffar och att man därför skall ha en stor grupp som sen inte skall kompletteras eller förändras.

                            Nu till en fundering som jag klurar på.
                            Varför kör Ni inte små grupper på 1+2-4 st dvs en hanne som blir alfa
                            och ett antal honor som sällskap.
                            Skulle inte detta lösa mycket av problemen?
                            Eller skapar man nya problem?

                            40 år i akvaristiken men aldrig en troffe i min ägo.
                            Det slutar tyvärr för dom flesta med att de bara är en överlevare kvar om gruppen är för liten från början. Det fungerar om du kör flera olika troffegrupper med få till antalet per grupp i ett och samma kar men då kommer ofta andra utmaningar på köpet.

                            Då är det dags med en troffe-grupp
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • March 2004
                              • 772

                              #29
                              Blir väl inte så snyggt med yngelkasse? Jag funderade på om det inte går att modifiera en btn-modul? En tillskuren modul som är öppen ovantill, ca 10cm från vattenytan. På så vis borde det blir några cm vatten kvar i modulen när man byter vatten. Det kanske inte blir så snyggt detta heller, men det borde gå få att se naturligare ut iaf. Det tar inte alls stor volym i akvariet heller om man hitter en bra modul som går att modifiera på ett vettigt sätt. Om man bygger en platå med sten borde det heller inte bli några problem vid vattenbyten då ynglena borde följa stenarna neråt när vattnet sjunker. Jag blir sugen på att testa.

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

                                #30
                                Ursprungligen postat av Pierre_N
                                Blir väl inte så snyggt med yngelkasse? Jag funderade på om det inte går att modifiera en btn-modul? En tillskuren modul som är öppen ovantill, ca 10cm från vattenytan. På så vis borde det blir några cm vatten kvar i modulen när man byter vatten. Det kanske inte blir så snyggt detta heller, men det borde gå få att se naturligare ut iaf. Det tar inte alls stor volym i akvariet heller om man hitter en bra modul som går att modifiera på ett vettigt sätt. Om man bygger en platå med sten borde det heller inte bli några problem vid vattenbyten då ynglena borde följa stenarna neråt när vattnet sjunker. Jag blir sugen på att testa.
                                Håller med om att det inte blir så snyggt Pierre men just nu är det i stadium testa för att se om det fungerar. Har redan en Pemba-hona som är hela tiden vid ena "balkongen", tror att hon kommer släppa ut dom väldigt snart. Skall bli kul och se om ynglena stannar kvar på "balkongen" och hur länge?
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...