Lämpliga fiskar ihop med...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allroad
    Användare
    • December 2009
    • 8

    Lämpliga fiskar ihop med...

    Hej,

    Har postat detta på annat forum innan jag insåg var "experterna" håller till. Hoppas ingen misstycker att samma frågor kommer här:

    Är en "pånyttfödd" akvarist som precis har handlat upp sig på ett 530 liters Akvastabil. En suveränt snygg bakgrund med Amazonasutseende (skrymmande!) är redan installerad. Ett Fluval 305 och Eheim 2226 följde också med.

    Tanken var att barnen skulle få lite husdjur hemma och ett litet kar var planerat men sedan dök detta upp och så drog det iväg (finns så många fina Akvatabil till bra pris på andra sidan sundet...)

    Min plan är att ha några lugna ciklider som bas. Något i stil med Flagg-, Nyckelhåls-, Kurv-, Hantel- och Chokladciklid. Av de större tänkte jag skaffa några stycken mindre och låta ett par (förhoppningsvis) utvecklas och sälja av de övriga av samma art. När det gäller Kurvcikliderna tänkte jag kanske skaffa en handfull och låta alla gå kvar om det fungerar.

    Första frågan är om ni tycker ovanstående sammansättning är OK? Är kanske karet för litet för det?

    Nästa fråga är vad jag ska ha mer? Har läst en hel del på forum och i böcker men skulle gärna vilja ha lite tips. Vill ha några stimfiskar (lite större så det inte blir mat av dem) men är lite osäker på vad man kan ta som inte stressar dessa lugna ciklider fö rmycket. Sedan vill man ha lite fiskar på botten + lite algätare.

    Tips och ideer mottages tacksamt!

    Anders
  • glasblåsaren
    Användare
    • August 2008
    • 81

    #2
    Hej jag hade kört medn Nyckelhål ochKurvciklider sen nån Aistogramma eller Fjärilciklid i det karet sen hade jag slängt i ett 50 tal Kardinaltetror tänk dej synen av ett sådant stim inte mycket som slår det kan ja säga kul att du ska köra igång ett sydamerika kar

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • February 2008
      • 778

      #3
      Om du skall ha lugna ciklider, varför inte köra på ngn Jordätare? Geophagus, Satanoperca, Biotodoma? Dessutom går dom ihop med fiskarna du skrev tidigare. Tetror funkar bra med dom flesta jordätare, kanske inte kardinal / neon men ngn art som blir lite större. Själv kör jag 50st Sorgmantel ihop med mina 20cm Satanoperca och dom rör dom inte.
      Kolla in Jordätartråden för mer info och bilder.
      Senast redigerad av KuRtaN; 24 December 2009, 12:20.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Allroad
        Användare
        • December 2009
        • 8

        #4
        Tack för tipsen! Angående stim av tetror, finns det risk att dessa lugna ciklider blir stressade?

        Anders

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

          #5
          Mina jordätare verkar inte stressade av tetrorna, snarare tvärtom. Tyckte dom blev mindre rädda efter jag fick i dom.
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Tror inte heller att tetrorna stressar cikliderna, det brukar funka tvärtom - cikliderna ser att tetrorna är framme och tänker att "om de simmar runt obekymrat så finns det inga faror i närheten". Det enda är att man får se till att tetrorna inte är för små alternativt har högt byggd kropp. Sorgmanteln funkar bevisligen, dolksting-, rosen-, nät- och vinkeltetran torde också fungera klockrent. Välj hellre en enda art tetror och kör många av dem - ffa när det gäller sorgmanteln, är de för få blir de ofta monster till fenbitare.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Hej Allroad och välkommen till ciklidforumet.
              Ja gillar en hederliga cardinaltetran. tror att det kan bli en fin kombo med resten av dina akvarieinvånare
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Jag har Hero Red shoulder med Geophagus tapajos red heads och där hade jag på prov ett gäng neontetror från grabben kar och det tog 4 veckor tills alla var borta. Såg dem aldrig bli uppätna men skulle ändå tro att så var fallet. Geophagusarna är bara ungdjur/yngel på 5-8 cm och hantlarna ligger på ~8cm i diameter utom en som är ~12cm. jag har dolkstickstetror med dessa och det funkar bra.
                Senast redigerad av DaRe; 25 December 2009, 15:16.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Allroad
                  Användare
                  • December 2009
                  • 8

                  #9
                  Tack för alla bra tips! Är grymt sugen på att fixa till karet nu när man har lite ledighet i mellandagarna. Ska börja med att rensa bakgrunden från alger sedan förra ägaren. Karet har stått i uterummet någon vecka. Det var OK så länge det var frysgrader men nu luktar det gamla alger. En fråga, finns det malar som man bör akta sig ifrån pga att de kan förstöra bakgrunden när de "betar" sig fram? Min erfarenhet av akvarium var före det att bakgrunden åkte in i akvariet...

                  Patrik, tack för tipsen på olika Tetror! Har haft en hel del ciklider i yngre dagar men aldrig någon annan fisk i karen. Blir att googla ikväll + att läsa Akvariets lexikon. Hur är det med utbudet på ciklider i området Helsingborg - Malmö, några tips?

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #10
                    Jag tycker det låter som trevliga akvarieplaner. Tänk på att chokladciklider och hantlar blir stora och kan sätta i sig för små tetror. Stora och höga varianter är som nämnt att föredra.

                    Då det gäller butiker i området rekomenderar Sandby Ciklidhobby i Södra Sandby då det gäller sydamerikanska ciklider. De har även en del tetror och malar. Akvarietjänst i Malmö är också alltid värt ett besök och de är alltid välsorterade på tetror, malar och dvärgciklider till hyfsade priser.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Allroad
                      Användare
                      • December 2009
                      • 8

                      #11
                      Södra Sandby var ett bra tips, vilka monster de hade i karen! Rent allmänt ett bra utbud, också en hel del Ancistrus, pansarmalar och tetror. Men mest intryck gav de "lax"-stora firrarna...

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

                        #12
                        Jo, Sandby Ciklid är min favorit också. Känns så långt från de moderna standardsortimentslimmade butikerna man kan komma.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...