Saab

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av Engelholm Audio
    Saab är på sätt å vis pinsamma - 2 modeller under vaddå? 10 år? Ansiktslyftning på lyftning? Vart tog SUV'n vägen? Vart blev småbilen vägen? Att hålla fast vid 9-3 och 9-5 så länge med så lite framsteg...nej det är inte bra.

    Reklammässigt har Saab inte gjort så mkt väsen av sig. Tråkig och intetsägande reklam.
    Nja återigen - detta har väl inte SAAB kunnat påverka i så hög utsträckning. Byt ut ordet SAAB i din text mot GM eller ägarna

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem

      • April 2007
      • 1147

      #17
      ja mkt tråkig den blev av lägga det för den SAAB i trollhättan.. jag har haft själv köra den två med saab själv tidigare.. men idag köra jag Audi A3..
      men tycker den är bra SAAB bil.. men dom byggde bara stora bil och har turbo motor så den är en dyrt för ägare bil för den o alla har inte råd det... känner tråkigt mkt..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • August 2009
        • 366

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nja återigen - detta har väl inte SAAB kunnat påverka i så hög utsträckning. Byt ut ordet SAAB i din text mot GM eller ägarna
        Du har nog rätt i sak Kjell, men jag tror att dom på Saab har ett ansvar och haft en möjlighet att göra det dom vill. Bara man är smart, slug och visar "rätt" saker uppåt.
        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Sagan fortsätter...

          Spyker lägger nytt bud samt att GM fått en del förfrågningar på annat håll.

          Kanske lever liket?

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem

            • August 2002
            • 8621

            #20
            Det fanns en gång en kul reklamhäfta: Jag provkörde också en Volvo.
            Vaddå kul? Jo, kul blev den när man började se den i bakfönstret på Saabar.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Sagan fortsätter...

              Spyker lägger nytt bud samt att GM fått en del förfrågningar på annat håll.

              Kanske lever liket?
              DETROIT/STOCKHOLM ”Saab läggs ned.” Orden kom från GM:s vd Edward Whitacre tidigare i dag. Men spekulanter är fortfarande välkomna att höra av sig. – Får vi ett


              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av A C-son
                Eller http://www.dn.se/ekonomi/gm-missnojd...saab-1.1025148 om man föredrar en dagstidning.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Hänsynslösa amerikaner som enbart tänker dollars...

                  Man hoppas att detta blir en väckarklocka för andra bolag som äventyras genom utländskt ägande..främst amerikaner. Vinstjakten gör att hela företagsklimatet är oerhört girigt.

                  Jag är övertygad om att GM kan säkert SAAB imorgon...men vill inte..för de vill krama ur allt de någonsin kan ur bolaget. Jag tycker det är ett jävla sätt som de håller på...

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Hur mycket skatt har volvo betalat genom tiderna .......mindre än Akvarielagret.

                    dom gillar nämligen inte att betala skatt.

                    varför då gråta över urusla företag.
                    Tja, även om du mot förmodan har rätt så har X tusen anställda nog betalat en hel del i inkomstskatt och därefter moms...
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #25
                      Saab är nog bara en liten detalj man kastar överbord för att det sjunkande skeppet GM skall flyta en stund till. Så man kan väl kanske inte vänta sig speciellt ansvarsfullt skötande av detta, med det menar jag alla olika och anmärkningsvärt frekventa budskap till media.

                      Tror det lurar en uggla i mossen också......nån form av strategi... illa skött är det hursomhelst.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #26
                        Många har tydligen glömt varför Investor sålde häften av Saab 1990.
                        Kan det bero på att Saab gick 2 miljarder i förlust 1989 och 1550 fick gå..
                        Detta ledde också till att tillverkning av Saab 900 i Malmö fick läggas ner och ytterligare 900 personer fick gå.
                        Senast redigerad av kaj.p; 11 January 2010, 21:07.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Många har tydligen glömt varför Investor sålde häften av Saab 1990.
                          Kan det bero på att Saab gick 2 miljarder i förlust 1989 och 1550 fick gå..
                          Detta ledde också till att tillverkning av Saab 900 i Malmö fick läggas ner och ytterligare 900 personer fick gå.
                          DNs analys är snarare "Det är inte Saabs oförmåga att bygga konkurrenskraftiga bilar som lett fram till nedläggningen, utan GM:s ovilja att låta Saab göra just det. GM har genom slarv, nonchalans och inkompetens kört ett bilföretag med stolta ingenjörstraditioner i graven." http://www.dn.se/ekonomi/gm-har-inte...unkt-1.1025205

                          (Jag har ingen egen uppfattning i frågan för övrigt)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            DNs analys är snarare "Det är inte Saabs oförmåga att bygga konkurrenskraftiga bilar som lett fram till nedläggningen, utan GM:s ovilja att låta Saab göra just det. GM har genom slarv, nonchalans och inkompetens kört ett bilföretag med stolta ingenjörstraditioner i graven." http://www.dn.se/ekonomi/gm-har-inte...unkt-1.1025205

                            (Jag har ingen egen uppfattning i frågan för övrigt)

                            Idag kanske Men hade inte GM gått in 1990 med sina miljarder så hade nog Saab sagan varit slut redan då.

                            SvD Näringsliv - nyheter inom ekonomi och näringsliv, aktier och börs. Bevakning av internationella affärer och marknader. Motor- och IT-nyheter. Kommentarer och analyser.
                            Senast redigerad av kaj.p; 11 January 2010, 22:33.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Idag kanske Men hade inte GM gått in 1990 med sina miljarder så hade nog Saab sagan varit slut redan då.

                              http://www.e24.se/business/verkstads...-ar_911809.e24
                              Som jag förstått det är detta inte nödvändigtvis sant De enorma förlusterna har gjort att GM, som sedan slutet av januari år 2000 äger hela bolaget, gång på gång tvingats skjuta till mer pengar.

                              GM har lagt utvecklingskostnader på SAAB och sedan har flera bilmodeller byggts på samma platta med samma motor. Det är enligt "förståsigpåare" inte möjligt att säga om SAAB gått med förlust inom GM då det inte finns eller kan finnas siffror på det. Inte ens försäljningen funkar då det egentligen varit samma bilar med olika karosser och märken.

                              Men men, jag vet som sagt inget.

                              Varför köpte inte Volvo SAAB den där gången förresten?
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2294

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Varför köpte inte Volvo SAAB den där gången förresten?
                                Bättre förutseende kanske
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...