Peru "altum" Blue honey och Red back

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asker
    Användare
    • October 2009
    • 46

Peru "altum" Blue honey och Red back

Är det någon kunnig som vet om skalarerna Peru "altum"-blue honey och red back Manacapuru är odlingsformer eller om de också finns naturligt?
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

Ursprungligen postat av asker
    Är det någon kunnig som vet om skalarerna Peru "altum"-blue honey och red back Manacapuru är odlingsformer eller om de också finns naturligt?
    jag har faktiskt ingen aning men vill ändå lägga in min tanke, red back har jag haft åtskilliga, men de enda jag har fått röda är de som köpts röda....yngel jag köpt och växt upp blir sämre färgade än mina orginal...har heller aldrig sett några fina ungdjur av dem

min tanke är därför att det är något som är hormonbehandlat eller liknande, men det är ju bara vad jag tror, det kanske finns nån av alla de här på forumet som fått yngel av dem och fått fina yngel vad vet jag
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Odlade inte drd sådana nere i Skåne för några år sedan? Eller minns jag kanske fel...

/Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av Banderad
        Odlade inte drd sådana nere i Skåne för några år sedan? Eller minns jag kanske fel...

/Jocke
        jo det var det jag menade finns ju fler som fått yngel av dem här, om det var hans jag köpte i malmö vet jag dock inte men de blev inget fina iaf.......
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

Hej.
          Hade red neck för flera år sedan och fick yngel som växte upp och fick röd nacke.En kompis köpte 7 st.F1 som har blivit jätte snygga,stora höga.Föräldrarna var Vf och han var ca29 cm. hög.Har försökt köpa tilbaks dom men får nobben.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ursprungligen postat av Mats
            Hej.
            Hade red neck för flera år sedan och fick yngel som växte upp och fick röd nacke.En kompis köpte 7 st.F1 som har blivit jätte snygga,stora höga.Föräldrarna var Vf och han var ca29 cm. hög.Har försökt köpa tilbaks dom men får nobben.
            mvh Mats
            Finns det bilder på dom?
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• asker
              Användare
              • October 2009
              • 46

Mats// Det låter lovande vad beträffar redneck. Tycker det är roligre om fiskarna man har är så nära ursprunget som möjligt. Kul om redneck blir så vackra som du beskriver. Mina är små än så länge men ser ut att kunna bli riktigt högresta. Blue honey däremot är ca 15 cm. Hur lägger man ut bilder?

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Mats// Det låter lovande vad beträffar redneck. Tycker det är roligre om fiskarna man har är så nära ursprunget som möjligt. Kul om redneck blir så vackra som du beskriver. Mina är små än så länge men ser ut att kunna bli riktigt högresta. Blue honey däremot är ca 15 cm. Hur lägger man ut bilder?
                Man måste vara NCS-medlem samt registrerad på forumet som sådan.

/Jocke

Kommentar

• Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • January 2007
                  • 290

Jag förmodar att åtminstone den ena finns i vilt tillstånd, eftersom "red back"-en finns med på denna tyska importsida

Mvh Niklas
                  Senast redigerad av Nicke SA; 19 December 2009, 11:50.
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

"Manacupuru" är en fångstplats efter vad jag förstått, jag jagade dessa i flera år utan lycka. Efter samtal med en känd handlare utanför Halmstad sade han att hans exportör i Brasilien då och då fick in dessa, men att priserna hamnade i storleksordningen "dyr vildfångad diskus" om han skulle ta hem dem. Hade själv 4 st av dessa och de var mycket ståtliga och snygga, men de var inte lättlekta. Hade nog bara ett lekförsök på de 2 åren jag hade dem i min ägo. Mina var enligt handlaren F1 och var odlade i Danmark.
                    Mina såg ut i stort sett exakt så här. Fantastisk magnifika fiskar!
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• asker
                      Användare
                      • October 2009
                      • 46

Tack för svaren. Red back verkar ju finnas även i vilt tillstånd då. Ska bli spännande att se hur dom utvecklas. När de växt till sig hamnar dom i 540-literskaret tillsammans med blue honey-skalarerna. Om nu inte 10 individer blir för trångt där?

Kommentar

• Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

Hej.
                        Det finns bilder på min zoonen men dom är inte så tydliga.Dom var inte lättlekta.För mig lekte dom två gånger på fyra år och det var januari-februari.Dom var väldigt bra föräldrar.Fisken gick i kar som var 70 cm.höga.Vackrare än altum.
                        mvh Mats

Kommentar

• asker
                          Användare
                          • October 2009
                          • 46

Mats// Skulle va kanon att se men jag hittar dom inte på din zoonen. Hur gör jag? Fast vackrare än altum...går det?

Kommentar

• Mats
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 804

Hej.
                            Dom ligger på ett par ställen,du får blädra ligger instopade bland diskus bl. annat.Vackrare,har aldrig sett scalarer ha så många färgskalor och skiftningar,dom fick färg som altum,blått ,stålblått med röda nackar.
                            mvh Mat

Kommentar

• asker
                              Användare
                              • October 2009
                              • 46

Mats// Fantastiskt fina bilder du lagt ut. Red back såg grymt snygga ut det måste jag hålla med om. Tack för dina svar!

Kommentar

Arbetssätt...