If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vi gör väl som vanligt i December det vill säga slutdatum den 31:de.
Vinster har jag dålig koll på eftersom det inte är mitt ansvarsområde.
Vill ni ha teman och i så falll måste vi väl förtydliga både vilkoren för röstning och inskick. Så det är upp till medlemmar att göra sin röst hörd om tematävling. Fler, färre eller inte alls och förslag på teman.
Glöm inte bort att rösta heller hittils har 30 personer lagt sin röst i årsfinalen.
Tema tävlingarna under 2009 tycker jag har varit helt okej, intressant att prova något nytt.
Har dock varit lite lurigt att få till bra kort som passar in på de olika teman tycker jag.
Detta har kanske fler tyckt då det varit lite ont om tävlingsbidrag ibland.
Om man inte har teman tror jag att det kommer in fler foton i tävlingen.
Något som vore bra för hela fototävlingen vore att pressentera varje månads vinnarbild på första sidan av ciklid.org ( så som det görs på ett annat ciklidforum ).
Detta tror jag ökar intresset då man blir påmind oftare.... Samtidigt som det är trevligt för den vinnande fotografen att få presentera sin bild under en månad.
Sedan är det viktigt att veta i ett tidigt skede av tävlingen om det blir någon form av prisbord i slutet av året eller om det bara är äran som vi kämpar om.
Ett alternativ är ju att vi startar en tråd med just "lekserier" om det är bara bilder ni är efter.
Klassisk akvariefotografering var det samma som att fota serier. Antingen kunde det vara ett slagsmål/revirstrid med upptakt, uppgörelse och en som vinner men allra oftast var det en serie foton som ibland tog månader att ta (Först förberedelserna, sedan leken, yngel och slutligen ungfiskarna).
Teman som "randig" ser jag som rätt onödigt och endast begränsande. En serie foton är en utmaning!
Senast redigerad av Ola Svensson; 30 December 2009, 12:52.
Klassisk akvariefotografering var det samma som att fota serier. Antingen kunde det vara ett slagsmål/revirstrid med upptakt, uppgörelse och en som vinner men allra oftast var det en serie foton som ibland tog månader att ta (Först förberedelserna, sedan leken, yngel och slutligen ungfiskarna).
Teman som "randig" ser jag som rätt onödigt och endast begränsande. En serie foton är en utmaning!
Du har en poäng där Ola.
Som jag ser det finns det inte mkt som triggar och inspirerat så mkt som just bildserier.
Sedan att det ställs stora krav på fotografen ser jag som en utmaning.
För de som lyckas och har tålamodet så har man dokumenterat något unikt.
Med hela 48st röstande i en årsfinal undrar jag om inte den sk fototävlingen har spelat ut sin roll.
Jag tycker inte fototävlingen har synliggjorts tillräcklig. Den ska ju finnas direkt och lättåtkomlig på hemsidans förstasida. Nångång funderade jag på att leta upp den men kändes som bökigt att hitta den och att ge poäng så jag gjorde aldrig det.
Gör det enkelt med en bild och under den runda ifyllningsbara "prickar" 1-5. Sen låter ni bilderna ligga ute en bestämd tid och efter detta räknar ni ihop poängen.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816 Inget akvarium för tillfället...
Frågan är väl hur man får folk engagerade att rösta.........Men de e klart en styrning på fotograferna att bara lämna in en art per år, kanske skulle få troffedominansen att minska och därmed göra bilderna mer spännande att titta på. Utan grund så känns det som 80% av bilderna är på troffar och hur kul är det.
Men ska det vara en fototävling så givetvis ska det uppmärksammas på förstasidan, annars hittar ingen utan bildintresse dit. Det är väl upp till styrelse eller webbansvarig att ta tag i den biten.
Kommentar