Rädda Klimatavtalet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Rädda Klimatavtalet

Nu har vi chansen att göra något för att få till ett klimatavtal i Köpenhamn. Genom att tillräkligt många undertecknar Avaaz.orgs namninsamling kan kanske världens ledare får den spark i baken de behöver. Den aktuella texten lyder:

"Petition to the 110 Presidents and Prime Ministers negotiating in Copenhagen:

We call on each one of you to make the concessions necessary to meet your historic responsibility in this crisis. Rich countries must offer fair funding, and all countries must set ambitious targets on emissions. Do not leave Copenhagen without a fair, ambitious and binding deal that keeps the world safe from catastrophic global warming of 2 degrees."

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

Hej.
    Allt går att sälja med mördande reklam,även konserverad gröt.Förut var det ozonlagret.Varför får inte alla komma till tals utan bara domdagsprofter som åker runt och kännar pengar på vanligt folk.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Ursprungligen postat av Mats
      Hej.
      Allt går att sälja med mördande reklam,även konserverad gröt.Förut var det ozonlagret.Varför får inte alla komma till tals utan bara domdagsprofter som åker runt och kännar pengar på vanligt folk.
      mvh Mats
      Vad menar du? Vem säljer vad och varför? Vem tjänar pengar? Vem betalar?

mvh

olof

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ozonlagret var kass, framförallt för att CFC och HCFC köldmedium bröt ner ozonlagret.
        I Montreol fattade världens länder ett beslut att avveckla/fasa ut freonerna.
        Sverige började som första land att utfasningen 1992-93 o införde HFC. 1997 fattade världens bilfabrikanter och skippade CFC o införde HFC. 2004 var jobbet klart och ozonlagret läker, sakta men säkert.

Så Mats du kunde inte valt ett sämre exempel än ozonlagret.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

Hej.
          Vet att jag tog ozon som ex. för att få igång en diskusion.Al Gore är ju inget vidare ex.Flyger jorden runt och håller föredrag, liksom alla dessa som är i köpenhamn (700 från Brasilien).Sedan har vi alla dessa människor som flyger till Thailnd och liknande ställen flera gånger om året.Däremot är jag för ett stop av skövlingen alla regnskogar för att framställa palmolja.Fördärvning av mangovre för räkors skull,samt detta med fisken som dumpas,hajar som blir av med fenor,tiger,elefant noshörning som går tiil Kina för att folk tror på bättre sex.All plast som far runt i världshaven,ta Stillahavet.Alla dessa som inte orkar slänga sina sopor på rätt ställe,dumpar ute i naturen.För tusen år sedan hette Grönland Vinland,Varför ju dom odlade vindruvor och hade boskap där.Svenska forskare har borrat i nordatlanten och får upp sedement som visar att jorden har en cykel på 10000 år med varmt och kallt väder.
          mvh Mats
          Senast redigerad av Mats; 17 December 2009, 12:34.
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Al Gore är ju inget vidare ex.Flyger jorden runt och håller föredrag, liksom alla dessa som är i köpenhamn (700 från Brasilien).Sedan har vi alla dessa människor som flyger till Thailnd och liknande ställen flera gånger om året.
            Du menar att just dessa personer ska ändra på just detta? Du behöver inte ändra på något?

Däremot är jag för ett stop av skövlingen alla regnskogar för att framställa palmolja.Fördärvning av mangovre för räkors skull,samt detta med fisken som dumpas,hajar som blir av med fenor,tiger,elefant noshörning som går tiil Kina för att folk tror på bättre sex.All plast som far runt i världshaven,ta Stillahavet.Alla dessa som inte orkar slänga sina sopor på rätt ställe,dumpar ute i naturen.
            Du är för ett stopp av detta. Vad är det du är emot och varför?

För tusen år sedan hette Grönland Vinland,Varför ju dom odlade vindruvor och hade boskap där.Svenska forskare har borrat i nordatlanten och får upp sedement som visar att jorden har en cykel på 10000 år med varmt och kallt väder.
            mvh Mats
            Och detta visar vad?

Du har fortfarande inte besvarat någon av mina tidigare frågor angående dina insuinationer.

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Snart kommer det hem några feta politiker som säger succe

och vad händer dom måste ha fler möten

och alla säger jag var där

vinnare politiker

och folket står som fågelholkar för dom är inte intresserade utom möjligen om man kan trycka på en tangent (öppna plånboken är inte aktuellt)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Påskrivet!
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• HenrikV
                  Användare
                  • February 2007
                  • 697

Grönland kallades INTE vinland. Vikingarna kallade däremot nordamerika för vinland.
                  Grönland kallades Grönland för att Erik den röde ville få mer befolkning dit från Island när han var tvungen att fly Island pga en fejd. Ett av historiens största pr trick alltså...

För övrigt så håller jag också på teorin om att värmen går i cyckler och skulle säkert kunna diskutera massor om vad jag tycker om politik, men jag hänger här för att jag vill snacka ciklider och inte stöta mig med någon, så jag brukar låta bli att blanda mig i olika politiska debatter på detta forum. För klimatdebatten har i högsta grad blivit politisk...

Edit: Grönland var inte särskilt gästvänlig på den tiden heller, men det var varmare klimat där än det är idag. Dvs. Det gick att odla i blygsam omfattning, men INTE vin.
                  Senast redigerad av HenrikV; 17 December 2009, 17:49.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Ursprungligen postat av HenrikV
                    Grönland kallades INTE vinland. Vikingarna kallade däremot nordamerika för vinland.
                    Grönland kallades Grönland för att Erik den röde ville få mer befolkning dit från Island när han var tvungen att fly Island pga en fejd. Ett av historiens största pr trick alltså...

För övrigt så håller jag också på teorin om att värmen går i cyckler och skulle säkert kunna diskutera massor om vad jag tycker om politik, men jag hänger här för att jag vill snacka ciklider och inte stöta mig med någon, så jag brukar låta bli att blanda mig i olika politiska debatter på detta forum. För klimatdebatten har i högsta grad blivit politisk...
                    Du gillar historia tror jag
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• HenrikV
                      Användare
                      • February 2007
                      • 697

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Du gillar historia tror jag
                      Det tror jag med...
                      Fast handel på 1600-talet är mer intressant...

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        och folket står som fågelholkar för dom är inte intresserade utom möjligen om man kan trycka på en tangent (öppna plånboken är inte aktuellt)
                        Det är egentligen det som är dilemmat. I-länderna är inte beredda på att öppna plånboken.
                        Det finns nån slag korkad filosofi som säger att saker o ting måste bevisas innan man öppnar plånboken.

Det är helt klart så att vår livsstil idag och en vecka frammåt är viktigare än att underlätta för våra barn att ha en dräglig framtid.

Om det går åt helvete om 10-20 år så går det inte att fixa. O det är det man inte vill förstå.
                        Utan man surfar hellre ut på nätet och lär sig gilla någon konspirationsteori istället för att det är ju mycke bekvämare o enklare.

Det sorgliga är att man dessutom tror att det är nån annan som kommer att tjäna på nyhetsrapporteningen, därför o enbart därför är den falsk.

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Heja LN! Klart somf-n att det är vi i norr som måste betala - och inte mer än rätt efter allt som vi snott från den s.k 3:e världen...och att flödet av tillgångar fortsatt går från Syd till Norr...trots vårt så "fantastiska" bistånd!

Konspirerara mig hit och konspirera mig dit - människor som är i Köpenhamn och som gör saker på olika sätt för miljön gör det till 99% av en genuin övertygelse och ett patos...tänk om fler kunde ha det!

Djädrar va´arg jag blir på alla som insinuerar att politiker bara snor oss på pengar och/eller inte är kompetenta till någonting!!!

Nån som vill byta med t.ex Reinfeldt (inte för att jag gillar politiken, men han gör nått han tror på) och vara borta hemifrån massa tid (med små barn) och sällan jobba mindre än 6 dagar i veckan 60-70 timmar och inte ens vara ledig på semestern... vill nån byta...om inte, hjälp då till istället!
                          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Mötet i Köpenhamn är viktigt, så är även vissa "tangenttryckningar". Tror inte att någon av de deltagande politikerna hade inbillat sig det skulle gå som på räls. Givetvis gör de vad de kan för att hålla skenet uppe in i det sista och det med rätta och man får hoppas på att det kommer något positivt ur mötet, framför allt att USA och Kina hakar på.

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Jo det verkade ju igårkväll så att USA var intresserade av att vara med och betala en regäl slant.

Kommentar

Arbetssätt...