Ljus från sidan( gaveln) ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Ljus från sidan( gaveln) ?

    Är det någon som testat ljus ( tex spottar) från gaveln in i akvariet. Det är ju många fiskar som blir extremt vackra i infalland ljus men nästan gråa med ljus rakt uppifrån. Med några spottar lågt in från gaveln så borde det kunna fixa
    ljuset på ett sätt utan att störa framrutan ?
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #2
    har testat med många olika vinklar med diverse halogenspottar och från sidan kan bli väldigt läckert-kul att labba med ljus
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

      #3
      Jag har nån gång haft en skrivbordslampa lysandes från sidan på några småkar. Ljuset blir ju lite annorlunda då. Och algerna växer supersnabbt på den rutan...

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Om ljuset enbart kommer från sidan, så kan fiskarna simma på snedden!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Om ljuset enbart kommer från sidan, så kan fiskarna simma på snedden!
          Är det sant, eller skojar du? Ser dock ingen , så du menar nog allvar. Intressant i så fall.

          En grej som jag kom på är att det blir ju lite mer skuggor i akvariet med lampa från sidan. Det borde ju vissa fiskar gilla.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Det är som sagt kul att labba med ljus men också rätt intressant att tänka på att fisken är helt utvecklad för att belysas endast uppeifrån. Tex rörelser som vissa hanar gör för att skrämma andra hanar och locka på honor brukar gå ut på att "flasha" fläckar på främre delen av buken eller annan inlärd vetskap om hur ljuset fungerar när de vrider sin spolformade kropp. Jag tror även att ljuset spelar stor roll för deras orientering. En dominant Tropheus "kipili"-hane som jag har nu jobbar hela tiden med sina gula fläckar bakom fenorna. Han glider fram till målet och lägger sig på sidan fullt utfärgad och låter ljuset lysa upp undersidan.

            Jag menar inte att det skulle vara direkt plågsamt för dem att få ljuset från sidan utan mer att det borde påverka deras naturliga beteende. Lite som att hundar med kapade svansar får svårt att visa andra hunda hur de mår.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

              #7
              Att man aldrig har tänkt på det här. Själv är man ju rätt oberörd mot ljus från sidan (eller underifrån). Kom att tänka på att man har ju varit i såna där "upp och ner hus" på nåt lekland när man har varit yngre och då har man ju gått in i väggar och ragglat omkring på grund av alla synvillor. Kanske liknande känsla för fiskarna med ljus från sidan då. Fast hur skulle en vändmal simma med ljus från sidan??? Det finns mycket att grubbla om. Kanske Ola Svensson eller nån annan har en vetenskaplig och forskad kommentar på detta?

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • February 2007
                • 697

                #8
                Ingen som har mer att tillägga i denna tråd? Jag tyckte att ämnet är jätteintressant, men har bristande (vetenskapliga) kunskaper om detta.

                Kommentar

                Arbetssätt...