Gymnogeophagus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Gymnogeophagus?

    Är det någon här som har erfarenhet av denna grupp av ciklider? Jag har kikat en hel del på Felipes hemsida och där finns många fina arter och man ser dom sällan i akvarier här.

    Är de svåra att hålla?

    Är även intresserad av Geophagus arter så jag har börjat kolla lite på vilka arter man kan ha i samma akvarium. Finns ju riktigt snygga jordätare..
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Jag har ingen egen erfarenhet, men är själv väldigt intresserad och det som ställer till det lite med gymno... är att de kräver en tid på året med nedåt 15 grader i karet för att sedan leka då tempen ökar. Utan detta ingen lek. Annars inte svårare än andra jordätare. Balzani är min favorit bland dessa, men jag har inte sätt så många i verkligheten, de jag sett finns på akvarielagret och akvarieleasing (senare hade fler och de var sjukt snygga).
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Ok...det visste jag inte. Det försvårar ju hållningen en hel del...

      Kommentar

      • järnvägar
        Användare
        • March 2008
        • 87

        #4
        Åk dit och ta med hem Värt varenda krona, jag hade en plan som innefattade damm 2mån/år. Skoj att ha ciklider utomhus, men samtidigt kan man sätta ett billigt 540 på balkongen. Och dom klarar droppar en bra bit ner, Pippo vet exakt men jag har för mig att en 2-3 grader var inte helt omöjligt (tiden går snart 10år sen) Men jag satte aldrig planerna i verket för både malar och substrat lekande ciklider lekte första året. En gymno gick dock på prov i dammen från juni till oktober utan problem. Möjligt livslängden ökar? Men dom jag hade längst blev en 7-8år och då var dom i stort sett fullvuxna vid fångst. Borde gå att hitta något odlat, där har ju varit en del folk genom åren....

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Hehe...jag har en stor inglasad balkong som kanske kunde smyckas med ett kar Gymnogeophagus...

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • September 2006
            • 1805

            #6
            Var på Akvarieleasing i veckan. Där har de svenskodlade Gymnogeophagus gymnogenys som faktiskt leker i deras kar. Så det går att få dem att leka utan temperaturskiftningar. Däremot tror jag de behöver lägre temperatur för att få gå ner i vila. Kanske lever de inte så länge i tempererat vatten året om?

            Är också sugen på dessa arter. Verkligen särpräglade.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

              #7
              Är det inte så att olika Gymnosarter är olika beroende av kalla perioder (även om alla kanske mår bra av det)? Det beror väl på var de kommer ifrån? Jag kan ha fel men har för mig att det är så.

              /Jocke

              Kommentar

              Arbetssätt...