Byta ner pumpkapacitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Byta ner pumpkapacitet?

    Har ett ganska litet och smalt filter fack i min bakgrund... ca 15x10 cm.... har en sunsun som sprutar ut 1600 liter timmen där, problemet är att så fort minsta grej sätter sig i insuget så går pumpen torr....

    Har ju möjligheten att borra ett till större hål men de har jag ingen lust med för då kommer de synas, att gå ner i pumpkapacitet skulle det lösa biffen?!

    Har en till likadan pump som drar igenom ca 5 L filter så ruljans på vattnet blir det iaf.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Har ett ganska litet och smalt filter fack i min bakgrund... ca 15x10 cm.... har en sunsun som sprutar ut 1600 liter timmen där, problemet är att så fort minsta grej sätter sig i insuget så går pumpen torr....

    Har ju möjligheten att borra ett till större hål men de har jag ingen lust med för då kommer de synas, att gå ner i pumpkapacitet skulle det lösa biffen?!

    Har en till likadan pump som drar igenom ca 5 L filter så ruljans på vattnet blir det iaf.
    Vad har du för övrig filtrering?

    Rent allmänt så skulle jag faktiskt borra ett större hål och istället försöka lösa problemet med det visuella. Bättre med bra filtrering...

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Vad har du för övrig filtrering?

      Rent allmänt så skulle jag faktiskt borra ett större hål och istället försöka lösa problemet med det visuella. Bättre med bra filtrering...
      Har redan bytta ner mig, blev ett Eheim Compact som drar 200-1000L/H.

      Samt ett sunsun powerhead som cirkulerar 1600 L.

      Blir 2600 L vilket är akvariets volym ggr 3,3 ungefär.

      Sunsun powerheadet kör jag plaströrsprincipen på med svart grov filtermatta på 15x15x40 cm

      I det mindre har jag gjort tärningar av likadan filtervadd på en bit som var ca 15x15x20 cm.

      Vilket enligt mina beräkningar ger en filtervolym på ca 13,5 Liter

      Fick totalt hjärnstopp nu och kom inte på hur man räknar ut vilket procent på 720 L vatten detta blir men...

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • June 2006
        • 961

        #4
        gjorde ett försök, 13,5 dividerat med 720 x 100 =1,87 = 1,87 %.... tror jag har fel men gjorde ett försök iaf..

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

          #5
          Nytt försök

          Har googlat lite.

          Man skall dividera delen med det hela.

          alltså

          13,5 / 720 = 0,01875

          I procent form 1,9% ??


          Hehe oj missade ditt inlägg!!!

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • February 2008
            • 778

            #6
            Verkar ändå i minsta laget dina filter, funkar säkert utmärkt nu men desto större firrarna blir desto mer skitar dom ner.
            Jag kör följande filtersetup: Fluval 403 ytterfilter (1200L/h) 2st Eheim 2252 med 4 filterkassetter på vardera. (1300L/h st) En kinespump med vp-rör och filtermattekub på 15x15x45cm (kinesiska 2000L/h). Totalt cirka 5000L/h.
            Har riktat alla pumpar strategiskt för att inte få orkan i karet
            Har alltid kristallklart vatten och aldrig haft några problem / sjukdomar.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

              #7
              Jo nu när jag har fakta framför mig så är de ju inte alls mycket!!!

              Ett rejält ytterfilter har plötsligt hamnat högst upp på önskelistan...

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #8
                Nols ciklid har faktiskt erbjudande på Eheim 2080 Pro3 just nu...

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • June 2006
                  • 961

                  #9
                  då hade jag inte så fel med andra ord! =)
                  jag såg det eheim filtret, billigt så köp de. annars så tycke rjga fluval fx5... as nöjd med mig..2200 på hornbach.

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

                    #10
                    Ursprungligen postat av KuRtaN
                    Verkar ändå i minsta laget dina filter, funkar säkert utmärkt nu men desto större firrarna blir desto mer skitar dom ner.
                    Jag kör följande filtersetup: Fluval 403 ytterfilter (1200L/h) 2st Eheim 2252 med 4 filterkassetter på vardera. (1300L/h st) En kinespump med vp-rör och filtermattekub på 15x15x45cm (kinesiska 2000L/h). Totalt cirka 5000L/h.
                    Har riktat alla pumpar strategiskt för att inte få orkan i karet
                    Har alltid kristallklart vatten och aldrig haft några problem / sjukdomar.
                    bara en undran, e de inte mkt rör å grejor ner i ditt kar, ser det inte ... underligt ut då?? jag e sjukt missnöjd med bara ett ytterfilter, tycker de fakkar sketchen rejälv men måste man så måste man liksom.. men 3 ytterfilter.... damn..

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Decimus
                      då hade jag inte så fel med andra ord! =)
                      jag såg det eheim filtret, billigt så köp de. annars så tycke rjga fluval fx5... as nöjd med mig..2200 på hornbach.
                      Inte illa, men jag såg ett pris på 1700kr någonstans...så priset rullas sakta nedåt och det blir banne mig köpläge på pumpen trots att jag sagt "Aldrig Fluval igen"...

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • February 2008
                        • 778

                        #12
                        Ursprungligen postat av Decimus
                        bara en undran, e de inte mkt rör å grejor ner i ditt kar, ser det inte ... underligt ut då?? jag e sjukt missnöjd med bara ett ytterfilter, tycker de fakkar sketchen rejälv men måste man så måste man liksom.. men 3 ytterfilter.... damn..
                        Det syns inte så mkt, sitter intryckt i hörnen och sidorutor + bakruta är svartmålade så det liksom försvinner.
                        Sen kör jag rätt klent med ljus i karet också, kör bara 2 90cm rör tända vanligtvis, tänder bara alla 8 när jag skall fota typ eller greja i karet.
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...