Hej! Jag har en litet problem. Har en Ahli Iceberg hona som jag observerat inte ätit på ett tag samt att hon fått en påse under hakan. Misstänkte att hon bar på rom så jag gjorde i ordning ett kar, spottkar kanske man kallar det? Så hon skulle kunna släppa ut äggen där i lugn och ro sen.
Då jag inte vet exakt hur länge hon ruvat så valde jag att sätta i henne i det andra karet nu för att vara på den säkra sidan. Men när jag fångade upp henne så spottade hon ut alla äggen i håven såfort hon nådde vattenytan?! Just för tillfället ligger hon och äggen i en överföringspåsa i det nya karet.
Kommer hon att ta tillbaka äggen i munnen eller är det kört nu?
Ska man in flytta dem ruvande honorna och om man nu ska/kan det, hur ska man då göra på bästa sätt?
Hoppas på ett snabbt svar!
Hälsningar Jess!
Då jag inte vet exakt hur länge hon ruvat så valde jag att sätta i henne i det andra karet nu för att vara på den säkra sidan. Men när jag fångade upp henne så spottade hon ut alla äggen i håven såfort hon nådde vattenytan?! Just för tillfället ligger hon och äggen i en överföringspåsa i det nya karet.
Kommer hon att ta tillbaka äggen i munnen eller är det kört nu?
Ska man in flytta dem ruvande honorna och om man nu ska/kan det, hur ska man då göra på bästa sätt?
Hoppas på ett snabbt svar!
Hälsningar Jess!
Kommentar