Vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • September 2008
    • 168

    Vita prick?

    Har märkt att fiskarna har börjat klia sig väldigt mycket. Efter 2 dagar så märkte jag även att en hade lite vita prickar vid och över ögonen. Den med vita prickar har också blivit slö och sitter mest vid botten. Vad kan det vara?

    Bild: http://i559.photobucket.com/albums/s...g?t=1260542959
  • endymion

    #2
    Vita prick sjuka, se till att få tag på vitaprickmedicin snabbt. Den bästa enligt mig är Waterlife Protozin

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Vänta inte med medecinen till imorgon!

      Salt är också bra. Ca 1.5 dl per 100 liter vatten (inte akvarievolym) är vettigt om du inte har ömtåliga växter, annars får du gå ner till 0,5 dl. Ta gärna grovt utan jodd om joddet oroar dig. Börjar fisken tappa balansen och mörkna kan du ha upp till 0,5 dl per 10 liter vatten men då i ett behandlingsakvarium.

      Orsaken till att fisken blir sjuk är att prickarna gör hål på huden när de lämnar fisken. Själva pricken som sådan är ofarlig. Det är detta som gör att saltet hjälper mot att fisken inte mår bra. Medecinen dödar bara organismen när den simmar från fisken till botten och från botten till fisken. På fisken och i botten är den inte mottaglig för medecinen.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        Nu vet ja inte hur förhållandena är i ditt akvarium Tutenstain, men sjukdomar kommer oftast av någon obalans av någe slag i ditt akvarium. Jo det kan komma in me ny fisk oxå.

        Kolla hur dina fiskar andas. Om andningen är lugn när akvariet tänds så har du troligen ok syresättning och ok avdrivning av CO2.
        Du kan kolla detta genom att ta en liter akvarievatten och lufta det med en syresten eller en pump ett par timmar. Ändras(höjs) ph-värdet så har du troligen för liten ytcirkulation och har för mycke CO2 i ditt akvarium.
        Fisken får då jobba hårdare för att syresätta sig och på sikt kan det alstra en massa konstigheter och sjukdomar.

        Så en bra första grej om man får sjukdomar i sitt akvarium är att maxa sin syresättning o se om det hjälper. Det botar inte själva sjukdomen som brutit ut men du kan fåbort själva orsaken rätt lätt.

        Funkar inte det utan vita prick återkommer så hade ja satsat på ett UV-ljus för att minska bakterietrycket i akvariet. Men se det som steg två.



        Syresättning-medicin-vattenbyte-medicin-vattenbyte, o salta

        Funkar inte det så dör fisken, o vid omstart så säkerställ syresättningen och skaffa ev. ett UV.ljus.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • TutenStain
          Användare
          • September 2008
          • 168

          #5
          Hade eSHa exit hemma som jag hälde i. Tror ni det hjälper?

          Blir riktigt less när sådand händer! Åkte till Nol (resa dit 2h, tillbaka 2h...) och köpte några extra fiskar för att utöka bestånded och det jag får är vita prick! Fy f*n.

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • December 2005
            • 1295

            #6
            Ursprungligen postat av TutenStain
            Hade eSHa exit hemma som jag hälde i. Tror ni det hjälper?

            Blir riktigt less när sådand händer! Åkte till Nol (resa dit 2h, tillbaka 2h...) och köpte några extra fiskar för att utöka bestånded och det jag får är vita prick! Fy f*n.
            Troligtvis har de blivit kalla under trpt hem till dig, vilket brukar utlösa vita prick..

            Höj värmen i karet och i med Waterlife Protozin snabbt annars kan det dö massor av fisk för dig. Denna medicin är bäst.

            Medicin finns att köpa på Djurmagasinet i Skövde.

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • TutenStain
              Användare
              • September 2008
              • 168

              #7
              Ursprungligen postat av Göran Å
              Troligtvis har de blivit kalla under trpt hem till dig, vilket brukar utlösa vita prick..

              Höj värmen i karet och i med Waterlife Protozin snabbt annars kan det dö massor av fisk för dig. Denna medicin är bäst.

              Medicin finns att köpa på Djurmagasinet i Skövde.

              Mvh Göran
              Jag hade dem dock i en frigolitlåda.

              Hur allvarligt är det egentligen? Jag anade vita prick igår kväll så jag hällde i en dos av eSHa Exit vid 22.00 tiden. I dag gick den andra dosen in av 4.

              De andra fiskarna som inte visar vita prickar men kliade sig väldigt intensivt gör det inte längre efter andra dosen. Livingstonii hanen som visar prickar ser jag ingen förbättring på än.

              Är egentligen bara en fisk som har prickar på sig.

              Kan jag blanda Protozin med eSHa eller ska jag försöka och kolla hur det går med den nuvarande kuren?

              Jag satte termostaten till 29C.

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

                #8
                Ursprungligen postat av TutenStain
                Jag hade dem dock i en frigolitlåda.

                Hur allvarligt är det egentligen? Jag anade vita prick igår kväll så jag hällde i en dos av eSHa Exit vid 22.00 tiden. I dag gick den andra dosen in av 4.

                De andra fiskarna som inte visar vita prickar men kliade sig väldigt intensivt gör det inte längre efter andra dosen. Livingstonii hanen som visar prickar ser jag ingen förbättring på än.

                Är egentligen bara en fisk som har prickar på sig.

                Kan jag blanda Protozin med eSHa eller ska jag försöka och kolla hur det går med den nuvarande kuren?

                Jag satte termostaten till 29C.
                Frigolitlåda är bra men de kan ändå bli kalla vilket oftast utlöser vita prick.

                Tempen 29C är bra under behandlingstiden.

                Vita prick smittar väldigt fort och är mycket dödligt om man inte får rätt medicin. Waterlife Protozin är erkänt bra enl många erfarna akvarister.

                Har ingen erfarenhet av eSHa exit.

                Byt vatten och gör om medicineringen är mitt tips.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

                  #9
                  Jag tycker mig minnas att man tillsätter salt och höjer värmen till cirka 28 grader. Räcker inte det?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • TutenStain
                    Användare
                    • September 2008
                    • 168

                    #10
                    Prickarna på livingstonii hanen värkar vara borta, men han är extremt seg och vilar mest (bara) vid ett hörn på botten som på bilden.

                    Är detta en förbättring eller förvärring?

                    Har inte haft i salt för medicinen ska tydligen inte fungera i saltvatten. Vad ska jag göra?
                    Senast redigerad av TutenStain; 12 December 2009, 14:02.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #11
                      Hålen i fisken gör att fisken får kämpa att hålla det osmotiska trycket.
                      Ja hade saltat för att hjälpa fisken.
                      Har du ökat syresättningen?
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • TutenStain
                        Användare
                        • September 2008
                        • 168

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Hålen i fisken gör att fisken får kämpa att hålla det osmotiska trycket.
                        Ja hade saltat för att hjälpa fisken.
                        Har du ökat syresättningen?
                        Jag har försökt rikta utblåset mot ytan lite mer. Alla andra fiskar värkar må bra dock.

                        Jag är lite fundersam nu när jag kollade på den sjuka, han har alltid fenorna ihopdragna. Dessutom så värkar fenorna skadade. Kanske 0.4cm "skinn" har försvunnit och benen som håller fenorna syns där. (nu så avslöjade jag mina dåliga fisk termer). Säg inte att det kan vara fenröta eller columnaris nu också?

                        Bilder:




                        EDIT: Tillsatte 1dl salt per 100l.
                        Senast redigerad av TutenStain; 12 December 2009, 16:55.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...