Fördraget i sig handlade ju till 95% om miljön och minimalt om djurskydd och dessa saker kan ju ibland stå i lite motsättning till varandra.
Man kan självklart ta en diskussion om det överhuvudtaget kan vara berättigat att hålla akvariefisk men jag håller helt med Zaphi när han skriver
Visst akvarium förbrukar energi och är på så sätt miljöovänligt - men detsamma kan man ju i så fall säga om allt i samhället och då skulle vi alla enbart värma oss med 100% miljövänlig el och definitivt inte ha bil och definitivt ingen dator så jag kan skriva eller ni läsa detta inlägg.
Nu är det inte så, utan vi har akvarium och i mitt föredrag har jag istället utgått från hur man kan göra akvariehobbyn så miljövänlig som möjligt, men samtidigt har vi ju också självklart ett ansvar för att hålla fiskarna på ett så bra sätt som möjligt så att de får ett bra liv.
Man kan självklart ta en diskussion om det överhuvudtaget kan vara berättigat att hålla akvariefisk men jag håller helt med Zaphi när han skriver
Det är ingen snack om att en fisk som lever under bra förutsättningar i ett akvarie har det väldigt mycket bättre än i det vilda vad gäller parningsmöjligheter, mat etc. Men då krävs ju givetvis att man sköter sitt akvarium så man inte svälter ihjäl, förgiftar eller tränger in sina fiskar.
Jag tror inte en vild fisk direkt tänker att han har blivit plockad från sitt hem. Fiskar lever på instinkt, de äter och parar sig. Kan de göra det mer effektivt i ett akvarium än i det vilda är de nog bara glada...
Jag tror inte en vild fisk direkt tänker att han har blivit plockad från sitt hem. Fiskar lever på instinkt, de äter och parar sig. Kan de göra det mer effektivt i ett akvarium än i det vilda är de nog bara glada...
Nu är det inte så, utan vi har akvarium och i mitt föredrag har jag istället utgått från hur man kan göra akvariehobbyn så miljövänlig som möjligt, men samtidigt har vi ju också självklart ett ansvar för att hålla fiskarna på ett så bra sätt som möjligt så att de får ett bra liv.
Kommentar