Problem vid vattenbyten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #31
    Ursprungligen postat av JimBen
    Fått tips på goc.se, där man tror att det blir akutsyrebrist, på grund av dåligt syresatt brunnsvatten... Jag har en liten känsla av att det kan var rätt.
    Jo det är ju det ja har sagt hela tiden
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • JimBen
      Användare
      • July 2008
      • 15

      #32
      Ursprungligen postat av LN
      Jo det är ju det ja har sagt hela tiden
      Absolut!!

      I och med att både du och andra tror på detta och jag dessutom känner att det finns en logik som talar för det kommer jag köpa en eheim diffusor som du sa!

      Tack för hjälpen, det vara inte min mening att glömma bort dina och andras dyrbara råd!!

      Tack så hjärtligt!
      Hoppas det hjälper...

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        Det är hur lugnt som helst JimBen

        Det var ja som inte la till en smiley i mitt förra inlägg.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • TutenStain
          Användare
          • September 2008
          • 168

          #34
          Ursprungligen postat av Göran Å
          Jag lider med dig råkade själv ut för samma problem som du när jag bytte min värmepanna år 2002 samt några dm nya koppar rör till vattenkranen. Se min artikel i CB 2/08.

          Kort sammanfattning: Efter att hållit på med akvarium i ca 10 år och hade bra rutiner med frisk fisk, vattenbyten med ljummet vatten regelbundet.

          Efter pannbytet fortsatte jag med mina normala rutiner och det dröjde inte länge för än fiskarna Malawi/Tanganyika ciklider började bete sig konstigt efter vattenbyten och sedan dö i stora mängder i flera kar.

          Efter en panikartad tid med massor av olika tester,vattenberedningsmedel odyl hittade jag en text i boken "Back to Nature guide om Malawiciklider" sid 43, där det står ordagrant att M och T ciklider är speciellt känsliga för koppar.

          Kollade pannans instruktionsbok, varmvattenberedare av koppar.

          Började då att endast byta med kallvatten och skaffade lite nya fiskar. Men de trivdes aldrig utan dog efter ca 6-12 månader. Hade ett 40 cm långt nytt koppar rör till min vattenkran för kallvattnet.

          Efter ett par år med bara problem med fiskar. Hittade jag då ett tips om kopparfilter som verkade vara värt att testa.


          Installation se bilder.

          Efter bara några månaders användning och rening av ingående vatten via kolfiltret kom så vändningen, fiskarna började se friska ut och började leka igen.

          Har efter installationen av kolfiltret inte haft några problem med sjuka fiskar och aldrig behövt anv vattberedningsmedel igen.


          Jag anv GF filterhus och TC-block filter, med väggfäste blir det knappt 1.000kr. Byter filterpatron 1 ggr/år till kostnaden ca 170kr.


          Se följande länk anf filter:http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-...ter_04_low.pdf

          Kolfilter är även bra att förhindra ett annat problem som många akvarister har Kloraminer som finns i kommunalt vatten på många håll.


          Har efter 6 års anv av nya pannan börjat testa med ljummet vatten igen vid vattenbyten och nu verkar det funka efter rening genom kofiltret. Verkar som om beläggningarna som finns på ny koppar har avtagit och fiskarna klarar ljummet vatten igen.


          Mvh Göran


          Vet du vart man kan gå och kolla och eventuellt köpa någon sådana filter?

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • December 2005
            • 1295

            #35
            Ursprungligen postat av TutenStain
            Vet du vart man kan gå och kolla och eventuellt köpa något sådant filter?
            Jag köpte mitt filter på Bad och Värme butiken i Skövde ( Mariesjöområdet ).

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • JimBen
              Användare
              • July 2008
              • 15

              #36
              Förhoppningsvis löst!

              Köpte en Ehim diffusor och satte på slang under vattenbytet och ingen fisk i något av karen reagerade på det!

              Ingen av fiskar hade en tendens till att reagera!

              Tack alla!

              Hoppas det är löst nu, men det skall bli jäkligt intressant att följa det under låt säga dom närmsta 5ggr jag byter vatten!

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

                #37
                Ursprungligen postat av TutenStain
                Vet du vart man kan gå och kolla och eventuellt köpa någon sådana filter?
                Själv använder jag mig av ett kolfilter från Clas Ohlson, fungerar riktigt bra.

                Johan

                PS! Finns någon bild på filtret i tråden "Garage med troffar"
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #38
                  Hej.
                  För ca. ett år sedan var det uppe diskusion om kolfilter och då tog jag fram fakta och priser på tre olika men likvärdiga och det skilde mycket i pris,hundralappar.Så det är till att söka här på ciklid.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  Arbetssätt...