Problem vid vattenbyten!
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Kallvattnet går ju från brunnen genom slang till en ackumulatortank ock sedan genom egna rör till kranarna.
Om det är en skröna blir jag glad, för jag är orolig att det är detta som är felet...
Och hur fasen skulle jag lösa det felet?
JimmyKommentar
-
kan du inte kontakta panntillverkaren och fråga om det kan hända nått speciellt med varmvattnet då pannan är ny?det kanske går att filtrera ett tag med aktivt kol?du kan ju lämna in varmvatten på analys och jämföra med ditt kallvatten protokoll spånar lite fritt baraKommentar
-
och även om dom har koppar, tror dom flesta är rostrfia
vad skulle tex fem meter extra kopparrör kunna görajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
I sverige är de flesta varmvattenberedare i koppar, men i Norge är de flesta i rostfritt. Det beror på vilka joner man har i vattnet vilken man ska ha.Kommentar
-
Man kan aldrig vara säker på att inte få in gifter, men frågan är bara i vilka mängder. Varmvatten från varmvattenberedare i koppar avger extremt små mängder med koppar, men rekommendationen för människor är att minmera risken genom att dricka kallvatten, och detta främst för att en människa lever länge och ackumulerar koppar under hela livet. En fisk är iofs känligare, men lever avsevärt kortare och jag har svårt att tro att det skulle ta död på en fisk på det sättet. Jag skulle tom drista mig till att säga att det är omöjligt är detta som är orsaken.
Och även om man har en rostfri vvb så släpper den ut en hel del ämnen, bara att läsa på på kemikalieinspektionens hemsida, men frågan är hur farligt det är.
Jag tror pH alt värme alt ammonium, No2, NO3 som nämn i tråden.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
nej det medger dom nog inte men den kan ju vara felinställd tex på temperaturen för hög/lågKommentar
-
Dock kostade analysen 2300:-
Filtrering med aktivt kol, låter väl som en tänkbarlösning. Tar det koppar?Kommentar
-
Tror tyvärr att det inte tar koppar, kanske omvänd osmos men jag kan inte svara på det Då du skrev att det funkade med kallvatten kan du inte buffra lite(om du har plats) eller byta mindre mängd lite oftare?Kommentar
-
Jag skulle tömma hela beredaren en eller två gånger på allt vatten så tror jag det funkar bättre sen.Kommentar
-
Det är en liten pryl med en liten slang som man sätter på ett utblås. Prylen sugen med ejektorverkan in luft som i en Eheimdiffusor blandas väldigt effektivt med utblåsvattnet.
Vattnet blir bra syresatt och det kan bli ett vitt skum i karet.
Kemisk syreförbrukning av vatten både på kommunalt vatten och vatten ur egen brunn kan påverka att syrehalten blir kritiskt låg(vilket inte alls är ovanligt). O är det så att man inte har riktigt 100 syresättning i sitt kar redan innan vattenbytet så kan det vara förödande för fiskarna.
Sen kan Cf vara inne på rätt spår, d.v.s om kvävecyklen inte funkar riktigt och du har amonium i ditt kar. så kan ett vattenbyte som höjer ditt ph omvandla amoniumet till amoniak. O de e inge bra för fisken inte ens i mycke små mängder.
Men även det resononmanget kommer fram till att du kan ha för lite syretillförsel till ditt akvarievatten, o det i sin tur ger ett amonium/amoniak problem.
Ja man kan ju vända på det resonomanget oxå. Det kan ju vara så att för ett tag sedan så hade du tillräcklig syresättning, men syreförbrukningen är inte konstant utan kan ändras drastsikt över tiden, ansamlingar i bottenmaterialet, växtdelar, mat, fiskavfall kan när det bryts ner förbruka stora mängder syre. Finns det inget syre till nitrifikationsbakterierna så dör dom långt innan fisken dör. O problem kommer som ett brev på posten.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ja kan ju tillägga att ja har haft kopparförgiftning i mina akvarium. Flyttade in i ett nytt hus o de nya rören orsakade en massa trubbel första året. Men i det fallet så var problemen inte direkt kopplade till vattenbytena utan symptomen var att rätt som det var så tappade fisken orienteringsförmågan o snurrade runt och dog ibland rakt framör ögonen på mig. Då var Osmosfilter räddningen.
Kloraminskador visar sig som frätskador på slemlager och gälar.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Jag har ett stort bekymmer, när jag byter vatten!
Fisken går upp till ytan och kippar och en hel del fisk har dött...
Vad händer?
Min tanke var ju att då jag bytte panna i huset för ett tag sedan så skulle det kunnat vara koppar i vattnet, men på testet har jag vad jag kan se inget som sticker ut...
Har ni någon idè vad det kan vara?
Jag lider med dig råkade själv ut för samma problem som du när jag bytte min värmepanna år 2002 samt några dm nya koppar rör till vattenkranen. Se min artikel i CB 2/08.
Kort sammanfattning: Efter att hållit på med akvarium i ca 10 år och hade bra rutiner med frisk fisk, vattenbyten med ljummet vatten regelbundet.
Efter pannbytet fortsatte jag med mina normala rutiner och det dröjde inte länge för än fiskarna Malawi/Tanganyika ciklider började bete sig konstigt efter vattenbyten och sedan dö i stora mängder i flera kar.
Efter en panikartad tid med massor av olika tester,vattenberedningsmedel odyl hittade jag en text i boken "Back to Nature guide om Malawiciklider" sid 43, där det står ordagrant att M och T ciklider är speciellt känsliga för koppar.
Kollade pannans instruktionsbok, varmvattenberedare av koppar.
Började då att endast byta med kallvatten och skaffade lite nya fiskar. Men de trivdes aldrig utan dog efter ca 6-12 månader. Hade ett 40 cm långt nytt koppar rör till min vattenkran för kallvattnet.
Efter ett par år med bara problem med fiskar. Hittade jag då ett tips om kopparfilter som verkade vara värt att testa.
Installation se bilder.
Efter bara några månaders användning och rening av ingående vatten via kolfiltret kom så vändningen, fiskarna började se friska ut och började leka igen.
Har efter installationen av kolfiltret inte haft några problem med sjuka fiskar och aldrig behövt anv vattberedningsmedel igen.
Jag anv GF filterhus och TC-block filter, med väggfäste blir det knappt 1.000kr. Byter filterpatron 1 ggr/år till kostnaden ca 170kr.
Se följande länk anf filter:http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-...ter_04_low.pdf
Kolfilter är även bra att förhindra ett annat problem som många akvarister har Kloraminer som finns i kommunalt vatten på många håll.
Har efter 6 års anv av nya pannan börjat testa med ljummet vatten igen vid vattenbyten och nu verkar det funka efter rening genom kofiltret. Verkar som om beläggningarna som finns på ny koppar har avtagit och fiskarna klarar ljummet vatten igen.
Mvh GöranSenast redigerad av Göran Å; 08 December 2009, 23:42.http://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Jag lider med dig råkade själv ut för samma problem som du när jag bytte min värmepanna år 2002 samt några dm nya koppar rör till vattenkranen. Se min artikel i CB 2/08.
Kort sammanfattning: Efter att hållit på med akvarium i ca 10 år och hade bra rutiner med frisk fisk, vattenbyten med ljummet vatten regelbundet.
Efter pannbytet fortsatte jag med mina normala rutiner och det dröjde inte länge för än fiskarna Malawi/Tanganyika ciklider började bete sig konstigt efter vattenbyten och sedan dö i stora mängder i flera kar.
Efter en panikartad tid med massor av olika tester,vattenberedningsmedel odyl hittade jag en text i boken "Back to Nature guide om Malawiciklider" sid 43, där det står ordagrant att M och T ciklider är speciellt känsliga för koppar.
Kollade pannans instruktionsbok, varmvattenberedare av koppar.
Började då att endast byta med kallvatten och skaffade lite nya fiskar. Men de trivdes aldrig utan dog efter ca 6-12 månader. Hade ett 40 cm långt nytt koppar rör till min vattenkran för kallvattnet.
Efter ett par år med bara problem med fiskar. Hittade jag då ett tips om kopparfilter som verkade vara värt att testa.
Installation se bilder.
Efter bara några månaders användning och rening av ingående vatten via kolfiltret kom så vändningen, fiskarna började se friska ut och började leka igen.
Har efter installationen av kolfiltret inte haft några problem med sjuka fiskar och aldrig behövt anv vattberedningsmedel igen.
Jag anv GF filterhus och TC-block filter, med väggfäste blir det knappt 1.000kr. Byter filterpatron 1 ggr/år till kostnaden ca 170kr.
Se följande länk anf filter:http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-...ter_04_low.pdf
Kolfilter är även bra att förhindra ett annat problem som många akvarister har Kloraminer som finns i kommunalt vatten på många håll.
Har efter 6 års anv av nya pannan börjat testa med ljummet vatten igen vid vattenbyten och nu verkar det funka efter rening genom kofiltret. Verkar som om beläggningarna som finns på ny koppar har avtagit och fiskarna klarar ljummet vatten igen.
Mvh Göran
I mitt fall leker fisken och jag får massor med yngel!
Fisken ser frisk ut, men tas hårt vid vattenbytet och går över efter ca: 1timma. Dock dör fisken under den timman!
Fått tips på goc.se, där man tror att det blir akutsyrebrist, på grund av dåligt syresatt brunnsvatten... Jag har en liten känsla av att det kan var rätt.
Men det kan ju också vara fel... Eller flera olika felande källor.Kommentar
-
Jag undrar jag om det här med koppar eller inte.
I mitt fall leker fisken och jag får massor med yngel!
Fisken ser frisk ut, men tas hårt vid vattenbytet och går över efter ca: 1timma. Dock dör fisken under den timman!
Fått tips på goc.se, där man tror att det blir akutsyrebrist, på grund av dåligt syresatt brunnsvatten... Jag har en liten känsla av att det kan var rätt.
Men det kan ju också vara fel... Eller flera olika felande källor.
GOCs ide tror jag kan vara en ide värd att fundera på.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar