Blåcikld+Scalar m.m.. omöjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Blåcikld+Scalar m.m.. omöjligt?

    Hej,

    Jag har ett 325L Sydamerika men:

    Scalar (7st)
    Riotetra (30st)
    Apistogramma Viejita (ett par)
    samt en del malar.

    Jag letar efter någon större kraftigare ciklid till karet men det blir ju helt klart svårt för speciellt Riotetrorna?
    Men hur omöjligt är det att ha ett par Blå Ciklid i där? DOm är ju grymmt snygga!!=)

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Min erfarenhet är att de är för aggressiva och robusta tom. för scalarerna (scalar ihjälslagen med en tjurrusning) fast jag har läst att det ska gå bra i större akvarier. En vuxen blåciklidhane med riotetra och Apistogramma låter lite väl optimistiskt. Jag tror mer på Biotodoma eller kanske Geophagus/Satanoperca. Flaggciklid kan gå men de blir faktiskt rätt stora. Jag har sett rejäla och aggressiva flaggciklider. Krobia, Cleithracara, Bujurquina och Laetacara är mindre men går säkert.

    Läs även http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1651

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      Tacksåmycket för svaret Ola, många bra tips med=)

      Satanoperca: Blir kanske för stor? samt gräver den(Har massa växter)

      Flaggciklid: Fin, var i akvariet går den? nära botten, firren ska ju helst inte gå där upp i karet där Scalarerna går. Hur går det med Riotetrorna? men storleken var bra, vill ha storleken mellan 15-20 cm=)

      Nyckelhålsciklid: Hade kanske passat bra in, men inte fullt så intressant som Flaggcikliden.

      Kurvciklid: Ingen låckande tycker jag.

      Delfinciklid: Kan kanske vara nåt=)

      Har du bild på Bujurquina för jag hittade inte den på Zoopet.

      Jag gillar mest Flaggen sedan kommer Kurv och Delfincikliden tätt tätt efter=)

      Mvh det fina namnet Ola hehe

      Guldsöm, blir för stor å aggresiv va?

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        1. Flaggciklid går i de övre delarna av akvariet och påminner en del om scalare.
        2. Du har rätt. Satanoperca blir nog för stora.
        3. Det fanns en rätt rejäl länklista i tråden jag länkade till. Gå igeneom dem.
        http://www.geocities.com/NapaValley/5491/vittata.html och http://home.online.no/~stalsber/Bujurquina.htm visar B. De är inte så snygga men väldigt intressanta. Tyvärr ser man dem sällan i handeln.
        4. Guldsöm är större och aggressivare än blåciklid.

        Mvh.

        Ola




        http://ichtyonb1.mnhn.fr/Photos/Thum...y.cfm?ID=47068 verkar inte funka längre
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          Hej igen,

          Oj så snygg bujurguina var=)hur stora blir dom?

          Vilken av dom nämnda cikliderna hade passat bäst rent praktiskt?

          Hade Flaggcikliden gått fast den går där scalarerna går? biter den på fenor?
          Bujurguina å flaggen är intressantas=)

          Aja hinner inte skriva mer, ska lira match!=)

          Mvh Ola!

          ola lindeberg
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Jag har haft Blå ciklid med Scalarer, och det gick bra,
            men jag hade också rätt mycket växter i akvariet. Du skulle
            kunna ha Eldbukar. De är vackra, och skadar sällan medinvånarna,
            de visar oftast bara upp sig genom att spärra ut gälmembranen för
            att se större ut. Hade ett Scalarepar en gång som terroriserade
            ett eldbukspar. Så scalarer kan de också.

            Hantelciklid är ett annat förslag, och Chokladciklid.
            Båda två blir stora, men är kända för sitt ganska lugna
            temperament. Uaru är ett annat, lite dyrare, förslag.

            Nyckelhålsciklid är en annan fisk som jag tycker mycket
            om. Väldigt underskattad. Trivs de visar de sin bästa sida,
            fullt kapabla att försvara sig, om inte motståndaren har mycket större mun, samtidigt som de är fredliga mot dem som inte stör dem.
            De får väldigt vackra, förlängda rygg och analfenor, även om jag är osäker på om alla populationer har det. De kanske är för små än vad du vill ha, men de kan bli ca 15 cm om man har tur.

            MVH Micke

            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • JohanW
              Användare
              • February 2003
              • 127

              #7
              Varför inte uaru eller diskus..???? Dom skulle ju passa in utan problem


              11 Pigeon blood
              9 VF nhamunda blue
              Ett gäng L-malar

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                Hej,
                JohanW:
                Uaru blir väl närmre 40 cm stor?! kanske lite för stort till ett 325L som är nästan full satt?Såfall kunde jag ju lika gärna satt i ett par guldsöm haha=) men en drömm änsålänge.

                Discus har jag varit inne på många ggr, såfall hade jag bytat ut Scalarerna. så njä, hade 2 st gått annars? man ska ju köpa i en liten grupp när dom e små osv.

                Micke_A:
                Eldbukar kommer inte från Sydamerika väl? så det vill jag inte ha.

                Nyckelhålsciklid jo kan vara nåt men kanske i minsta laget.

                Hantelcikliden är ju ett annat val, hade nog fungerat bra tillsammans med övriga fiskar? men glöm inte att jag har ett stim Riotetror (30st)

                Chokladcikliden den var snygg! men när jag läste på Zoopet fick jag uppfattningen att den var aggresiv. "Den gräver en hel del, men rör inte växterna" strå det på Zoopet, menar dom att den gräver, men den gräver inte upp växterna?


                Mvh Ola





                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • January 2003
                  • 638

                  #9
                  Hej

                  Ja, eldbuken är ju mellanamerikan. Jag har haft chokladciklider, som har lekt, de var inte så särskilt aggressiva ens när de lekte, och grävde inte mycket heller, mest runt lekplatsen. Hantlar är ganska små i munnarna, så är riotetrorna stora är det nog ingen risk.

                  Uarun tror jag inte blir så mycket större än ca 25 cm, inte i ett akvarium i alla fall. Däremot tror jag den äter växter, om jag inte
                  minns fel.

                  Nyckelhålciklider kan bli ca 15 cm, jag hade två i ungefär den storleken för ett antal år se´n. De var väldigt fina, med vimpelliknande ryggfenor. Tyvärr tror jag att det var två hanar. De två paren jag har nu har inte kommit upp i den storleken än, men är kraftiga och fina.

                  MVH Micke

                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Mina svar handlar hela tiden om vuxna fiskar. En hantelhane blir uppåt 25 cm. Har svårt att tro att den funkar med riotetror. Cokladciklid har jag ingen erfarenhet av men samma borde gälla där. Uaru käkar växter men ska annars vara väldigt snäll har jag hört. Bujurquina blir 10-15 cm varken större eller mindre. Tyvärr är de som sagt ovanliga i handeln. Har inte sett någon på åratal.

                    Ola
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • January 2003
                      • 638

                      #11
                      Hej

                      Ja, men även en vuxen hantel har ju rätt liten mun, och riotetror är ju rätt höga tetror. Men jag ska ju inte svära på att det går, då jag visserligen har haft vuxna hantlar, men endast en riotetra, som jag fick med ett akvarium jag köpte när jag var liten. Aldrig haft dem tillsammans med andra ord.

                      Jag var inne i en zooaffär i Kungsbacka häromsistens, där de hade EN (suck) Acaronia nassa. Ola, vet du var det går att få tag i fler, helst i Göteborgsområdet? Se´n är det ju lite fel biotop, men jag undrar också om du vet könsskillnaderna på Archocentrus centrarchus, Ola? Har två som jag tror är en hane och en hona, men är långt ifrån säker.

                      MVH Micke

                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett Acaronia nassa i affärer. När det gäller fisk och medinvånare så tar jag alltid det säkra före det osäkra när jag skriver på ciklid.se. Tänk om någon blev av med 30 riotetror pga. mig! Själv höll jag ett stim vuxna brillianttetror tillsammans med Aequidens patricki. Det gick utmärkt i ett år. Då kom plötsligt en av patrickina på att tetrorna gick att äta. Patricki ser ut att ha liten mun och jag begriper inte hur den/de fick in tetrorna. I ett gammalt ciklidblad finns det beskrivet hur Geophagus altifrons satte i sig ett stort gäng kopparbarber plötsligt en dag. Scalarer verkar ha liten mun men kan ändå sätta i sig relativt stora fiskar. Stor fisk tillsammans med liten fisk låter jag bli att rekomendera för det mesta. Jag vet tyvärr inga knep för att se skilnad på könen på Archocentrus centrarchus så det får bli det vanliga med storlek, utdragna fenor, rundad buk och eventuellt fläck i ryggfenan hos honorna.

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Micke_A
                          NCS Medlem
                          • January 2003
                          • 638

                          #13
                          Hej

                          Ja, stora fiskar med små är ju oftast ingen bra idé

                          Jag tror nassan jag såg var en hane. De hade haft ca 10 stycken tills ganska nyligen innan jag kom dit, och de sa att få tag i nya var i stort sett omöjligt. Min ena centrarchus är ungefär hälften så stor, men får när den äter ett ganska spetsigt äggläggningsrör, men det behöver väl inte se likadant ut som när de leker? Nå´n fläck i ryggfenan kan jag inte se. Den stora jagar den lilla ibland, ibland låter den den vara, och ibland imponerar den på den. Jag har även sett den lilla följa efter den stora, vilket den väl inte skulle göra om båda var hanar?

                          MVH Micke

                          MVH Micke

                          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Gör en sökning på "Archocentrus centrarchus". Det finns en del bilder på nätet. Fläck i ryggen har inte alla arter och alla individer av Archocentrus/Thorichthys-honorna, men en del. Det där med spetsigt läägrör är mer oroväckande, men vad är spetsigt? Alla har mer eller mindre spetsigt när man matar. Det är först vid leken man verkligen kan tala om trubbigt och spetsigt (generellt sett). Utanför leken så blir det en relativ jämförelse. Att den lilla följer efter den stora är ett bra tecken men det är ändå inte säkert att det är olika kön.

                            Mvh.

                            Ola
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Micke_A
                              NCS Medlem
                              • January 2003
                              • 638

                              #15
                              Hej

                              Jag har sökt, men hittade mest bilder på par i lekdräkt.

                              Den stora har också mycket starkare färger, med blågrönt skimmer på sidan, vilket den lilla saknar. Den lilla får skarpa svarta tvärränder när den stora närmar sig.

                              MVH Micke

                              MVH Micke

                              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                              Kommentar

                              Arbetssätt...