Pandemi i burken? Fy vad jag är less!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Pandemi i burken? Fy vad jag är less!

I fyra dagar har leptosomor och ventralisar dött i mitt T-kar.
    Varje morgon har jag plockat upp mellan 10 o 20 fiskar.
    Det värsta var ju att mina tre stora ventralishanar har gått hädan. Den första för fyra dagar sedan, i förrgår mätte de 2 kvarvarande fortfarande sina krafter och försvarade sina revir, för att morgonen dagen efter en av dem låg död på botten. Och nu i eftermiddags när jag kom hem, så var den siste stora hanen död i ett hörn.
    Vet inte och har inte den blekaste aning vad det är. Har bytt vatten varenda dag mätt allt och hittar inget fel på vattnet. Fiskarna i de övriga karen har inga symptom och mår väl. alla får i princip samma mat, så det är inget man skylla på där.
    Som tur är har jag några yngel av dem i ett kar och några större yngel finns hos min grabb.
    Men faaaaaaaaan vad tråkigt det är och ledsen är jag dessutom för att de inte finns mer! De som var så fina, när de spände sina muskler och virvlade runt i sin stålblåa dräkt!

Felix fick agera begravningsentrepenör!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Låter trist. Se upp så att du inte råkar smitta ner andra kar.
    Nu är säkert felix tålig men se upp så att inte han oxå åker dit.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Beklagar verkligen det inträffade Wilhelm. Väldigt fina fiskar. Jag förstår din nedstämdhet...

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Idag var det "bara" 4 leptosomor och 2 ventralishonor som vandrade upp till fiskhimmelen!
        Suck o stön!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Detta låter inte alls kul Wilhelm
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Beklagar Wilhelm, verkar vara en skum åkomma det där. Fortfarande ingen aning om vad det kan vara?

/Jocke

Kommentar

• endymion

Prova att behandla på samma sätt som man Behandlar troffesjukan. Alltså flagelatmedicin och bakteriedödande.

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Lider med dig Wilhelm, har du använt någon slags antibiotika (typ Metrodinazole)?
                Vad finns det kvar att rädda?
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

De skiter normalt, bukarna är inte svullna eller uppbåsta och luktar inte illa. (Har skurit upp några för att kolla magen).
                  Nu ikväll när jag kom hem var ytterligare 1 leptosoma död.
                  2 ventralisar 15 leptosama, varav två tuggande och en nigripinnis är kvar.
                  Det kanske har lugnat ner sig nu.
                  Kom nyssens på att jag har ett mikroskop nånstans och kolar en firre till så ska jag undersöka mage o tarm o gälar i mikroskop.
                  mvh Wilhelm

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Kan

bara beklaga det inträffade!

Undrar om du byter vatten i alla akvarier samtidigt?

Låter ju som om det är något som dödar fiskarna, samtidigt syns inga tydliga tecken på sjukdom.

Något skit i vattnet?

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Ursprungligen postat av doohan

Undrar om du byter vatten i alla akvarier samtidigt?

Något skit i vattnet?
                      Nej, det gör jag inte, då jag har så många akvarier. Därför blir vattenbytena utspridda på alla veckans dagar. Nåt skit i vattnet som gör att fiskarna dör kan det knappast vara, för då hade det blivit dödsfall i andra akvarier också.
                      Enligt vattenverket tillsätts inget i vattnet.
                      Ett mysterium är det.
                      mvh Wilhelm

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Njaa

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Nej, det gör jag inte, då jag har så många akvarier. Därför blir vattenbytena utspridda på alla veckans dagar. Nåt skit i vattnet som gör att fiskarna dör kan det knappast vara, för då hade det blivit dödsfall i andra akvarier också.
                        Enligt vattenverket tillsätts inget i vattnet.
                        Ett mysterium är det.
                        det var därför jag undrade om du bytte vatten samtidigt. Alltså om du bara bytte i just denna burk en dag, en dag då något var skit med vattnet. Eller att något av misstag kommit i akvariet vilket i sig också låter osannolikt, Är det en sjukdom så borde det synas på något sätt kan man tycka.

Ja ett mysterium verkar det vara, och ett som du och vi andra gärna vill lösa.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          De skiter normalt, bukarna är inte svullna eller uppbåsta och luktar inte illa. (Har skurit upp några för att kolla magen).
                          Nu ikväll när jag kom hem var ytterligare 1 leptosoma död.
                          2 ventralisar 15 leptosama, varav två tuggande och en nigripinnis är kvar.
                          Det kanske har lugnat ner sig nu.
                          Kom nyssens på att jag har ett mikroskop nånstans och kolar en firre till så ska jag undersöka mage o tarm o gälar i mikroskop.
                          Parasiterna flyr så fort offret dött så du lär inte sett så mycket på en död fisk. Man måste ta döende fisk om man ska se något.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1338

Usch vad tråkigt!

Hade du tillfört någon ny fisk tiden innan detta startade, som skulle kunna föra in en smittsam sjukdom? Virus eller bakterier.

Matat med levandefoder?

Någon ny inredning i akvariet som kan avge gifter? Har du testat att filtrera med aktivt kol?

Tappat ner en gammal femöring i akvariet (koppar)? Nya ledningar med koppar, som Tanganyikafirrar är mer känsliga för än andra fiskar?

Har du bytt vatten på andra akvarier under tiden detta pågått? Bytt vatten på andra tanganyikaciklider? Det kan ju vara något tillfälligt i kranvattnet, ibland tillsätts högre doser av antibakteriella medel i samband med rörarbeten, läckor och dylikt. Om du misstänker något sådant, testa att byta vatten med osmosfiltrerat vatten som du justerat upp mineral- och saltinnehåll på efter filtrering.

Du har säkert funderat igenom allt ovanstående redan, men det skadar inte att gå igenom allt tänkbart en gång till när en sådan här katastrof inträffar.

Lider med dig, det är tungt när man förlorar fina stora djur i sin bästa ålder.
                            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 December 2009, 10:27.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Det enda jag kan komma på just nu och som är lite långsökt är att det var en vattenläcka hos en granne 3 hus bort på gatan. Men det var två-tre veckor innan dödsfallen och många vattenbyten har skett däremellan. Och vattenverket säger ju alltid att inget har gjorts i vattnet.

Och då borde ju fler akvarier blivit drabbade.

Men peppar peppar ta i trä! Inga döda fiskar idag!
                              Senast redigerad av Wilhelm; 06 December 2009, 17:12.
                              mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...