Malawi 530l. Belysning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Mh är som ljus snudd på överlägset t5/t8 lysrör men det kostar en del, har du kollat in led-armaturer? det kostar visserligen oxå mycket
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag tycker att T5 är överskattat. T8 var oerhört mycket bättre när jag körde med det och det berodde mest på att utbudet på bra T5 rör är ganska dåligt.

T8 rör som jag tyckte var särklass bäst var kombinationen mellan Aquarelle och Power Glo.

Kommentar

• Tony_
        Användare
        • December 2009
        • 13

Ursprungligen postat av specmats
        Mh är som ljus snudd på överlägset t5/t8 lysrör men det kostar en del, har du kollat in led-armaturer? det kostar visserligen oxå mycket
        Hej, har faktiskt inte kollat på LED så mkt, är detta ungefär hur en LED paket/armatur ska se ut, har iofs sett någon annan modell också.

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

här är ett exempel

en bild på armatur på akvarium
          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Tony_
            Användare
            • December 2009
            • 13

Ursprungligen postat av Malawe
            Jag tycker att T5 är överskattat. T8 var oerhört mycket bättre när jag körde med det och det berodde mest på att utbudet på bra T5 rör är ganska dåligt.

T8 rör som jag tyckte var särklass bäst var kombinationen mellan Aquarelle och Power Glo.
            Ok, det ska jag lägga på minnet. Aqvastabils T8 ramp var den som jag funderade på förut. Inte lika dyr som T5:an, kanske tom hjälpa till med uppvärmning av vattnet i ett rum där tempen kommer att ligga på 18-20 grader året om. Synd bara att man inte har sett T5 och T8 live, alltid kul att jämföra.

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Själv tycker jag mycket om att köra kombon mellan aquarelle och halogenspottar.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Tony_
                Användare
                • December 2009
                • 13

Det verkar ju finnas fantastiska möjligheter med den armaturen. Stort ha begär! Längden på största modellen är lite över 1,2 meter. Det får man nöja sig med och €1600.

Kommentar

• endymion

Ett T5 HO med reflektor lyser ungefär 2.5-3 ggr så mycket som ett lika långt T8 med reflektor.

Kommentar

• Tony_
                    Användare
                    • December 2009
                    • 13

Ursprungligen postat av HåE
                    Mycket snyggt! Ser ut som aquarellen ligger rätt så långt fram. Har själv funderat på en enkel T5 armatur på täckglaset med reflektor, för att komplettera med spottar i bakgrunden.

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

[QUOTE=Tony_;794386]Det verkar ju finnas fantastiska möjligheter med den armaturen. Stort ha begär! Längden på största modellen är lite över 1,2 meter. Det får man nöja sig med och €1600.[/QUOTE

ja det kostar mycket men priset kommer säkert falla med tiden, jag har själv funderingar som en sån ramp

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Tony_
                        Användare
                        • December 2009
                        • 13

[QUOTE=specmats;794395]
                        Ursprungligen postat av Tony_
                        Det verkar ju finnas fantastiska möjligheter med den armaturen. Stort ha begär! Längden på största modellen är lite över 1,2 meter. Det får man nöja sig med och €1600.[/QUOTE

ja det kostar mycket men priset kommer säkert falla med tiden, jag har själv funderingar som en sån ramp
                        Härligt

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

En annan sak som är bra med led är att ljuset blir mer fokuserat-det lyser inte upp hela rummat, framförallt mh lyser upp väldigt mkt annat runt akvariet vilket många tycker är jobbigt, läser en tråd som är bra där det bla sägs "a little different about LED's is that they don't throw light around like MH and T5's." Vill nån läsa mer..

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Appleone
                            Användare
                            • July 2009
                            • 25

Snyggt!

Kommentar

• zenon
                              Användare
                              • September 2009
                              • 168

Snyggt!
                              Vad kör du med för spottar om man får fråga? Har nämligen gjort en egen ramp med 4*54 watts T5r där jag lämnat två stora hål där jag har tänkt att fylla på med halogen i någon form men vet ännu inte vad...

Kommentar

• HåE
                                Användare
                                • September 2007
                                • 1525

Ursprungligen postat av zenon
                                Snyggt!
                                Vad kör du med för spottar om man får fråga? Har nämligen gjort en egen ramp med 4*54 watts T5r där jag lämnat två stora hål där jag har tänkt att fylla på med halogen i någon form men vet ännu inte vad...
                                Kör med halogenarmatur ifrån K-rauta. Den här.
                                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

Arbetssätt...