Medlemskap, inbetalning och CB ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Vi hoppas att kunna fixa det, så att det blir både proffesionellt och välbesökt!
    Ser fram emot det

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Vi hoppas att kunna fixa det, så att det blir både proffesionellt och välbesökt!
      Och även om ni misslyckas med detta
      kommer jag.......för att träffa mina vänner
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nåväl eftersom vi nu är flera som tycker så kan man ju hoppas att det nuvarande styrelsen ihop med stämmoarrangörerna planera att så kommer att ske nästa år.
        Ska framföra förslaget till arrangörerna. (Edit: Ser att Wilhelm redan tog bollen. Bra.)

Än viktigare blir det ju då att årsmötet blir proffessionellt hanterat och inte görs på samma sätt som tidigare
        Vad skulle DU vilja att vi ändrade på?

Som jag skrivit tidigare: Årsmötets viktigaste uppgift är att välja styrelse och staka ut vad styrelsen ska göra och med vilka träpengar. Ju större förening desto mer av gummistämpel tenderar detta ju att bli, dvs gamla styrelsen (och ibland valberedningen) sköter rekryteringen av nya styrelsemedlemmar och skriver själv en budget och verksamhetsplan. I NCS har rekryteringen av styrelsemedlemmar under de senaste kanske 10 åren gått till så här, medan varken budget eller verksamhetsplan har funnits. Under min tid har vi börjat göra budget, den har visserligen inte behandlats på årsmötet utan mer fungerat som styr- och kontrollinstrument inom styrelsen. En skriftlig verksamhetsplan har förefallit onödig. Det handlar ju om att ordna ciklidstämman, ge ut CB och upprätthålla hemsidan och det behöver man kanske inte skriva en separat A4 om. Vore ju faktiskt inte helt fel om årsmötet ville ge mer ramar, t.ex. hur ciklidstämman ska ordnas, vad CB ska innehålla och vilka förändringar som ska göras på hemsidan, och/eller helt nya saker.

Även verksamhetsberättelsen, bokslutet och ansvarsfriheten är viktiga frågor för årsmötet. När det går bra är dessa mera av avklubbningar, men ifall ekonomin är ansträngd är det förstås bra att det blir diskussion, och ifall det har förekommit missbruk är det årsmötets uppgift att fatta beslut om att utreda och vidta erforderliga åtgärder. Av någon anledning har dessa punkter på dagordningen tenderat att ta upp en stor del av mötestiden, också sådana år då det har gått bra och mer ingående diskussion inte egentligen har behövts. Men det är väl mänskligt, här är det alltid lättare att tycka till än under andra punkter.
        Senast redigerad av Mikael W; 06 December 2009, 18:51.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Har ju skrivit om det tidigare.
          Se till att ha verksamhetsberättelsen och revisionsberättelsen klart och upptryckt långt i förväg. Om vi nu antar att årsmötet blir sist på lördagen så kan man anmäla sin närvaro direkt vid ankomsten och då också få ut årsmöteshandlingarna direkt (eller t.o.m. mailas ut i förväg) - då skulle man ha läst dom innan mötet börjar. På årsmötet behöver man därför inte läsa igenom dessa handlingar utan kanske bara göra en KORT inledning från styrelsen, lämna ordet fritt och fatta beslut.
          Huvuddelen på årsmötet skulle istället se framåt - dvs hålla en bra inledning om hur styrelsen ser på den men framförallt få igång en medlemsdiskussion om framtiden.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 December 2009, 20:11.

Kommentar

• joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

Ursprungligen postat av Mikael W
            Ska framföra förslaget till arrangörerna. (Edit: Ser att Wilhelm redan tog bollen. Bra.)

Som jag skrivit tidigare: Årsmötets viktigaste uppgift är att välja styrelse och staka ut vad styrelsen ska göra och med vilka träpengar. Ju större förening desto mer av gummistämpel tenderar detta ju att bli, dvs gamla styrelsen (och ibland valberedningen) sköter rekryteringen av nya styrelsemedlemmar och skriver själv en budget och verksamhetsplan. I NCS har rekryteringen av styrelsemedlemmar under de senaste kanske 10 åren gått till så här, medan varken budget eller verksamhetsplan har funnits. Under min tid har vi börjat göra budget, den har visserligen inte behandlats på årsmötet utan mer fungerat som styr- och kontrollinstrument inom styrelsen. En skriftlig verksamhetsplan har förefallit onödig. Det handlar ju om att ordna ciklidstämman, ge ut CB och upprätthålla hemsidan och det behöver man kanske inte skriva en separat A4 om. Vore ju faktiskt inte helt fel om årsmötet ville ge mer ramar, t.ex. hur ciklidstämman ska ordnas, vad CB ska innehålla och vilka förändringar som ska göras på hemsidan, och/eller helt nya saker.

Även verksamhetsberättelsen, bokslutet och ansvarsfriheten är viktiga frågor för årsmötet. När det går bra är dessa mera av avklubbningar, men ifall ekonomin är ansträngd är det förstås bra att det blir diskussion, och ifall det har förekommit missbruk är det årsmötets uppgift att fatta beslut om att utreda och vidta erforderliga åtgärder. Av någon anledning har dessa punkter på dagordningen tenderat att ta upp en stor del av mötestiden, också sådana år då det har gått bra och mer ingående diskussion inte egentligen har behövts. Men det är väl mänskligt, här är det alltid lättare att tycka till än under andra punkter.
            Både budget (självklart!!) och verksamhetsplan (om så bara en halv A4) ser jag som absolut minimala dokument att besluta om på ett årsmöte...detta kan ju heller inte vara nån större konst att producera i dagsläget!
            MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

Se till att ha verksamhetsberättelsen och revisionsberättelsen klart och upptryckt långt i förväg. Om vi nu antar att årsmötet blir sist på lördagen så kan man anmäla sin närvaro direkt vid ankomsten och då också få ut årsmöteshandlingarna direkt (eller t.o.m. mailas ut i förväg) - då skulle man ha läst dom innan mötet börjar. På årsmötet behöver man därför inte läsa igenom dessa handlingar utan kanske bara göra en KORT inledning från styrelsen, lämna ordet fritt och fatta beslut.
              Huvuddelen på årsmötet skulle istället se framåt - dvs hålla en bra inledning om hur styrelsen ser på den men framförallt få igång en medlemsdiskussion om framtiden.
              Now we are talking - och är nog ganska överens dessutom Kjell! Dels att man kan styra över så att diskussionen på årsmötet får en framtidsprägel "vad vi ska göra" och inte alltför mycket "vad vi gjort" (även om historielöshet naturligtvis aldrig är bra!)

Sedan - och kanske viktigast i inlägget senast - passusen om att alla handlingar (VB, bokslu, budget för nästkommande 2 år, verksamhetsplan - gärna i typ två-tre steg 1år, 3år framtid, övriga propositioner ev. motioner m.m) måste skickas ut i god tid före årsmötet (typ 3-5 veckor) och borde väl skickas till alla medlemmar!?

Detta sammantaget med att lägga årsmötet lör em (alt. tidig kväll) tror jag skulle öka intresset för årsmötet...med en fyllig VP etc. så finns ju något att hugga tag i...för att inte tala om en budget!
              MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av joe
                Både budget (självklart!!) och verksamhetsplan (om så bara en halv A4) ser jag som absolut minimala dokument att besluta om på ett årsmöte...detta kan ju heller inte vara nån större konst att producera i dagsläget!
                Kan du dra det lite långsammare.......har du öppnat nattvardsvinet
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Sedan - och kanske viktigast i inlägget senast - passusen om att alla handlingar (VB, bokslu, budget för nästkommande 2 år, verksamhetsplan - gärna i typ två-tre steg 1år, 3år framtid, övriga propositioner ev. motioner m.m) måste skickas ut i god tid före årsmötet (typ 3-5 veckor) och borde väl skickas till alla medlemmar!?

Detta sammantaget med att lägga årsmötet lör em (alt. tidig kväll) tror jag skulle öka intresset för årsmötet...med en fyllig VP etc. så finns ju något att hugga tag i...för att inte tala om en budget!
                  Då måste det till stadgeändringar.
                  Hittar inget i stadgarna om budget, verksamhetsplan eller motioner.
                  Bara det som står i stadgarna ska tas upp på årsmötet.

Har jag missat något, så beror det på att jag är trött o lessen!
                  Så därför tänker jag kanske skriva motioner om detta bara jag visste när de ska vara styrelsen tillhanda.

Välkommen till Linköping Joe!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Kan du dra det lite långsammare.......har du öppnat nattvardsvinet
                    Nix - men dock en halvrökig Islay (Bunnahabain) och så mycket långsammaren än det står tror jag inte egentligen behövs...

det jag mear är att en enekl budget och en kortfattad, men ändå tydlig och "visionär" verksam,hetsplan borde gå att få till!

Sedan tror jag att utskicket av handlingar i förväg är A och O för att få en diskussion på årsmötet (eller något möte överhuvudtaget!)

...om whiskyn är god, Christer...gissa
                    MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

det jag mear är att en enekl budget och en kortfattad, men ändå tydlig och "visionär" verksam,hetsplan borde gå att få till!

Sedan tror jag att utskicket av handlingar i förväg är A och O för att få en diskussion på årsmötet (eller något möte överhuvudtaget!)

...om whiskyn är god, Christer...gissa
                      Det är synd att man inte lyckas fånga upp folks mailadresser, då skulle man kunna göra dessa snabba mailutskick
                      ----------------------------------------------------
                      Nix - men dock en halvrökig Islay (Bunnahabain) och så mycket långsammaren än det står tror jag inte egentligen behövs...
                      ------------------
                      låter så gott o smakar tvi (all starksprit).....utom jäger
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Massutskick tror jag inte alls - däremot så kan man väl maila ut verksamhets- och revisionsberättelser samt ev. motioner (brukar sällan vara sådana) några få dagar i förväg till dessa. Meddelande om detta skall ske i nästa nummer av CB. Detta för att dessa saker på så sätt kan klaras av snabbt på årsmötet och vi kan koncentrera oss på att istället prata om framtiden - detta kan gärna ske efter årsmötets formella avslutande.

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Då måste det till stadgeändringar.
                          Hittar inget i stadgarna om budget, verksamhetsplan eller motioner.
                          Bara det som står i stadgarna ska tas upp på årsmötet.

Har jag missat något, så beror det på att jag är trött o lessen!
                          Så därför tänker jag kanske skriva motioner om detta bara jag visste när de ska vara styrelsen tillhanda.
                          Då kan jag kanske göra Dig lite gladare. Om detta stadgas i § 7.
                          Sista punkten på årsmötet: - behandling av övriga i möteskallelsen nämnda ärenden - Där kan styrelsen lägga in presentation av budget och verksamhetsplan.
                          Sedan om motioner: Om föreningsmedlem önskar att ett ärende skall behandlas vid årsmötet skall han skriftligen meddela detta till styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp i möteskallelsen för årsmötet.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

OK, bra. Det ska vi väl kunna fixa. Handlingarna kan väl lämpligen läggas på hemsidan t.ex. en vecka före mötet, då hinner alla läsa dem hemma i lugn och ro.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                              OK, bra. Det ska vi väl kunna fixa. Handlingarna kan väl lämpligen läggas på hemsidan t.ex. en vecka före mötet, då hinner alla läsa dem hemma i lugn och ro.
                              Fast det är viktigt att nämna det i CB - trots allt så är säkert inte ens hälften av NCS-medlemmarna så aktiva på hemsidan

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8621

Fast det är viktigt att nämna det i CB - trots allt så är säkert inte ens hälften av NCS-medlemmarna så aktiva på hemsidan
                                Jepp, så ska vi göra. (Tidigare har vi i kallelsen i CB sagt att dagordningen kommer att publiceras på www.ciklid.org, framgent kan vi då skriva t.ex. dagordningen och möteshandlingarna.)
                                Senast redigerad av Mikael W; 06 December 2009, 23:37.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...