Medlemskap, inbetalning och CB ?
Kollaps
X
-
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Som jag skrivit tidigare: Årsmötets viktigaste uppgift är att välja styrelse och staka ut vad styrelsen ska göra och med vilka träpengar. Ju större förening desto mer av gummistämpel tenderar detta ju att bli, dvs gamla styrelsen (och ibland valberedningen) sköter rekryteringen av nya styrelsemedlemmar och skriver själv en budget och verksamhetsplan. I NCS har rekryteringen av styrelsemedlemmar under de senaste kanske 10 åren gått till så här, medan varken budget eller verksamhetsplan har funnits. Under min tid har vi börjat göra budget, den har visserligen inte behandlats på årsmötet utan mer fungerat som styr- och kontrollinstrument inom styrelsen. En skriftlig verksamhetsplan har förefallit onödig. Det handlar ju om att ordna ciklidstämman, ge ut CB och upprätthålla hemsidan och det behöver man kanske inte skriva en separat A4 om. Vore ju faktiskt inte helt fel om årsmötet ville ge mer ramar, t.ex. hur ciklidstämman ska ordnas, vad CB ska innehålla och vilka förändringar som ska göras på hemsidan, och/eller helt nya saker.
Även verksamhetsberättelsen, bokslutet och ansvarsfriheten är viktiga frågor för årsmötet. När det går bra är dessa mera av avklubbningar, men ifall ekonomin är ansträngd är det förstås bra att det blir diskussion, och ifall det har förekommit missbruk är det årsmötets uppgift att fatta beslut om att utreda och vidta erforderliga åtgärder. Av någon anledning har dessa punkter på dagordningen tenderat att ta upp en stor del av mötestiden, också sådana år då det har gått bra och mer ingående diskussion inte egentligen har behövts. Men det är väl mänskligt, här är det alltid lättare att tycka till än under andra punkter.Senast redigerad av Mikael W; 06 December 2009, 18:51.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Vad skulle DU vilja att vi ändrade på?
Se till att ha verksamhetsberättelsen och revisionsberättelsen klart och upptryckt långt i förväg. Om vi nu antar att årsmötet blir sist på lördagen så kan man anmäla sin närvaro direkt vid ankomsten och då också få ut årsmöteshandlingarna direkt (eller t.o.m. mailas ut i förväg) - då skulle man ha läst dom innan mötet börjar. På årsmötet behöver man därför inte läsa igenom dessa handlingar utan kanske bara göra en KORT inledning från styrelsen, lämna ordet fritt och fatta beslut.
Huvuddelen på årsmötet skulle istället se framåt - dvs hålla en bra inledning om hur styrelsen ser på den men framförallt få igång en medlemsdiskussion om framtiden.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 December 2009, 20:11.Kommentar
-
Ska framföra förslaget till arrangörerna. (Edit: Ser att Wilhelm redan tog bollen. Bra.)
Vad skulle DU vilja att vi ändrade på?
Som jag skrivit tidigare: Årsmötets viktigaste uppgift är att välja styrelse och staka ut vad styrelsen ska göra och med vilka träpengar. Ju större förening desto mer av gummistämpel tenderar detta ju att bli, dvs gamla styrelsen (och ibland valberedningen) sköter rekryteringen av nya styrelsemedlemmar och skriver själv en budget och verksamhetsplan. I NCS har rekryteringen av styrelsemedlemmar under de senaste kanske 10 åren gått till så här, medan varken budget eller verksamhetsplan har funnits. Under min tid har vi börjat göra budget, den har visserligen inte behandlats på årsmötet utan mer fungerat som styr- och kontrollinstrument inom styrelsen. En skriftlig verksamhetsplan har förefallit onödig. Det handlar ju om att ordna ciklidstämman, ge ut CB och upprätthålla hemsidan och det behöver man kanske inte skriva en separat A4 om. Vore ju faktiskt inte helt fel om årsmötet ville ge mer ramar, t.ex. hur ciklidstämman ska ordnas, vad CB ska innehålla och vilka förändringar som ska göras på hemsidan, och/eller helt nya saker.
Även verksamhetsberättelsen, bokslutet och ansvarsfriheten är viktiga frågor för årsmötet. När det går bra är dessa mera av avklubbningar, men ifall ekonomin är ansträngd är det förstås bra att det blir diskussion, och ifall det har förekommit missbruk är det årsmötets uppgift att fatta beslut om att utreda och vidta erforderliga åtgärder. Av någon anledning har dessa punkter på dagordningen tenderat att ta upp en stor del av mötestiden, också sådana år då det har gått bra och mer ingående diskussion inte egentligen har behövts. Men det är väl mänskligt, här är det alltid lättare att tycka till än under andra punkter.MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Har ju skrivit om det tidigare.
Se till att ha verksamhetsberättelsen och revisionsberättelsen klart och upptryckt långt i förväg. Om vi nu antar att årsmötet blir sist på lördagen så kan man anmäla sin närvaro direkt vid ankomsten och då också få ut årsmöteshandlingarna direkt (eller t.o.m. mailas ut i förväg) - då skulle man ha läst dom innan mötet börjar. På årsmötet behöver man därför inte läsa igenom dessa handlingar utan kanske bara göra en KORT inledning från styrelsen, lämna ordet fritt och fatta beslut.
Huvuddelen på årsmötet skulle istället se framåt - dvs hålla en bra inledning om hur styrelsen ser på den men framförallt få igång en medlemsdiskussion om framtiden.
Sedan - och kanske viktigast i inlägget senast - passusen om att alla handlingar (VB, bokslu, budget för nästkommande 2 år, verksamhetsplan - gärna i typ två-tre steg 1år, 3år framtid, övriga propositioner ev. motioner m.m) måste skickas ut i god tid före årsmötet (typ 3-5 veckor) och borde väl skickas till alla medlemmar!?
Detta sammantaget med att lägga årsmötet lör em (alt. tidig kväll) tror jag skulle öka intresset för årsmötet...med en fyllig VP etc. så finns ju något att hugga tag i...för att inte tala om en budget!MVH - joe
-
Kan du dra det lite långsammare.......har du öppnat nattvardsvinetjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Sedan - och kanske viktigast i inlägget senast - passusen om att alla handlingar (VB, bokslu, budget för nästkommande 2 år, verksamhetsplan - gärna i typ två-tre steg 1år, 3år framtid, övriga propositioner ev. motioner m.m) måste skickas ut i god tid före årsmötet (typ 3-5 veckor) och borde väl skickas till alla medlemmar!?
Detta sammantaget med att lägga årsmötet lör em (alt. tidig kväll) tror jag skulle öka intresset för årsmötet...med en fyllig VP etc. så finns ju något att hugga tag i...för att inte tala om en budget!
Hittar inget i stadgarna om budget, verksamhetsplan eller motioner.
Bara det som står i stadgarna ska tas upp på årsmötet.
Har jag missat något, så beror det på att jag är trött o lessen!
Så därför tänker jag kanske skriva motioner om detta bara jag visste när de ska vara styrelsen tillhanda.
Välkommen till Linköping Joe!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
det jag mear är att en enekl budget och en kortfattad, men ändå tydlig och "visionär" verksam,hetsplan borde gå att få till!
Sedan tror jag att utskicket av handlingar i förväg är A och O för att få en diskussion på årsmötet (eller något möte överhuvudtaget!)
...om whiskyn är god, Christer...gissaMVH - joe
-
det jag mear är att en enekl budget och en kortfattad, men ändå tydlig och "visionär" verksam,hetsplan borde gå att få till!
Sedan tror jag att utskicket av handlingar i förväg är A och O för att få en diskussion på årsmötet (eller något möte överhuvudtaget!)
...om whiskyn är god, Christer...gissa
----------------------------------------------------
Nix - men dock en halvrökig Islay (Bunnahabain) och så mycket långsammaren än det står tror jag inte egentligen behövs...
------------------
låter så gott o smakar tvi (all starksprit).....utom jägerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Detta sammantaget med att lägga årsmötet lör em (alt. tidig kväll) tror jag skulle öka intresset för årsmötet...med en fyllig VP etc. så finns ju något att hugga tag i...för att inte tala om en budget!Kommentar
-
Då måste det till stadgeändringar.
Hittar inget i stadgarna om budget, verksamhetsplan eller motioner.
Bara det som står i stadgarna ska tas upp på årsmötet.
Har jag missat något, så beror det på att jag är trött o lessen!
Så därför tänker jag kanske skriva motioner om detta bara jag visste när de ska vara styrelsen tillhanda.
Sista punkten på årsmötet: - behandling av övriga i möteskallelsen nämnda ärenden - Där kan styrelsen lägga in presentation av budget och verksamhetsplan.
Sedan om motioner: Om föreningsmedlem önskar att ett ärende skall behandlas vid årsmötet skall han skriftligen meddela detta till styrelsen i så god tid att ärendet kan tas upp i möteskallelsen för årsmötet.mvh
Mikael W
-
Har ju skrivit om det tidigare.
Huvuddelen på årsmötet skulle istället se framåt - dvs hålla en bra inledning om hur styrelsen ser på den men framförallt få igång en medlemsdiskussion om framtiden.mvh
Mikael W
-
Fast det är viktigt att nämna det i CB - trots allt så är säkert inte ens hälften av NCS-medlemmarna så aktiva på hemsidanKommentar
-
Senast redigerad av Mikael W; 06 December 2009, 23:37.mvh
Mikael W
Kommentar