Medlemskap, inbetalning och CB ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qristina
    Banned
    • September 2005
    • 85

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Du klär i..........
    Ursäkta, vad menar du?Qristina

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Nu tror jag denna diskussion har kommit till vägs ände - nu lägger jag mig!

Sov gott kamrater!
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av qristina
        Jag relaterar till kjells kommentar, det spelar ingen större roll, för att att tyvärr så kommer det inte så många på årsmötet, ca 15 st.
        Så det känns lite löjligt att diskutera stadgar, för vem skulle motsäga det som kommer upp på mötet,för att dom på mötet är ju till 90% samma gubbar som satt på det förra årsmötet Qristina.
        Kan man inte komma kan man ju lämna fullmakt för att rösta som man kan göra i de flesta andra föreningar.

Kommentar

• Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Kanske dom viktiga frågorna ska upp på ett extra årsmöte som avhandlas på lördagsmiddagen då brukar vi vara 150-200 personer
          Ett extra årsmöte kanske inte är nödvändigt, men varför inte till kommande stämma ändra i programmet så att årsmötet inte hamnar tidigt på söndagen.

Alternativen kan vara före eller efter sista föredrag på lördagen. Då borde ju tillräckligt med personer vara på plats och de som hållit igång sent på fredagen, har en rimlig chans att ändå delta, då mötet som tidigast blir kring kl. 10-11.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ursprungligen postat av endymion
            Kan man inte komma kan man ju lämna fullmakt för att rösta som man kan göra i de flesta andra föreningar.
            Det kan man göra i föreningar som tillåter det i sina stadgar. Betänk dock att det är mycket lättare att göra en kupp då (man kommer till mötet med en fullmakt av 25 personer).

Edit mw: Det tillåts i NCS stadgar.
            Senast redigerad av Mikael W; 05 December 2009, 18:12.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
              Ett extra årsmöte kanske inte är nödvändigt, men varför inte till kommande stämma ändra i programmet så att årsmötet inte hamnar tidigt på söndagen.

Alternativen kan vara före eller efter sista föredrag på lördagen. Då borde ju tillräckligt med personer vara på plats och de som hållit igång sent på fredagen, har en rimlig chans att ändå delta, då mötet som tidigast blir kring kl. 10-11.
              Eller kanske t.o.m. 2 timmar mitt emellan föredragen - fast då krävs det att det blir lite mer "action" i årsmötet.
              Oavsett vilket - bra förslag - fast om det skall bli lyckat så krävs det ett mer proffesionellt årsmöte för att folk skall komma också nästa gång.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                Det kan man göra i föreningar som tillåter det i sina stadgar. Betänk dock att det är mycket lättare att göra en kupp då (man kommer till mötet med en fullmakt av 25 personer).
                Fast NCS tillåter väl fullmakt om man inte kan komma - även om man måste anmäla det minst 14 dagar innan.

Den som önskar utöva sin rösträtt genom att befullmäktiga annan skall skriftligen anmäla detta till styrelsens ordförande i god tid före årsmötet, dock senast två veckor före mötet.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 December 2009, 12:22.

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Eller kanske t.o.m. 2 timmar mitt emellan föredragen - fast då krävs det att det blir lite mer "action" i årsmötet.
                  Oavsett vilket - bra förslag - fast om det skall bli lyckat så krävs det ett mer proffesionellt årsmöte för att folk skall komma också nästa gång.
                  Har det varit "Oproffesionella årsmöten" tidigare?
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Har det varit "Oproffesionella årsmöten" tidigare?
                    Nja, tämligen ordinära årsmöten (dvs även under min tid) - vilket också är en av anledningarna till att folk inte kommer på årsmötena eftersom de då med rätta tycker att dom är tråkiga.
                    Visst allt måste ju godkännas - men det kan ju rulla på mycket snabbare. Man kan få ut verksamhets- och revisionsberättelsen några timmar i förväg, så man kan ha läst dom innan själva årsmötet. Då behöver vi inte sitta och läsa igenom det på årsmötet. Detta borde istället mer vara en öppen diskussion med utgångspunkt från en proffesionell framställd plan från styrelsen om vad de tänkt att göra framöver.
                    Ta en ciklidstämma - allt har förändrats enormt från hur det var för 10-20 år sedan (ingen håller t.ex. ett diaföredrag idag, många visar t.o.m. videosnuttar). Ja allt har förändrats utom själva årsmötet - det är likadant idag som det var för 30 år sedan då jag började gå på NCS årsmöten.

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast NCS tillåter väl fullmakt om man inte kan komma - även om man måste anmäla det minst 14 dagar innan.
                      Jepp, det stämmer.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

Jag tyckte att jag läste att det talades/beslutades för lite om framtiden på ett årsmöte och jag tänker på följande:

1 Stämman beslutar om vilka styrelsemedlemmar föreningen ska ha och dessa leder sedan föreningen framöver främst efter föreningens stadgar. Att välja rätt personer som leder verksamheten är extremt viktigt för framtiden. Det kan gå fort att förstöra en föreningen men det tar oftast lång tid att bygga upp den. Stadgan är oftast uppbyggd för att långsiktigt främja verksamheten men att ge tillräckligt spelrum för styrelsen.
                        2 Det går att skicka in motioner till stämman om någon vill förändra framtiden för föreningen. Det skulle kunna vara "Föreningen ska verka för att främja ciklider på EU-nivå, medlemmarna ska få 10 medlemsblad i pdf-format per år mm.
                        3 Styrelsen/intressenter kan presentera material och förslag för framtiden för att låta stämman ge sina synpunkter.
                        4 Ett årsmöte följer särskilda rutiner över vad som ska beslutas om med föredragningslista för att stämman inte ska kunna ta "konstiga" beslut utan att alla i föreningen ska haft möjlighet att kunna ge sin synpunkt på. Detta är ett annat sätt att bedriva kupp i olika ärenden.

Ett annat ämne är hur styrelsen arbetar för att tillräckligt många röstberättigade deltar på årsmötet. Det är ju faktiskt möjligt att vi framöver skulle kunna få ett ciklidmöte i de djupaste skogarna i Finland och om mötet hålls kl 05:00 så kan styrelsen nästan ensamma bestämma om allt. Tyvärr står det inga begränsningar om detta i stadgan. Det bästa jag kan komma på när det gäller detta är att det borde finnas möjlighet att rösta/besluta hemifrån på något sätt men jag gillar fysiska årsmöten där man ses. (Jag valde Finland med tanke på att vi bara har en sponsor därifrån och jag själv har släkt där).
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Koi-fantast
                          Användare
                          • November 2007
                          • 555

Med tanke på att föreningen har ett kontant kassakonto som kassören handhar så tror jag att detta motsvarar föreningens konto i juridisk mening. Min uppfattning är att det går att casha till kassören eller av denne utsedd person och direkt bli medlem. Annars kan ju kassören bestämma när alla ska bli medlemmar beroende på hur pengarna hanteras.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            Med tanke på att föreningen har ett kontant kassakonto som kassören handhar så tror jag att detta motsvarar föreningens konto i juridisk mening. Min uppfattning är att det går att casha till kassören eller av denne utsedd person och direkt bli medlem. Annars kan ju kassören bestämma när alla ska bli medlemmar beroende på hur pengarna hanteras.
                            Ja, Du har nog rätt här. Återstår då bara styrelsens rätt att förkasta en medlemsansökan. Detta är något som man kan tillgripa bara om man har väldigt starka skäl för det, t.ex. att det handlar om en känd föreningssabotör e.dyl.

Man kan ju fundera på om NCS behöver starkare skydd i stadgarna. T.ex. ett stadgande om att medlemsavgiften ska vara betald 14 eller 30 dagar före mötet. Samtidigt bör man då väga hur demokratiska sådana stadganden är. Samt komma ihåg att om någon verkligen planerar en kupp ser han väl till att klara de eventuella hinder vi trott oss ha ställt.

(Har nu korrigerat i mitt tidigare inlägg om detta.)
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Ursprungligen postat av Mikael W
                              Ja, Du har nog rätt här. Återstår då bara styrelsens rätt att förkasta en medlemsansökan. Detta är något som man kan tillgripa bara om man har väldigt starka skäl för det, t.ex. att det handlar om en känd föreningssabotör e.dyl.

Man kan ju fundera på om NCS behöver starkare skydd i stadgarna. T.ex. ett stadgande om att medlemsavgiften ska vara betald 14 eller 30 dagar före mötet. Samtidigt bör man då väga hur demokratiska sådana stadganden är. Samt komma ihåg att om någon verkligen planerar en kupp ser han väl till att klara de eventuella hinder vi trott oss ha ställt.

(Har nu korrigerat i mitt tidigare inlägg om detta.)
                              En korrigering att medlemsavgiften ska vara betald/bokförd senast typ 30 dagar innan årsmötet är nog en bra förändring...

sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur lukurativt och/eller troligt det är att nån skulle kuppa mot NCS överhuvudtaget...och vem skulle göra det? Djurrättsaktivister? Abborrarna befrielsearmé? Det måste ju finnas hundratals lämpligare, fetare och mer symboliskt laddade offer att kuppa än att man skulle lägga energi på detta just mot oss om vi bara har en rimlig nivå på beredskap (vilket jag tycker vi har!)...blir lite av en hypotetisk ickefråga...sorry, så betydelsefulla är vi inte..., även om vi är bra
                              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av joe
                                sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur lukurativt och/eller troligt det är att nån skulle kuppa mot NCS överhuvudtaget...och vem skulle göra det? Djurrättsaktivister? Abborrarna befrielsearmé? Det måste ju finnas hundratals lämpligare, fetare och mer symboliskt laddade offer att kuppa än att man skulle lägga energi på detta just mot oss om vi bara har en rimlig nivå på beredskap (vilket jag tycker vi har!)...blir lite av en hypotetisk ickefråga...sorry, så betydelsefulla är vi inte..., även om vi är bra
                                Lukrativt? Vid årsmötet finns det säkert minst 300.000 i kassan. Det är väl ändå en hel del pengar när man kan tillskansa sig dom utan att bli åtalad.

Kommentar

Arbetssätt...