Medlemskap, inbetalning och CB ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Per B
    Ett årsmötes huvudansvar kan ju inte vara att hantera den tid som förflutit - det måste väl ändå handla om att ta hand om framtiden? Alltså är det fullkomligt logiskt (i mina ögon) att man betalar för att få vara med och påverka framtiden - inte dåtiden. Jag kan möjligen ha fel, jag skriver detta i all hast eftersom gäster är på intågande men blev så engagerad att jag chansar på att svara rätt.

Kan man möjligen dra en parallell till att pensionärer får rösta om unga människors framtid i riksdagsvalen? Ja, det tror jag man kan - frågan är dock om det inte talar emot min argumentation?
    Av det 11 punkter som tas upp på årsmötet (se Olas inlägg ovan) så tar verksamhetsberättelsen upp 75% av tiden (dvs förra årets), revisorernas berättelse 15% (dvs förrra årets) och de övriga 9 punkterna totalt kanske 10%. Men vad spelar allt detta för roll - det är ju ändå i stort sett bara styrelsen + några fossiler från det förgångna som kommer på årsmötet.
    Förr (på min tid) så la vi alla upp en planerad budget för det innevarande året - men inte fan kom folk för att vi också då diskuterade framtiden.

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Per B
      Ett årsmötes huvudansvar kan ju inte vara att hantera den tid som förflutit - det måste väl ändå handla om att ta hand om framtiden? Alltså är det fullkomligt logiskt (i mina ögon) att man betalar för att få vara med och påverka framtiden - inte dåtiden. Jag kan möjligen ha fel, jag skriver detta i all hast eftersom gäster är på intågande men blev så engagerad att jag chansar på att svara rätt.

Kan man möjligen dra en parallell till att pensionärer får rösta om unga människors framtid i riksdagsvalen? Ja, det tror jag man kan - frågan är dock om det inte talar emot min argumentation?
      Nu så...

...framtiden är INTE primärt styrelsens ansvar i den mening att de "bara" har att verkställa årsmötets beslut om inriktningen av verksamheten. Styrelsen är "bara" årsmöte när årsmötet inte kan vara samlat! Styrelsen är alltid underställd årsmötet - inte minst vad avser framtidsfrågor och en förenings verksamhet/inriktning. Och sure thing, ansvarsfriheten är ju naturligtvis viktig, men den som inte är medlem göre sig icke besvär...ska det vara så svårt att förstå..allt annnat vore både odemokratiskt och oetiskt!!!

Möjligen är det en bra idé som Kaj är inne på att man har en deadline nån/några veckor innan årmötet för att lösa "beslutande"medlemskap...

Men att de som varit medlemmar under föregående år, men av nån anledning har slutat, skulle vara berättigade (utan medlemskap!) att lägga förslag och ta beslut på ett årsmöte - det är ju bara nys!

Sedan är det ju som många är inne på så att det största problemet är att så få bevistar årsmötena...vilket i sin tur ger styrelsen otillbörligt mycket makt, vare sig de vill eller inte...

och gör föreningen sårbar för kupper...som man inte avvärjer genom att ge fler (icke medlemmar) rösträtt...vad är det som säger att inte de som varit, men inte är, medlemmar skulle kunna gadda ihop sig och kuppa...lika väl som de som löser medlemskap nära inpå årmötet????
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ett årsmöte tar upp gångna året och ger ansvarsfrihet till Styrelsen
        men samtidigt ger Styrelsen riktlinjer för framtiden.....som nya Styrelsen älskar att ta hand om genast.

Alla som är under 40 på årsmötet räknas som lammkött......kvinnor gör att vi hoppar högt utan att veta varför.....kanske dom är från en annan planet.

sedan skryter vi Boys att vi har varit på ca 30 årsmöten....men vi är bara fem.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Ursprungligen postat av joe
          Nu så...

...framtiden är INTE primärt styrelsens ansvar i den mening att de "bara" har att verkställa årsmötets beslut om inriktningen av verksamheten. Styrelsen är "bara" årsmöte när årsmötet inte kan vara samlat! Styrelsen är alltid underställd årsmötet - inte minst vad avser framtidsfrågor och en förenings verksamhet/inriktning. Och sure thing, ansvarsfriheten är ju naturligtvis viktig, men den som inte är medlem göre sig icke besvär...ska det vara så svårt att förstå..allt annnat vore både odemokratiskt och oetiskt!!!

Möjligen är det en bra idé som Kaj är inne på att man har en deadline nån/några veckor innan årmötet för att lösa "beslutande"medlemskap...

Men att de som varit medlemmar under föregående år, men av nån anledning har slutat, skulle vara berättigade (utan medlemskap!) att lägga förslag och ta beslut på ett årsmöte - det är ju bara nys!

Sedan är det ju som många är inne på så att det största problemet är att så få bevistar årsmötena...vilket i sin tur ger styrelsen otillbörligt mycket makt, vare sig de vill eller inte...

och gör föreningen sårbar för kupper...som man inte avvärjer genom att ge fler (icke medlemmar) rösträtt...vad är det som säger att inte de som varit, men inte är, medlemmar skulle kunna gadda ihop sig och kuppa...lika väl som de som löser medlemskap nära inpå årmötet????
          En kupp är inte att förringa
          visst om det är Ciklidister kanske man kan överleva
          men tänk om en grupp Nynasister vill ta över då är det ingen lek längre

Joe har ni inte haft dessa problem i Kyrkan ??
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ciklidbladet

Hej

Märker att det råder en viss oklarhet, beklagar att jag inte har tittat in här tidigare idag och kunnat räta ut frågetecknen i tid. (Det beror på att jag jobbade till kl 2 i natt, har krabba idag och därtill har haft en lång och kaotisk dag på jobbet. Men sånt är livet, ju ibland.)

Först CB (tar medlemskapet i ett separat inlägg):
            I samband med stadgeändringen ändrade vi det, till vilka nummer av CB medlemskapet berättigar. Tidigare var det kalenderårets alla nummer oberoende av när man betalade in. Detta medförde nackdelen, att vi måste trycka upp väldigt många extranummer, när vi inte visste hur många medlemmar vi skulle ha i slutet av året.

Nu gäller att man får CB 4 nummer framåt från det man betalar.
            För nya medlemmar innebär det att om man betalar i början av januari får man CB 1-4 det året, ansluter man sig t.ex. i början av maj får man CB 2 det året -1 nästa år, osv.
            För gamla medlemmar blir det ju inte så stor skillnad jämfört med tidigare. Betalar man in senast när vi trycker adresshäftorna till CB 1 får man CB 1-4. Ju tidigare man betalar in desto bättre förstås, så lämna inte det till sista minuten utan betala (gamla medlemmar) gärna i december eller alldeles i början av januari.

Och: De medlemmar som vill köpa gamla nummer är förstås fortfarande välkomna att göra det, så långt lagret räcker. (Med det nya systemet kommer vi inte att hålla stora lager längre.)
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Medlemskapet

Enligt de nya stadgarna:

Man blir medlem då betalningen (första gången) är inkommen till föreningens konto.
              (Det finns en skyddsklausul: Styrelsen har rätt att förkasta en medlemsansökan. Personen är i så fall formellt sett medlem tills styrelsen har fattat ett sådant beslut, såvida inte beslutet fattas samma dag som betalningen inkom på kontot.)

Man är medlem tillsvidare. Medlemskapet kan upphöra genom att man skriftligen meddelar styrelsen att man utträder, eller genom att man blir utesluten genom ett styrelsebeslut. (Tillsvidaremedlemskapet innebär att styrelsen nu aktivt kommer att fatta beslut om att utesluta dem som inte betalar.) (Denna ändring är en enorm förbättring, tidigare nollställdes medlemskåren årligen första januari.)

Medlemsavgiften löper per kalenderår. En ny medlem betalar den när han ansluter sig, gamla medlemmar ska betala den i början av året (eller gärna före början av året).
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

För att vara en byråkrat
                hur länge är man medlem ?
                man betalar för fyra nummer....är man medlem tills nummer fem skickas ut ??
                mig spelar det ingen roll för jag är medlem tills 21 tidningen dyker upp ......då har jag betalat i god tid.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  För att vara en byråkrat
                  mig spelar det ingen roll för jag är medlem tills 21 tidningen dyker upp ......då har jag betalat i god tid.
                  Nu är du besvärlig Christer! Men skämt åsido är dettta en berättigad fråga! Hur länge är man medlem om man inte förnyar betalningen???

Sedan, för att svara på din förra fråga/inlägg. Visst har vi i kyrkan haft just dessa problem - kupptendenser pga av lågt valdeltagande
                  (= årsmötesnärvaro)....men störst problem kanske vi har med de som inte är medlemmar (eller tillhöriga som vi använder som term!!) och ändå uttrycker en massa åsikter!

Det är de iofs välkomna att göra - MEN även här gäller principen, bara - bara - bara medlemmar/tillhöriga kan fatta beslut i olika beslutande organ (=årsmöte)...

Och kanske löser man knuten nu genom att införa "löpande" medlemskap och inte årsbaserade...vad vet jag...
                  MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Joe
                    Och kanske löser man knuten nu genom att införa "löpande" medlemskap och inte årsbaserade...vad vet jag...
                    ----------------------------------------------
                    Bara levande medlemmar kanske
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Årsmötet

Årsmötets viktigaste uppgift är att välja styrelsen. Styrelsen leder sedan föreningens verksamhet under verksamhetsåret).
                      Viktigt är även, men utövas i olika grad i olika föreningar allt efter de behov verksamheten medför, är att ge ramarna för styrelsens verksamhet i form av en budget och en verksamhetsplan.
                      Sedan följer att besluta om medlemsavgiftens storlek.

Därefter följer att behandla och fatta beslut om verksamhetsberättelsen för föregående verksamhetsår innefattande bokslutet, att få ta del av revisorernas berättelse samt att besluta om ansvarsfrihet.

Andra viktiga frågor för årsmötet, vilka dock ej är årligen återkommande, är t.ex. att ändra stadgarna, besluta om försäljning av fast egendom, eller (hu) upplösa föreningen.

Rösträtt på årsmötet har medlemmarna. (I stadgarna kan stipuleras om begränsningar, t.ex. åldersgränser, eller att medlemsavgiften måste vara betald. Vi har inga sådana begränsningar.) Man är medlem från det den första medlemsavgiften har inkommit på kontot (dvs att betala cash på mötet uppfyller inte kravet, om man vill tolka stadgarna strikt) till dess man anmält om utträde eller har blivit utesluten.

Om man inte är medlem idag är man inte medlem, oberoende av om man var medlem förra året.

Eftersom medlemmarna idag är de som "äger" föreningen är det logiskt att det är de som besluter om verksamhetsberättelsen och om huruvida den gamla styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet eller om t.ex. ersättningskrav ska resas mot den.

(Ni håller säkert också med om att det vore befängt att före detta medlemmar skulle välja den nya styrelsen, medan de riktiga medlemmarna inte skulle få delta i beslutet.)

Hoppas dessa rader var till någon hjälp.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

För att vara en byråkrat
                        Läs mitt inlägg. Ska vi säga så här, att om man inte betalar kvarstår man som medlem tills styrelsen fattar att besluta om uteslutning.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

Ursprungligen postat av Mikael W
                          Enligt de nya stadgarna:

Man blir medlem då betalningen (första gången) är inkommen till föreningens konto.
                          (Det finns en skyddsklausul: Styrelsen har rätt att förkasta en medlemsansökan. Personen är i så fall formellt sett medlem tills styrelsen har fattat ett sådant beslut, såvida inte beslutet fattas samma dag som betalningen inkom på kontot.)

Medlemsavgiften löper per kalenderår. En ny medlem betalar den när han ansluter sig, gamla medlemmar ska betala den i början av året (eller gärna före början av året).
                          Nu fattar jag ingenting
                          Var det inte detta inlägg som startade diskussionen.

Ursprungligen postat av Byttorp
                          Vi lever i nya tider och ioch med stadgeändringarna som trädde ikraft i höstas så är man nu medlem från det datum man betalar och löpande, dvs 4 nummer framåt. Om man inte går ur föreningen så får man en ny avi med sitt sista nummer (hur vi skall lösa detta är inte helt klart) och så betalar man för ännu ett år osv.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Jag håller med särskilt om de sista raderna Mikael - att " det vore befängt...osv" Helt enig med dig där...

Men sedan måste jag ändå få säga att årsmötet har/kjunde ha en långt viktigare roll än att utvärdera senaste årets verksamhet (som iofs är viktigt) genom att lägga upp riktlinjer för vad man anser att NCS ska göra det kommande/de kommande åren! Sedan är det styrelsen, på årsmötets mandat, att genomföra detta, göra hureet alltså...själva genomförandet har inte årsmötet med att göra, men det man gör något med har årsmötet i högsta grad med att göra och i bästa fall inte bara retroaktivt!

Edit mw: Sorry Joe, jag skulle citera Dig och så blev det redigering i stället. Korrat det nu.
                            Senast redigerad av Mikael W; 04 December 2009, 22:53.
                            MVH - joe

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Joe
                              ----------------------------------------------
                              Bara levande medlemmar kanske
                              Gärna det - döda fiskar flyter ju bara medströms...
                              MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Hoppas dessa rader var till någon hjälp.[/QUOTE]

Visst
                                vi vill hitta fallgroparna
                                om Styrelsen kan vi alla här på Fredagskvällen säga vi på forumet är skitnöjda
                                som fredagstråd....håll i hatten
                                det var längesedan vi brann
                                skillnaden är att alla är vänner
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor

Kommentar

Arbetssätt...