Medlemskap, inbetalning och CB ?
Kollaps
X
-
-
Detta ska behandlas på årsmötet:
1. val av ordförande och sekreterare för årsmötet
2. val av två justeringsmän att jämte ordföranden justera årsmötets protokoll
3. styrelsens verksamhetsberättelse
4. revisorernas berättelse
5. fråga om ansvarsfrihet för styrelsemedlemmarna avseende förvaltningen under föregående verksamhetsår
6. beslut om antalet styrelseledamöter och suppleanter
7. val av styrelseledamöter och suppleanter
8. val av två revisorer för följande verksamhetsår
9. val av valberedning
10. fastställande av medlemsavgifterna
11. behandling av övriga i möteskallelsen nämnda ärenden
Fem av dessa punkter behandlar föregående verksamhetsår medan sex behandlar det pågående samt efterföljande verksamhetsår.
"Det viktigaste måste ju vara att lägga fast kursen framöver!"
Detta är inte en årsmötesfråga, men jag tycker ändå att det skall med (har ofta varit dåligt med detta tidigare) men kanske inte som en del i det officiella årsmötet.Kommentar
-
Så i princip så kan vem som helst enligt dig då bara se till att regga 20 personer, se till att skaffa röstfullmakt för dessa (minst 14 dagar innan) och meddela styrelsen och sen gå in och ta över hela NCS. På årsmötet ta över helt och sedan direkt ha styrelsemöte och besluta om att den nya styrelsen bränner hela summan som NCS har på banken (borde väl i årsmötestider då åtminstone vara 200.000-300.000 kr) på lite trevliga resor.Kommentar
-
Korrekt - jag vände mig dock främst emot skrivningen som Joe hade
"Det viktigaste måste ju vara att lägga fast kursen framöver!"
Detta är inte en årsmötesfråga, men jag tycker ändå att det skall med (har ofta varit dåligt med detta tidigare) men kanske inte som en del i det officiella årsmötet.
Det beror ju lite på vad man menar, men för förenings fortsatta verksamhet är ju den framtida kursen "viktigare" - ingen framtida kurs ger ingen vidare förening, men det förutsätter "löfte" om möjlig ansvarsfrihet för den nya valda styrelsen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Så i princip så kan vem som helst enligt dig då bara se till att regga 20 personer, se till att skaffa röstfullmakt för dessa (minst 14 dagar innan) och meddela styrelsen och sen gå in och ta över hela NCS. På årsmötet ta över helt och sedan direkt ha styrelsemöte och besluta om att den nya styrelsen bränner hela summan som NCS har på banken (borde väl i årsmötestider då åtminstone vara 200.000-300.000 kr) på lite trevliga resor.Senast redigerad av Ola Svensson; 04 December 2009, 17:41.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Så i princip så kan vem som helst enligt dig då bara se till att regga 20 personer, se till att skaffa röstfullmakt för dessa (minst 14 dagar innan) och meddela styrelsen och sen gå in och ta över hela NCS. På årsmötet ta över helt och sedan direkt ha styrelsemöte och besluta om att den nya styrelsen bränner hela summan som NCS har på banken (borde väl i årsmötestider då åtminstone vara 200.000-300.000 kr) på lite trevliga resor.Kommentar
-
Tror knappast att det skulle vara brottsligt om styrelsen genomför resor till ett akvaristiskt mål - på sin höjd kan de få kritik på nästa årsmöte, men pengarna lär vara borta.Kommentar
-
Som sagt hade dagens regler gällt för 25 år sedan så hade knappast inte NCS existerat idag.Kommentar
-
För att förhindra kupper och samtidigt få fler medlemmar på årsmötet.
Varför inte lägga årsmötet före middagen på lördagkvällen, fan alla ska bara gå på rummen ta det lugnt o festa med sina kompisar.
Mitt krav för att flytta till lördagen är att det finns servering av hmmmm mellanöl.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
För att förhindra kupper och samtidigt få fler medlemmar på årsmötet.
Varför inte lägga årsmötet före middagen på lördagkvällen, fan alla ska bara gå på rummen ta det lugnt o festa med sina kompisar.
Mitt krav för att flytta till lördagen är att det finns servering av hmmmm mellanöl.
Men oavsett vilket - det stora problemet är som sagt det som Christer och andra har berört. Medlemmarna går inte på årsmötet.
Hade vi varit 60-70 st så hade det ju inte varit något praktiskt problem. Dessutom hade det ju varit bra för föreningen om fler än de "närmast sörjande" deltog i den demokratiska beslutsprocessen.Kommentar
-
Om detta är rätt lösning - det vet jag inte.
Men oavsett vilket - det stora problemet är som sagt det som Christer och andra har berört. Medlemmarna går inte på årsmötet.
Hade vi varit 60-70 st så hade det ju inte varit något praktiskt problem. Dessutom hade det ju varit bra för föreningen om fler än de "närmast sörjande" deltog i den demokratiska beslutsprocessen.
på mötet Lördag 300st rekord
på årsmötet kommer inte ihåg exakt ca 15st ? märkligtjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Det finns ingen speciell "föreningslagstiftning" utan det är föreningens stadgar som styr. Detta funkar väl oftast OK men som både Kjell o Christer skriver. Kommer det 15 personer på årsmötet så är det sårbart.
Det handlar om att värna föreningen, det måste ju vara allas mål o syfte.Senast redigerad av kaj.p; 04 December 2009, 21:35.Kommentar
-
Nej rent krasst så har man på årsmötet närvaro och rösträtt om man varit medlem under verksamhetsåret. Om man är medlem vid tiden för årsmötet men inte var det under själva verksamhetsåret så har man närvaro men inte rösträtt under årsmötet.
Nu är ju detta bara en pappersfråga men man bör ju vara medveten om vad som gäller om det skulle uppstå ett kuppläge vid något årsmöte (t.ex. kan ju ett antal personer regga sig alldeles före ett årsmöte för att få majoriteten där - skulle tyvärr inte behöva vara så många pga att så få deltar på årsmötet). Detta är dock knappast troligt att så är fallet, men så har i alla fall faktikst hänt tidigare i NCS historia.
Kan man möjligen dra en parallell till att pensionärer får rösta om unga människors framtid i riksdagsvalen? Ja, det tror jag man kan - frågan är dock om det inte talar emot min argumentation?mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Kommentar
-
Just därför är det viktigt o ha bra, enkla och tydliga stadgar.
Det finns ingen speciell "föreningslagstiftning" utan det är föreningens stadgar som styr. Detta funkar väl oftast OK men som både Kjell o Christer skriver. Kommer det 15 personer på årsmötet så är det sårbart.
Det handlar om att värna föreningen, det måste ju vara allas mål o syft.Kommentar
Kommentar