Medlemskap, inbetalning och CB ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Varje medlem har rätt att deltaga vid årsmötet och har där såväl rösträtt som yttranderätt.

Detta innebär enligt mig att de som gått ur föreningen inte har rösträtt samt att de som gått med efter verksamhetsårets slut faktiskt har rösträtt i motsats till vad Kjell tror. (Däremot ser jag en poäng i att man i efterhand ska få godkänna hur styrelsen använde medlemsavgiften, även om man valt att gå ur föreningen.)
    Nja, det beror nog på hur man definierar ordet medlem - gäller det för medlemmen för verksamhetsåret, eller bara för dagens medlem.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Detta ska behandlas på årsmötet:

1. val av ordförande och sekreterare för årsmötet
      2. val av två justeringsmän att jämte ordföranden justera årsmötets protokoll
      3. styrelsens verksamhetsberättelse
      4. revisorernas berättelse
      5. fråga om ansvarsfrihet för styrelsemedlemmarna avseende förvaltningen under föregående verksamhetsår
      6. beslut om antalet styrelseledamöter och suppleanter
      7. val av styrelseledamöter och suppleanter
      8. val av två revisorer för följande verksamhetsår
      9. val av valberedning
      10. fastställande av medlemsavgifterna
      11. behandling av övriga i möteskallelsen nämnda ärenden

Fem av dessa punkter behandlar föregående verksamhetsår medan sex behandlar det pågående samt efterföljande verksamhetsår.
      Korrekt - jag vände mig dock främst emot skrivningen som Joe hade
      "Det viktigaste måste ju vara att lägga fast kursen framöver!"
      Detta är inte en årsmötesfråga, men jag tycker ändå att det skall med (har ofta varit dåligt med detta tidigare) men kanske inte som en del i det officiella årsmötet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

???

Ja så måste man väl tolka stadgarna... (fast kanske inte, man ansöker om medlemskap genom att betala medlemsavgiften).

(Varför riktade du detta påstående till mig?)
        Så i princip så kan vem som helst enligt dig då bara se till att regga 20 personer, se till att skaffa röstfullmakt för dessa (minst 14 dagar innan) och meddela styrelsen och sen gå in och ta över hela NCS. På årsmötet ta över helt och sedan direkt ha styrelsemöte och besluta om att den nya styrelsen bränner hela summan som NCS har på banken (borde väl i årsmötestider då åtminstone vara 200.000-300.000 kr) på lite trevliga resor.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Korrekt - jag vände mig dock främst emot skrivningen som Joe hade
          "Det viktigaste måste ju vara att lägga fast kursen framöver!"
          Detta är inte en årsmötesfråga, men jag tycker ändå att det skall med (har ofta varit dåligt med detta tidigare) men kanske inte som en del i det officiella årsmötet.
          Styrelsens ansvarsfrihet är utan konkurrens det viktigaste rent juridiskt, det håller jag med om. Att styrelsen får ansvarsfrihet av årsmötet är en förutsättning för en fungerande ideel förening.

Det beror ju lite på vad man menar, men för förenings fortsatta verksamhet är ju den framtida kursen "viktigare" - ingen framtida kurs ger ingen vidare förening, men det förutsätter "löfte" om möjlig ansvarsfrihet för den nya valda styrelsen.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Så i princip så kan vem som helst enligt dig då bara se till att regga 20 personer, se till att skaffa röstfullmakt för dessa (minst 14 dagar innan) och meddela styrelsen och sen gå in och ta över hela NCS. På årsmötet ta över helt och sedan direkt ha styrelsemöte och besluta om att den nya styrelsen bränner hela summan som NCS har på banken (borde väl i årsmötestider då åtminstone vara 200.000-300.000 kr) på lite trevliga resor.
            Ja inte hittar jag något i stadgarna som försvarar NCS mot detta (det är inte jag som skrivit stadgarna). Däremot bryter trevliga resor helt mot förenings syfte och stadgar och är garanterat olagligt.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 04 December 2009, 17:41.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

Det vanliga i föreningar är att halva styrelsen ( eller 1 mer) sitter på 2 år och resten på 1 år, Detta för att förhindra kupper, vid kuppförsök så krävs det då 2 årsmöten för att ta över och då kan förhoppningsvis de "normala" medlemmarna hunnit moblisera åtgärder.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ja inte hittar jag något i stadgarna som försvarar NCS mot detta (det är inte jag som skrivit stadgarna). Däremot bryter trevliga resor helt mot förenings syfte och stadgar och är garanterat olagligt.
                Nej men det minskar risken för kupper om man måste ha varit medlem några månader i förväg - det gjorde det i alla fall förra gången som ett försök gjordes.
                Tror knappast att det skulle vara brottsligt om styrelsen genomför resor till ett akvaristiskt mål - på sin höjd kan de få kritik på nästa årsmöte, men pengarna lär vara borta.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av HåkanM
                  Det vanliga i föreningar är att halva styrelsen ( eller 1 mer) sitter på 2 år och resten på 1 år, Detta för att förhindra kupper, vid kuppförsök så krävs det då 2 årsmöten för att ta över och då kan förhoppningsvis de "normala" medlemmarna hunnit moblisera åtgärder.
                  Det räcker ju om det då handlar om ett år där majoriteten av styreslen avgår. Är man inte majoritet i styrelsen kan man ju fatta olika beslut och dessa kan strikt juridiskt först ifrågasättas vid nästa årsmöte - då pengarna redan har försvunnit.

Som sagt hade dagens regler gällt för 25 år sedan så hade knappast inte NCS existerat idag.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

För att förhindra kupper och samtidigt få fler medlemmar på årsmötet.

Varför inte lägga årsmötet före middagen på lördagkvällen, fan alla ska bara gå på rummen ta det lugnt o festa med sina kompisar.

Mitt krav för att flytta till lördagen är att det finns servering av hmmmm mellanöl.
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      För att förhindra kupper och samtidigt få fler medlemmar på årsmötet.

Varför inte lägga årsmötet före middagen på lördagkvällen, fan alla ska bara gå på rummen ta det lugnt o festa med sina kompisar.

Mitt krav för att flytta till lördagen är att det finns servering av hmmmm mellanöl.
                      Om detta är rätt lösning - det vet jag inte.
                      Men oavsett vilket - det stora problemet är som sagt det som Christer och andra har berört. Medlemmarna går inte på årsmötet.
                      Hade vi varit 60-70 st så hade det ju inte varit något praktiskt problem. Dessutom hade det ju varit bra för föreningen om fler än de "närmast sörjande" deltog i den demokratiska beslutsprocessen.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Om detta är rätt lösning - det vet jag inte.
                        Men oavsett vilket - det stora problemet är som sagt det som Christer och andra har berört. Medlemmarna går inte på årsmötet.
                        Hade vi varit 60-70 st så hade det ju inte varit något praktiskt problem. Dessutom hade det ju varit bra för föreningen om fler än de "närmast sörjande" deltog i den demokratiska beslutsprocessen.
                        Hur många var vi på Fjärilshuset
                        på mötet Lördag 300st rekord
                        på årsmötet kommer inte ihåg exakt ca 15st ? märkligt
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

Just därför är det viktigt o ha bra, enkla och tydliga stadgar.
                          Det finns ingen speciell "föreningslagstiftning" utan det är föreningens stadgar som styr. Detta funkar väl oftast OK men som både Kjell o Christer skriver. Kommer det 15 personer på årsmötet så är det sårbart.
                          Det handlar om att värna föreningen, det måste ju vara allas mål o syfte.
                          Senast redigerad av kaj.p; 04 December 2009, 21:35.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Nej rent krasst så har man på årsmötet närvaro och rösträtt om man varit medlem under verksamhetsåret. Om man är medlem vid tiden för årsmötet men inte var det under själva verksamhetsåret så har man närvaro men inte rösträtt under årsmötet.

Nu är ju detta bara en pappersfråga men man bör ju vara medveten om vad som gäller om det skulle uppstå ett kuppläge vid något årsmöte (t.ex. kan ju ett antal personer regga sig alldeles före ett årsmöte för att få majoriteten där - skulle tyvärr inte behöva vara så många pga att så få deltar på årsmötet). Detta är dock knappast troligt att så är fallet, men så har i alla fall faktikst hänt tidigare i NCS historia.
                            Ett årsmötes huvudansvar kan ju inte vara att hantera den tid som förflutit - det måste väl ändå handla om att ta hand om framtiden? Alltså är det fullkomligt logiskt (i mina ögon) att man betalar för att få vara med och påverka framtiden - inte dåtiden. Jag kan möjligen ha fel, jag skriver detta i all hast eftersom gäster är på intågande men blev så engagerad att jag chansar på att svara rätt.

Kan man möjligen dra en parallell till att pensionärer får rösta om unga människors framtid i riksdagsvalen? Ja, det tror jag man kan - frågan är dock om det inte talar emot min argumentation?
                            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Jag tror inte ens att vi var så många på årsmötet däremot var det faktiskt ett 50-tal på SARFs årsmöte - något att fundera över

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av kaj.p
                                Just därför är det viktigt o ha bra, enkla och tydliga stadgar.
                                Det finns ingen speciell "föreningslagstiftning" utan det är föreningens stadgar som styr. Detta funkar väl oftast OK men som både Kjell o Christer skriver. Kommer det 15 personer på årsmötet så är det sårbart.
                                Det handlar om att värna föreningen, det måste ju vara allas mål o syft.
                                Och nu när det så är som så att medlemmarna de facto inte bryr sig ett skvatt om årsmötet så måste man ha stadgar som ser till att inte hela NCS kan skjutas i sank

Kommentar

Arbetssätt...